اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

آیا واکس داشبورد خودرو می‌تواند آسیب به داشبورد برساند؟

محافظت از روکش چرم داشبورد اتومبیل

واکس داشبورد نانوسان: در نظر بگیرید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است با استفاده از مواد شوینده مناسب و واکس‌های تخصصی، از ترک خوردن و پوسیدگی داشبورد چرم اتومبیل جلوگیری کنید. مجموعه تخصصی لوکاپرو با در نظر گرفتن آب و هوای حاکم بر اقلیم کشورمان و همچنین نیاز جامعه، اقدام به ارائه محصولات محافظتی چرم خودرو کرده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین خرید محصولات تخصصی مجموعه لوکاپرو، با شماره‌های مندرج در وب سایت تماس حاصل بفرمایید.

 قیمت محصولات نانو بیز: داشبورد به قسمت جلوی کابین گفته می‌شود که راننده با استفاده از آن به فرمان و تمام دکمه‌های کاربردی دیگر دسترسی پیدا می‌کند. در چند سال اخیر با تغییر متد‌های طراحی خودرو، طراحی و دیزایننیز دچار تغییرات اساسی شده است. امروزه داشبورد‌ها بر اساس نوع و کلاس اتومبیل، فرم‌های متفاوتی دارند؛ البته این موضوع را نمی‌توان انکار کرد که طراحی و ساختار یک داشبورد بیش از هر چیزی از اصول و متد طراحی منحصر به فرد برند‌ها سرچشمه می‌گیرد. چرم همیشه به عنوان یک متریال نسبتا لوکس از آن یاد شده است و معمولا متریال داشبورد خودرو‌های وارداتی لوکس و نسبتا لوکس از جنس چرم است. چرم‌ها به دو دسته کلی طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند؛ نمونه متریال چرم طبیعی را می‌توان در خودرو‌های لوکس ولوو XC90 و یا مرسدس بنز کلاس S و همچنین چرم مصنوعی را در خودرو‌های هیوندای سانتافه و یا تیویتا راو۴ مشاهده کرد. به طور کل چرم متریال مقاومی شناخته می‌شود ولی بسیاری از واکنش‌های شیمیایی می‌تواند به آن آسیب برساند. یکی از معمول‌ترین آسیب‌های وارد شده به، پوسیده شدن در زیر نور آفتاب است. چرم بر خلاف فایبرگلاس در زیر نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد و به گونه‌ای دیگر تخریب می‌شود؛ ذرات سازنده چرم‌ها در زیر نور خورشید دچار تغییر فرم می‌شوند و پیوند ملکولی بین آن‌ها، به آرامی ضعیف می‌شود و می‌توان ترک خوردن روکش چرم داشبورد را مشاهده کرد و اگر به سرعت این ترک‌ها را بهبود نبخشید، کم کم ترک‌ها به شیار‌های پهن تبدیل شده و روکش چرم داشبورد دچار پوسیدگی می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که چرم‌های طبیعی در برابر نور خورشید مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند اما در نهایت پیوند محلولی بین ذرات سازنده آن‌ها نیز دچار تغییر شده و پس از مدتی روکش چرم طبیعی داشبورد نیز دچار ترک و پوسیدگی می‌شود. مجموعه تخصصی لوکاپرو با بررسی انواع داشبورد‌های چرم مصنوعی و طبیعی در خودرو‌های مختلف، اقدام به ارائه خدمات تخصصی ترمیم روکش چرم داشبورد‌ها کرده است. تیم لوکاپرو با بررسی میزان و نوع آسیب روکش چرم داشبورد، ابتدا روکش را با استفاده از سمباده‌های نرم صیقل می‌کند سپس با بهره‌گیری از کد رنگ تعیین شده برای داشبورد چرم اتومبیل شما، محلول رنگ آن را تشکیل می‌دهد، سپس با استفاده از قلمو‌های تخصصی داشبورد چرم خودرو شما را رنگ می‌کنند؛ این محلول رنگ پس از خشک شدن دقیقا مشابه روکش چرم داشبورد خودرو شما خواهد بود. پس از رنگ‌آمیزی، روکش چرم داشبورد باید واکس زده شود، در نظر

بگیرید هر نوع داشبورد واکس مخصوص خود را دارد و باید با استفاده از دستمال‌های نرم و به شکل دورانی واکس زده شود.

روش واکس زدن داشبورد خودرو

پس از شستشو و تمیزکاری داشبورد اتومبیل، آن را به صورت کامل خشک می‌کنیم. سپس با در نظر گرفتن جنس داشبورد، واکس را انتخاب می‌کنیم. در نظر بگیرید واکس هر نوع داشبورد مختص به خودش است و استفاده از واکس نامناسب، می‌تواند به شما آسیب برساند. ممکن است داشبورد خودرو شما از ترکیب چند متریال ساخته شده باشد که در این صورت برای هر قسمت باید واکس جدا تهیه کنید. در ادامه این مقاله درباره انواع واکس‌ها صحبت خواهیم کرد.
اگر واکس شما از نوع مایع است، بهتر است آن را بر روی قطعات داشبورد اسپری کنید و سپس با یک اسفنج یا دستمال نرم واکس بزنید و اگر از انواع دیگر است، مقداری از آن را بر روی یک دستمال و یا اسفنج نرم قرار بدهید و سپس به آرامی و در یک خط صاف فرضی، داشبورد را واکس بزنید.اگر بر روی قطعات داشبورد خودرو شما خط و خش وجود دارد، بهتر از واکس‌های قوی که با پولیش مایع ترکیب شده‌اند استفاده کنید.

 انواع واکس داشبورد

 داشبورد‌های پلاستیکی

اغلب داشبورد‌های خودرو‌ها از جنس پلاستیک‌های سخت هستند که به فایبرگلاس هم معروفند.
این نوع داشبورد‌ها ممکن است در قالب طرح‌های مختلف، مانند چوب عرضه شده باشند. اغلب این داشبورد‌ها با قسمت‌هایی همراه هستند که متریال آن‌ها متفاوت با پایه اصلی داشبورد یعنی فایبرگلاس است، استفاده از پلاستیک‌هایی با پلیمر سخت ABS یکی از مواردی است که همراه با داشبورد‌های فایبر گلاس استفاده می‌شود که معمولا این نوع پلاستیک‌ها دور مانیتور‌ها و نمایشگر‌های سرعت قرار می‌گیرند.
معمولا برای براق شدن این داشبورد‌ها از واکس‌های مایع استفاده می‌کنند، اما اگر می‌خواهید همراه با درخشندگی، یک لایه محافظ هم به داشبورد خودرو اضافه کنید ما به شما واکس‌های ژله‌ای را پیشنهاد می‌کنیم.

 تریم‌های آلومینیومی

در برخی از داشبورد‌ها از نوار‌ها و قطعات آلومینیومی برای طراحی استفاده می‌کنند که معمولا در خودرو‌های سفارش کشور‌های اروپایی این نوع طراحی بیشتر به چشم می‌خورد. به دلیل برجسته بودن، این قطعات معمولا در طول زمان دچار خط و خش می‌شوند به همین دلیل برای واکس زدن آن‌ها ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از واکس‌های قوی که با پولیش ترکیب شده‌اند استفاده کنید. این واکس‌ها به صورت جامد و چرب هستند.

تریم‌های فیبر کربن

در برخی از خودرو‌های لوکس امروزی شاهد این هستیم که قطعاتی از داشبورد خودرو را از جنس فیبر کربن می‌سازند که جلوه خیره کننده‌ای به خودرو می‌دهد. به دلیل آنکه فیبر کربن‌های استفاده شده در تریم‌های داخلی خودرو ترکیب با پلیمر‌های سخت پلاستیکی هستند، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم مانند داشبورد‌های فایبر گلاس از واکس‌های مایع یا ژله‌ای استفاده کنید.

 داشبورد‌های چوب

در طراحی اتومبیل‌های لوکس و گران‌ قیمت بر اساس سلیقه خریدار امکان این بوجود می‌آید که داشبورد خودرو را از جنس چوب بسازند. داشبورد‌های چوب به داشبورد‌های یات هم معروف هستند زیرا در مواردی از چوب‌های Yacht ( قایق‌های شخصی ) در طراحی آن‌ها استفاده می‌شود.
برای واکس داشبورد‌های چوب باید فقط از واکس‌های چوب طبیعی، که از مواد طبیعی تشکیل‌اند استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا