اقتصادی

عزم جزم برای تکمیل کریدور شمال-جنوب

به گفته مسئولان، تکمیل کریدور شمال-جنوب منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد و به همین دلیل هم این موضوع مورد تاکید رهبری قرار دارد و ایشان تا کنون بارها به آن اشاره کرده‌اند.

به گزارش دکترنامه، راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می‌رود می‌تواند در بهره‌مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.

در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهره‌مندی ایران از کریدورها ازجمله کریدور شمال‌-جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت مسیر شمال – جنوب از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز پنهان نمانده است.  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فروردین‌ماه امسال چند اقدام کلیدی و زمینه‌ساز جهش اقتصادی «بهره‌گیری از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل و نقل بین‌المللی بخصوص در مسیر شمال- جنوب» را خواستار شدند.

همچنین به‌تازگی رهبر انقلاب با حضور در  سیستان و بلوچستان، اظهار کردند: با وجود کارهای فراوان انجام‌شده، مسئولان باید با جدیت، خدمت‌رسانی به منطقه را قوت و گسترش دهند که ایجاد خط آهن شمال به جنوب در استان و تامین حق مردم در زمینه آب از جمله کارهای ضروری است.  

این موضوع مورد توجه وزیر راه و شهرسازی هم قرار داد. مهرداد بذرپاش آذرماه سال گذشته و زمانی‌که به‌تازگی در این وزارتخانه مشغول شده بود، یکی از اولویت‌های کاری خود را به اتمام رساندن کریدور شمال به جنوب دانسته و گفت: به دنبال تامین منابع برای تکمیل این کریدورها هستیم چراکه منابع فعلی کفاف تکمیل آنها را نمی‌دهد. نظر دولت بر رونق حوزه حمل و نقل است و در اکثر مذاکرات با کشورهای خارجی به ویژه همسایگان این موضوع محور مذاکرات طرفین قرار دارد.

او با بیان اینکه زنجیره کریدوری شمال – جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود، گفته بود: تکمیل کریدور شمال – جنوب با تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد. به همین دلیل است که پروژه رشت – آستارا نیز اکنون در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

همچنین چندی پیش بود که نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد و بذرپاش نیز در این مراسم گفت: با تقویت زیرساخت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همینطور ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی‌نفعان مؤثر در کریدور شمال-جنوب و بخش خصوصی به کار می‌گیرند.

وزیر راه و شهر پیش از این طی تماس تلفنی با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بر توسعه روابط اقتصادی میان ایران و آذربایجان به‌ویژه تکمیل کریدور راهبردی شمال_ جنوب تاکید کرده بود.

به گفته بذرپاش، رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و جنوب را مؤکدأ به‌عنوان یک محور راهبردی بیان کرده‌اند که این امر نشان از اهمیت موضوع یادشده است.

ابراهیم رئیسی، رئیسی جمهور نیز با تاکید بر اهمیت این پروژه می‌گوید: کریدور شمال–جنوب نه تنها برای ایران و روسیه، بلکه برای همه کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند، فواید فراوانی خواهد داشت.  این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا را بهم متصل کرده و جلوه‌ای از همکاری و همگرایی تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری‌ها بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا