سلامت و دانش

کدام بیماران از کدام پزشکان شکایت می‌کنند؟

نتایج نشان داد که اکثر بیماران از قصور پزشکی شکایت داشتند. زنان متاهل ، دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس و وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین و عمدتا پزشکان دارای قصور پزشکی. این مرد متخصص با بیش از بیست سال تجربه پزشکی است.

به گزارش دکترنامه ، هر زمان که پزشک در هر یک از مراحل تشخیص و درمان (شامل معاینه دقیق ، تشخیص به موقع ، درمان صحیح و جراحی) باشد ، پیگیری و مشاوره و راهنمایی طبق استانداردهای علمی و فنی پزشکی و به دلیل عدم انجام اقدامات مطابق با استاندارد مورد نیاز است. متخصصان معمولی که به بیماران آسیب می رسانند و منجر به قصور پزشکی می شوند.

در دوره درمان و مداخلات پزشکی ، عوارض مختلفی می تواند رخ دهد که بسیاری از آنها اشتباهات غیر عمدی و غیر عمدی هستند و می توانند با احتیاط ایجاد شوند. به همین دلیل ، باید توجه داشت که قصور پزشکی اشتباهی است که می توان از آن جلوگیری کرد.

بررسی آمار قصور پزشکی در ایران نشان می دهد در سه دهه گذشته تعداد بیمارانی که از پزشکان شکایت کرده اند افزایش یافته است. از طرف دیگر ، به دلیل تغییر در سازمان نظام پزشکی و نحوه استفاده از خدمات پزشکی ، به نظر می رسد الگوی شکایت بیماران از پزشکان نیز تغییر کرده است.

پیش داوری شکایات مربوط به قصور پزشکی را با طبقات خاص و گروه های اجتماعی مرتبط می کند و گروه خاصی از پزشکان را در معرض غفلت قرار می دهد. به همین دلیل ، دکتر سیمین کاظمی؛ پزشک و جامعه شناس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مingثر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحقیقاتی را درباره قصور پزشکی در تهران انجام داد.

برای انجام این مطالعه ، کلیه موارد (484 مورد) که در سال 2015 در شورای حل اختلاف سازمان نظام پزشکی تشکیل شده بود ، بررسی شد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که دلایل مراجعه به تقریباً دو سوم موارد قصور پزشکی به دلیل اهداف زیبایی است. شایعترین دلیل مراجعه ارایشی (حدود 42٪) مراجعه به جراحی زیبایی بینی بود.

تحقیقات نشان داده است که در مواردی که به دلایل پزشکی به پزشک مراجعه می شود ، فقط حدود 19٪ از شکایات پزشک ناشی از تشخیص بوده و بقیه موارد برای درمان بوده است. شایعترین مشکلات پزشکی در درمان مربوط به آنها مشکلات چشم ، گوش ، حلق و بینی ، زنان و زایمان ، ارتوپدی و جراحی عمومی است. متداول ترین مکان هایی که قرار گرفتن در معرض پزشکی باعث قصور می شود کلینیک های خصوصی و سپس کلینیک های خصوصی هستند.

بررسی مشخصات دموگرافیک بیمار نشان داد که فراوانی شکایت از قصور پزشکی در گروه سنی 31 تا 42 سال ، زنان ، وضعیت ازدواج ، تحصیلات تکمیلی و کارشناسی و سطح اقتصادی-اجتماعی پایین تر از سایر زیر گروه ها است.

نتایج نشان داد که بیشتر پزشکان مبتلا به سهل انگاری مربوط به گروه سنی 47 تا 56 سال ، جنس مذکر ، متخصصان ، فارغ التحصیلان دانشگاه تهران ، بخش گوش و حلق و بینی و طول درمان برای 20 سال یا بیشتر بودند.

به گفته محققان این مطالعه؛ این یافته ها تنها بخشی از واقعیت های قصور پزشکی است و نه همه. این مطالعه براساس داده های مربوط به موارد قصور پزشکی در شورای حل اختلاف سازمان وظیفه انجام شده است ، در حالی که موارد قصور پزشکی در این سال مطالعه 2،769 مورد بوده است که بیشتر آنها در منابع دیگر و احتمالی ذخیره شده است. دسترسی به آنها امکان پذیر نیست.

نتایج این مطالعه در پاییز سال جاری به عنوان یک مقاله علمی پژوهشی با عنوان “شرح قصور پزشکی و ویژگی های اجتماعی-جمعیتی پزشکان و بیماران درگیر در موارد قصور پزشکی در تهران” در فصلنامه سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا