عمومیکسب و کار ویژه

نحوه ی بستن بند کفش ورزشی

حتما برای شما هم پیش آمده است که کفش والیبال یا کفش کتانی سفیدتان بعد از چند بار استفاده دیگر به تمیزی و زیبایی روز اول نیست. شاید فکر کنید که تمیز کردن آن هم فایده‌ای ندارد و هرچه دستمال مرطوب روی کفش‌ها بکشید بی‌اثر است. روش تمیز کردن و میزان تمیز شدن هر کفش به جنس آن بستگی دارد اما این به آن معنا نیست که اصلا نباید سراغ روش‌های مختلف تمیز کردن کفش کتانی سفید بریم.در این مطلب قرار است خیلی ساده و کوتاه، بهترین روش تمیز کردن کفش کتانی سفید را یاد بگیرید.

وسایل لازم برای تمیز کردن کفش

برای اینکه کفش‌ها بهتر تمیز شوند و در حین کار فرم اولیه‌ی خود را از دست ندهند به این وسایل نیاز دارید.

  • قالب کفش؛ این قالب‌ها کمک می‌کنند که کفش در حین تمیز شدن ظاهر خود را از دست ندهد. اگر به قالب دسترسی ندارید می‌توانید از گلوله‌های روزنامه یا تکه پارچه‌های قدیمی استفاده کنید.
  • دستمال مرطوب؛ اگر عجله دارید و زمان کافی برای تمیز کردن کفش‌ها ندارید از دستمال مرطوب استفاده کنید.
  • اسفنج جادویی؛ این اسفنج‌ها به راحتی کتانی‌های با رویه‌ی سفت و ملامینه را تمیز می‌کنند. این اسفنج‌ها به‌راحتی و بدون آسیب رساندن به کفش، کثیفی‌ها را از بین می‌برند.
  • مسواک نرم؛ برای اینکه کثیفی‌ها را به آرامی و با ملایمت از روی کفش پاک کنید، می‌توانید از یک مسواک استفاده شده و قدیمی استفاده کنید.

مدت زمان لازم برای انجام کار

قبل از اینکه به سراغ یادگیری روش انجام کار برویم باید بدانید که مجموع زمان لازم برای تمیز کردن و خشک شدن کفش، با توجه به جنس آن، بین ۵ دقیقه تا ۱ ساعت متغیر است. مواد تشکیل‌دهنده و روش تمیز کردن کفش روی زمان لازم تأثیرگذار است. اگر با جنس کفشتان آشنا نیستید برای حدود ۱ ساعت برنامه‌ریزی کنید.

How do I clean sneakers?

روشی عمومی برای تمیز کردن انواع کفش کتانی

برای اینکه شکل ظاهری کفش‌ها از بین نرود یک قالب کفش یا چند گلوله روزنامه یا پارچه‌ی کهنه داخل کفش قرار دهید. این کار جابه‌جایی کفش را آسان‌تر کرده و جلوی جذب مایعات توسط بافت کفش را می‌گیرد. سپس با یک مسواک قدیمی نرم یا یک تکه پارچه‌ی نرم روی کفش بکشید تا لکه‌های سطحی و سست، تکه‌های گل و گرد‌وغبار جدا شوند.

روش تمیز کردن کفش کتانی چرمی

کفش کتانی چرمی راحت‌تر از هر نوع کفش دیگری تمیز می‌شود. یک تکه دستمال مرطوب بردارید و به آرامی تمام لکه‌ها را پاک کنید. اگر لکه سرسخت است می‌توانید چند لایه دستمال را روی هم قرار داده و با کمی فشار، لکه را پاک کنید. همچنین می‌توانید برای پاک کردن کفش کتانی چرمی از اسفنج جادویی استفاده کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که نباید اسفنج را محکم فشار دهید چون ممکن است مثل یک پاک‌کن، رنگ کفش شما را از بین ببرد. برای اینکه بتوانید تمام قسمت‌های کفش را تمیز کنید بهتر است قبل از شروع کار بندهای کفش را جدا کنید. وقتی کار تمام شد کفش را در مسیر جریان باد قرار دهید تا خشک شود. قبل از استفاده هم حتما مطمئن شوید که کفش خشک شده است.

روش تمیز کردن کفش کتانی برزنتی

اگر جنس کتانی برزنتی شما خوب است می‌توانید آن را در یک کیسه‌ی پارچه‌ای قرار داده و همراه با لباس‌ها در ماشین لباسشویی بگذارید تا تمیز شوند.تمیز کردن کفش‌های کتانی برزنتی کمی سخت است چون کثیفی به خورد پارچه رفته و حتی وارد کفش می‌شود. البته مزیت این کفش‌ها این است که می‌توانید به راحتی و بدون نگرانی آن‌ها را بشویید. کمی آب و مایع ظرفشویی را مخلوط کنید، مسواک را به این مایع آغشته کنید با حرکات دایره‌ای روی کفش بکشید. وقتی کار تمام شد با یک حوله‌ی مرطوب روی کفش بکشید تا مواد شوینده و باقیمانده‌ی لکه‌ها پاک شوند.

اگر بعد از تمیز کردن کفش به روشی که گفته شد، هنوز لکه‌هایی روی پارچه وجود داشت کمی پودر یا مایع لباسشویی روی لکه بزنید و اجازه دهید حدود ۵ دقیقه باقی بماند. سپس با یک تکه پارچه‌ی نرم و مرطوب روی لکه‌ها بکشید تا پاک شوند. کفش‌ها را در مسیر جریان هوا قرار دهید تا خشک شوند. قبل از استفاده مطمئن شوید کاملا خشک شده است چون اگر به شکل مرطوب از آن‌ها استفاده کنید کثیفی زیادی به خود جذب می‌کنند.

روش تمیز کردن کفش کتانی با رویه‌ی بافته شده

این دسته از کتانی‌ها در پا بسیار راحت و نرم هستند اما تمیز کردن آن‌ها شبیه به یک کابوس است. اگر در حین کار زیاد فشار وارد کنید به پارچه آسیب می‌زنید و اگر کم، لکه‌ها پاک نمی‌شوند. برای شروع یک تکه پارچه را در مخلوط آب و صابون خیس کنید و به آرامی روی سطح کفش بکشید تا تمیز شود برای حفظ بافت کفش بهتر است پارچه را در جهت بافت بکشید که تار و پود آن از هم جدا نشود.

سپس با یک پارچه یا حوله‌ی نرم آب و صابون را پاک کنید. اگر هنوز لکه‌هایی باقی مانده بودند می‌توانید کمی مایع لباسشویی روی لکه بزنید و بعد از چند دقیقه به‌آرامی آن را پاک کنید. از این کفش را هم مثل کفش‌های دیگر، بعد از اینکه کاملا خشک شد استفاده کنید.

روش تمیز کردن لبه‌ی پایینی کفش

برای تمیز کردن این قسمت اسفنج جادویی را مرطوب کرده و روی لبه‌ی کفش بکشید. این روش برای همه‌ی کتانی‌ها قابل استفاده است و ارتباطی با جنس کفش ندارد. بعد از چند بار کشیدن اسفنج جادویی، این قسمت کاملا تمیز می‌شود. البته مثل روز اول سفید و درخشان نمی‌شود اما رنگ سفید خود را نمایان می‌کند.

مرور کلی

تمیز کردن کفش کتانی سفید اصلا کار سختی نیست فقط باید کمی زمان صراغلب ما یک جفت کفش ورزشی را حتما در کمد کفش خود داریم.بدترین بهانه برای تمیز نگه نداشتن آنها این است که بگوییم سرمان شلوغ بوده و فرصت کافی نداشتیم.تمیز و براق بودن کفش هر چند نو نباشد یکی از نشانه های شخصیتی است.  معمولاً تنها چیزهایی که احتیاج دارید، یک تکه پارچه، مقداری آب گرم، ماده شوینده، و یک فرچه نرم است .

روش های زیر برای پاک کردن و تمیزی هر نوع کفش ورزشی کارساز است:

روش اول :

* یک محلول حاوی آب و ماده پاک کننده خالص (مثل مایع ظرف شویی یا محصولی دیگر) آماده کنید.

* کفی ها و بندهای کفش را بیرون آورده و داخل و خارج کفش را آب بکشید.

* با یک فرچه نرم، محلول را به همه قسمت های کفش، آستر و زیر کفش بسابید.

* لکه های روی کفش را با اسکاچ پاک کنید.

* کفش را آب بکشید.

* کفش را با کاغذ فشار دهید تا آب اضافی را به خود جذب کند. از روزنامه استفاده نکنید چون رنگ جوهر بیرون می آید. کفش ها را بگذارید تا خشک شوند.

* کفی کفش را در لباسشویی همراه سایر لباس ها بشویید. بندها را در هوای آزاد خشک کنید. اگر هنوز هم بو می دهند بزنید.

* بعد از اینکه کفش کاملاً خشک شد، کفی ها و بندها را جاگذاری کنید.

* برای قسمت های سفید کفش از واکس سفید و برای قسمت های سیاه از واکس سیاه استفاده کنید.

روش دوم :

کار خود را با خارج کردن بند کفش و خیس کردن آن در محلول شوینده شروع کنید. سپس، یک تکه پارچه نرم را برداشته، آن را در آب گرم مخلوط با ماده شوینده خیس کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود، و شروع به کشیدن کنید. برای تمیز کردن گردوخاک پارچه، هرازچندگاهی مجدداً آن را در آب فروکنید. پس از آن، کمی خمیردندان سفیدکننده را روی یک مسواک قدیمی و نرم قرار دهید و تمام قسمت های سفید کفش را با یک حرکت دایره ای به آرامی برس بکشید.

این کار را برای قسمت های بالایی و پایینی کفش انجام دهید. زمانی که کارتان تمام شد، از یک پارچه تمیز که در آب تازه خیس کرده اید، برای پاک کردن خمیردندان استفاده کنید. در نهایت، بند کفش را از مخلوط آب و ماده شوینده خارج کرده، آن را در سینک بشویید، و اجازه دهید که کفش و بند خشک شوند، سپس کفش را مجدداً بند کنید، و از آن لذت ببرید. بسیاری از فروشندگان کفش ورزشی ، همراه کفش ها یک ست پاک کننده، مخصوص مارک و مدل کفش هم می دهند.اگر کفش شما قابلیت ماشین لباسشویی دارد، می توانید آن ها را در لباسشویی بیاندازید.

فکر کنید، با جنس کفش خود آشنا باشید و از مواد و وسایل صحیح استفاده کنید. بعضی از کتانی‌ها را می‌توانید در ماشین لباسشویی بشوئید اما بعضی دیگر را باید به آرامی و با کمک یک دستمال نرم تمیز کنید. در این مطلب روش‌هایی آسان برای تمیز کردن انواع کتانی آموزش داده شده است، اگر شما هم روشی می‌دانید که کفش‌های سفید را مثل روز اول درخشان می‌کند برای ما در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

دکمه بازگشت به بالا