سلامت و دانش

۱۴ شرکت ایرانی متقاضی پروانه تولید واکسن کرونا / واکسن‌های چینی و هندی در انتظار تایید ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو وضعیت فعلی واکسن کرونا در ایران و همچنین اقدامات انجام شده برای واردات محموله بعدی واکسن به کشور را تشریح کرد.

در مصاحبه ای با دکترنامه ، دکتر کیانوش جهانپور وی با اشاره به تولید داخلی واکسن Covid-19 گفت: از مجموع 17 م institutionsسسه و شرکت های مختلف که از روز اول و هفته تاکنون صدور واکسن Covid-19 را آغاز کرده اند ، 14 شرکت درخواست مجوز تولید واکسن از سازمان غذا و دارو را داده اند.. برخی در مرحله مطالعه پیش بالینی هستند ، برخی دیگر با موفقیت مطالعات پیش بالینی را به پایان رسانده اند و در آستانه دریافت مجوز ورود به مرحله آزمایش بالینی قرار دارند. تاکنون سه پروانه آزمایش بالینی صادر شده است.

واکسن Cobraket تقریباً در مرحله دوم آزمایشات انسانی قرار دارد

آزمایشات انسانی واکسن Kov Pars ؛ به زودی

وی افزود: بر این اساس ، موسسه دارویی برکت نزدیک به ورود به مرحله دوم آزمایشات خود با واکسن ویروسی غیرفعال است. علاوه بر این ، انستیتوی پاستور ایران با همکاری موسسه فینلی کوبا در آستانه آزمایش بالینی مرحله سوم است و موسسه واکسن سرم و رازی با به دست آوردن کدهای اخلاقی و افشای آزمایشات بالینی ، مرحله اول آزمایشات بالینی خود را آغاز می کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: فکر می کنم همین طور باشد قبل از پایان سال 1399 ، یک یا دو واکسن ایرانی دیگر باید به گروه واکسن های آزمایش بالینی بپیوندند و این مسیر البته ادامه خواهد یافت. من فکر می کنم ایران به مرحله ای می رسد که بتوانیم حداقل در هر استراتژی ممکن حداقل یک واکسن برای تهیه واکسن Covid-19 و در برخی از استراتژی ها و سیستم عامل ها دو یا سه واکسن در کشور تولید کنیم.

دریافت واکسن ایرانی تا پایان بهار مطمئناً است

جهانپور در ادامه با بیان اینکه به نظر ما قطعی است که یک واکسن ویروس کرونا ویروس ایرانی در اواخر بهار در دسترس باشد ، ادامه داد: حداقل سه واکسن ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا را علیرغم محدودیت ها یا تأخیرها ، می توانند تا پایان بهار وارد بازار کنند. برای یک یا دو مورد از این موارد ، حداقل یک واکسن تولید شده در داخل کشور تا پایان بهار خواهیم داشت. سپس نوبت واکسن دیگر است.

وضعیت فعلی سه واکسن کرونا در ایران

وی افزود: در حال حاضر خط تولید واکسن نیمه صنعتی گروه دارویی برکت آماده است و ظرفیت تولید ماهانه بیش از دو تا سه میلیون واکسن را دارد. خط تولید صنعتی آن قبل از پایان آزمایش فاز سوم در ماه مه آماده خواهد شد.

جهانپور گفت: بستر تولید موسسه پاستور نیز آماده است. از آنجا که با سیستم عامل های رایج که برای واکسن های پنوموکوک و هپاتیت B استفاده شده مطابقت دارد ، بنابراین حداقل برای دو میلیون دوز در ماه آماده می شود.

جهانپور افزود: واکسن مشترک بین انستیتو پاستور و کوبا در حال انجام مرحله دوم آزمایشات بالینی تحت نظارت انستیتو پاستور در هاوانا کوبا است. با تکمیل این مرحله ، برنامه ریزی شده است که مرحله سوم به طور همزمان در کوبا و ایران انجام شود که شامل 50،000 نفر در ایران و بین 50،000 تا 150،000 در کوبا است. در صورت تأیید نتایج آزمایش بالینی ، مرحله سوم انجام می شود.به گفته سازمان غذا و دارو ، تولید انبوه در انستیتو پاستور آغاز می شود.

وی افزود که موسسه رازی می تواند همزمان با آزمایشات بالینی خود ، با استفاده از كمكهای مالی و وامهای دریافتی از دولت ، توسعه را انجام دهد. البته با توجه به اینکه واکسن موسسه رازی نوترکیب است ، می تواند از ظرفیت م institutionsسسات خصوصی و شرکت های فعال در طب بیولوژیکی استفاده کند.

تولید انبوه واکسن ها. تولید مشترک واکسن با روسیه قبل از سال 1400

وی گفت: همزمان ما با روسیه تولید مشترک واکسن داریم که تولید مشترک واکسن Sputnik آن است و بخش خصوصی ما دارای زیرساخت های موجود در این زمینه است و فکر می کنم توافق نهایی “یا در روزهای آینده.” “ممکن است خط تولید فعال شود و ممکن است قبل از 1400 به تولید انبوه در ایران برسد.

قرارداد دریافت 18 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از Cox

4.2 میلیون دوز واکسن Astraznka از کره جنوبی ؛ قسمت ایرانی سبد کاکس

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین در مورد وضعیت دریافت واکسن کرونا از مجموعه کاکس گفت: “ما باید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا را از طریق Cox که تأیید شده و هزینه های آن دریافت می کردیم. از چندین طریق فراهم شده و مقدمات لازم نیز فراهم شده است. “تاكنون ، كاكس هنوز واكسن را توزيع نكرده است. توزيع واكسن را در اوايل بهار آغاز خواهد كرد ، و ما فكر مي كنيم مي توانيم 4 ميليون و 200000 دوز واكسن را از نمونه كارهاي عمومي كاووكس تهيه كنيم. در حال حاضر ، در صورت وجود بدون تغییر در برنامه. کووکس ، این امکان وجود دارد که 4،200،000 دوز واکسن Astrazenka تولید شده در کره جنوبی به شکل Covox به سهم بازار ایران تبدیل شود.

واکسن های چینی و هندی در انتظار تأیید سازمان غذا و دارو هستند

جهانپور گفت: در زمینه واکسن های وارداتی ، واکسن های روسی می توانند از سازمان غذا و دارو اجازه واردات به کشور را بگیرند و با ورود اولین محموله واکسن اسپوتنیک و آغاز واکسیناسیون با آن ، واردات آن آغاز می شود. “در همین حال ، یک شرکت هندی مدارک را تکمیل کرده است و اسناد هنوز در مرحله ارزیابی هستند و سازمان غذا و دارو هنوز توضیحی ارائه نداده است. شرکتی از چین متقاضی واکسن برای ورود به کشور ما است و در حال نهایی شدن مدارک است. هنگامی که FDA شرایط مورد نیاز را برآورده و مجوز هر یک از این شرایط را صادر کرد ، هیئت نظارت یا بخش خصوصی می تواند واکسن وارد کند.

در بهار 1400 10 میلیون نفر را واکسینه کنید

وی در مورد تعداد گروه های آسیب پذیر و اولویت های واکسیناسیون بیماری کرونا در کشور گفت: تخمین زده می شود جمعیت کمتر از 10 میلیون نفر باشد و کل گروه های پرخطر و آسیب پذیر ما باید کمتر از 10 میلیون نفر باشند و ما در این هفته ها فکر کنید. “بقیه زمستان و همچنین بهار 1400 تقریباً می توانیم واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر را کامل کنیم.

تا پایان امسال 1.3 میلیون نفر را واکسینه کنید

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تخمین زده می شود که یک میلیون و 300 هزار نفر تا پایان سال واکسینه شوند که تقریباً همه کادر پزشکی را شامل می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا