سلامت و دانش

عکس | خون این مرد از طلا هم ارزشمندتر است!

غزل زیاری: در این دنیای بی رحم، حتی در ابرقهرمانان کارتونی، به دنبال امید هستیم. زیرا آنها این قدرت را دارند که دنیا را به دنیایی بهتر تبدیل کنند. اما باید بدانیم که ما در میان چند ابرقهرمان واقعی زندگی می کنیم. افرادی که هدایای منحصر به فردی دارند که پس از یک فاجعه کشف می کنند. یکی از این ابرقهرمانان جیمز هریسون است که مورد قدردانی قرار نگرفته است. او نه یک فوتبالیست است و نه یک سلبریتی، بلکه یک فرد معمولی است که در شصت سال گذشته بیش از 1173 بار خون خود را اهدا کرده است.

دلیل خاص بودن خون هریسون

ممکن است بگویید که در سرتاسر جهان افرادی هستند که به طور مرتب خون اهدا می کنند. درست است، اما خون هریسون ویژگی خاصی دارد که آن را از طلا ارزشمندتر می کند. خون هریسون حاوی یک آنتی بادی نادر به نام Anti-D است که به نام Rho(D) Immune Globulin نیز شناخته می شود، که تنها به مادران گروه خونی منفی که توسط شرکای گروه خونی مثبت خود باردار شده اند پردازش و اهدا می شود.

اولین فرزند متولد شده از این والدین سالم خواهد بود. اما اگر مادر تصمیم به داشتن فرزند دیگری بگیرد، فرزند بعدی با بیماری رزوس متولد می شود. این بیماری باعث می شود که خون مادر به سلول های خونی جنین حمله کند، بنابراین نوزاد ممکن است با ضایعات مغزی متولد شود یا در بدو تولد بمیرد. این اتفاق به ویژه اگر مادری با گروه خونی منفی فرزندی با گروه خونی مثبت به دنیا بیاورد که گروه خونی خود را از پدرش به ارث برده است.

خون این مرد از طلا گرانبهاتر است!

این آنتی بادی ها می توانند با این بیماری مبارزه کنند و با خون جیمز هریسون واکسنی ساخته شده است. اگر مادری قبل از بارداری دوم واکسینه شود، فرزندان آینده او در خطر ابتلا به این بیماری نیستند.

فاجعه ای که باعث این قدرت افسانه ای شد

هریسون در بدو تولد این آنتی بادی ها را نداشت، اما آنها را در 14 سالگی ساخت. در سال 1951، زمانی که یکی از ریه های جیمز هریسون از کار افتاد، مجبور شد تحت یک عمل جراحی پیچیده قرار گیرد و پزشکان به زور یکی از ریه های او را خارج کردند. بهبودی هریسون سه ماه به طول انجامید و به دلیل خون زیاد از دست رفته در حین عمل، برای کمک به بهبودی او باید خون زیادی به او داده می شد. خونی که به هریسون داده شد از گروه خونی Rh مثبت بود و ترکیب این خون با گروه خونی هریسون منجر به ایجاد این آنتی بادی کمیاب شد. او می دانست که به لطف مردمی که خون او را اهدا کردند زنده مانده است. زیرا او برای بهبودی به دوزهای بالایی از این خون اهدایی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

بنابراین تصمیم گرفت پس از بهبودی و در حالی که هنوز زنده بود، خون خود را اهدا کند. تنها مشکل این بود که هریسون در آن زمان فقط 14 سال داشت و طبق قوانین استرالیا، افراد برای اهدای خون باید حداقل 18 سال سن داشته باشند. بنابراین، پس از رسیدن به سن هجده سالگی، هریسون هفته ای یک بار خون اهدا می کرد و اهدای بیش از آن سلامت او را به خطر می انداخت. زیرا بدن بین هفت تا ده روز طول می کشد تا 500 میلی لیتر خون تولید کند. پس از چندین اهدای خون، پزشکی که خون هریسون را تجزیه و تحلیل کرد، متوجه شد که این خون حاوی آنتی بادی کمیاب Anti-D است. در سال 1966 از هریسون پرسیده شد که آیا می‌خواهد در آزمایشی برای ساخت واکسن جدیدی به نام Anti-D شرکت کند که با خون او ساخته می‌شود. و در همان سال واکسن Anti-D علیه بیماری رزوس ساخته شد.

از سال 1955، هریسون هر هفته خون اهدا می کند. چون با بیماری رزوس آشناست و می داند که جان بچه ها را نجات می دهد. بین سال های 1955 تا 2018، او 1173 بار خون اهدا کرد و 2.4 میلیون کودک را از بیماری رزوس نجات داد. جالب اینجاست که در تمام این سال ها، هریسون هرگز ندیده بود که در یک اهدای خون خون خود را بگیرند. چون طاقت دیدن خون را ندارد. نمایندگان صلیب سرخ جهانی در استرالیا می گویند که هر دوز واکسن Anti-D که در استرالیا تولید می شود از خون هریسون می آید.

دارنده رکورد اهدای خون

هریسون در 81 سالگی اهدای خون را متوقف کرد. زیرا در این سن برای سلامتی او خطرناک است. در آن زمان او برنده جایزه رکورد جهانی گینس شد و رکورد بیشترین اهدای خون توسط یک نفر را به نام خود ثبت کرد. او 62 سال است که خون اهدا می کند و آخرین باری که خون اهدا کرد بسیار ناامید بود. چون می خواهد به کمکش ادامه دهد. او در طول زندگی خود ده ها هزار نامه و هدیه از کودکانی که با اهدای خون او نجات یافته بودند دریافت کرد و حتی بسیاری از مردم مایل بودند او را حضوری ببینند و شخصاً از او تشکر کردند. یکی از آنها مادری است که به لطف هریسون هفت فرزند سالم به دنیا آورده است.

خون این مرد از طلا گرانبهاتر است!

در 11 می 2018، جیمز هریسون برای آخرین بار و هزار و هفتاد و سه بار خون اهدا کرد. اکنون او را به خاطر فداکاری هایی که در طول زندگی انجام داده است، مردی با دست طلایی می نامند و در سن هشتاد و یک سالگی می گوید که اهدای خون، صرف نظر از زمان صرف شده، ضرری ندارد و تنها به نجات جان انسان ها کمک می کند. . .

اگرچه دوران هریسون اکنون به پایان رسیده است، اما افراد دیگری نیز وجود دارند که سال ها آنتی بادی آنتی دی در بدن خود دارند و می توانند به طور منظم خون اهدا کنند و خون مورد نیاز برای تولید واکسن را تامین کنند. در زمان نگارش این مقاله، جیمز هریسون که جان میلیون ها نفر را در طول سال ها نجات داده است، هنوز زنده است و 84 سال سن دارد.

منبع: تاریخ دیروز

5858

دکمه بازگشت به بالا