سلامت و دانش

اختصاص ۵ درصد اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها به تحقیقات فرزندآوری

رئیس مرکز تحقیقات، هماهنگی و ارزشیابی وزارت بهداشت گفت: نگاهی به مطالعات و تحقیقات ملی نشان می دهد که فرزندآوری در حال تبدیل شدن به یک رفتار فرهنگی رایج در جامعه است.

به گزارش دکترنامه، اولین جلسه از سلسله وبینارها با موضوع چالش ها و راهکارهای جمعیت جوانان و حمایت خانواده با حضور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و رئیس پژوهشگاه برگزار شد.

شقایق حق جوئی رئیس مرکز توسعه تحقیقات، هماهنگی و ارزشیابی وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری و اهمیت پیگیری اصلاحات همه جانبه در ساختار جمعیتی کشور، گفت: به طور فزاینده ای در حال انجام است. مورد توجه سیاستگذاران، اندیشمندان و پژوهشگران کشور و حوزه آموزش است و در این زمینه نقش تعیین کننده پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در تدوین اسناد علمی پشتوانه سیاستگذاری بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نرخ باروری در کشور کاهش یافته و میانگین سنی ازدواج افزایش یافته و جمعیت سالمندان در حال افزایش است، گفت: بدون شک بویژه اینکه نگاهی به مطالعات و تحقیقات کشوری نشان می دهد فرزندآوری در حال تبدیل شدن به یک موضوع است. رفتار فرهنگی مشترک در سطح ملی. با این حال، غلبه بر موانع رشد جمعیت یک مشکل یکپارچه نیست و نیاز به عزم ملی دارد.

حق جوی افزود: ماده 39 قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب آبان ماه 1400 به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت علوم واگذار شده است و به گفته وی باید 5 درصد از اعتبارات پژوهشی برای حمایت های اختصاصی دانشگاه اختصاص یابد. و پایان نامه حوزوی مربوط به تخصیص اولویت های پژوهشی به ستاد ملی جمعیت.

به گفته وی، در اصل 40، 5 درصد از اعتبارات را برای توسعه علم و فناوری جدید به تحقیقات پایه و تجاری سازی درمان ناباروری، زایمان و سلامت مادر اختصاص می دهد. در ماده 41 نیز تخصیص 10 درصد از بودجه طرح جهاد دانشگاهی نوآورانه برای طرح های درمان ناباروری و درمان زایمان طبیعی با هدف تحقق اهداف جوانان و حمایت از خانواده ها ذکر شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید دید چه سوالات مهم پژوهشی در این حوزه بی پاسخ مانده است، گفت: تعداد صحیح سوالات پژوهشی در این حوزه بسیار مهم است و آن را به دانشگاه ها واگذار می کنیم. در حال حاضر 45 موسسه و مرکز تحقیقاتی مرتبط در کشور داریم، اما همه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه تخصص ندارند، بلکه همه آنها موظف به اختصاص منابع به این حوزه هستند.

رئیس مرکز تحقیقات، هماهنگی و ارزشیابی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بحث موالید و رشد جمعیت یکی از مهم ترین موضوعات سیاست گذاری در کشور است، افزود: اکنون همه دانشگاه ها موظف به تخصیص هستند. بسیاری از منابع خود را برای پرداختن به این موضوع. این که دانشگاه‌ها با برنامه‌هایی مانند اعلام فراخوان، نیازسنجی، اولویت‌ها، روش‌شناسی و اینکه دانشگاه‌ها چه ارتباطی با مؤسسات و مراکز تحقیقاتی مرتبط دارند و آن‌هایی که ندارند وارد این حوزه می‌شوند، همگی باید در کانون توجه قرار گیرند. ملاقات.

وی افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانان، فراخوانی جمعی برای همه کسانی است که در هر نقطه از کشور فعالیت هایی در زمینه فرزندآوری، باروری، ناباروری و رشد جمعیت دارند، نظارت کنند و برای برون رفت از این وضعیت چاره اندیشی کنند.

به گزارش وب دا، در ادامه این جلسه «مرکز مامایی و سلامت باروری» معرفی و اهداف و برنامه های این مرکز در زمینه افزایش جمعیت تشریح شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا