سلامت و دانش

درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به نیاز به اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: اگر برنامه ریزی صحیح و فوری در مورد حضور اهدا کنندگان خون در ساعات پس از افطار وجود نداشته باشد ، با کاهش شدید در ذخایر خون و مشکلات جدی در تأمین ، خون و فرآورده ها. “ماه آینده در مرکز بهداشت کشور با آن مقابله خواهیم کرد.

در مصاحبه ای با دکترنامه ، دکتر بشیر حاجی بیگی وی با اشاره به لزوم اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: هر ساله در ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری همکاران ما تعداد اهداکنندگان خون در کشور روز به روز کمتر می شود.

وی با اشاره به اقداماتی که سازمان انتقال خون ایران برای جبران کاهش تعداد اهداکنندگان خون در ماه رمضان انجام داد ، افزود: یکی از اقدامات ما تغییر ساعات مراکز اهدای خون در سراسر کشور است که آنها را در شب و بعد از افطار.

حاجی بیگی ادامه داد: البته امسال به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و ادامه قوانین ممنوعیت تردد در شب ، این سازمان با غیبت اهداکنندگان و کاهش شدید ذخایر خون کشور با چالش های جدی روبرو خواهد شد. “لازم به ذکر است که سازمان انتقال خون ایران از نظر خون رسانی و محصولات آن از جمله پلاکت ، گلبول های قرمز فشرده و پلاسما مسئول نزدیک به 900 بیمارستان و مراکز درمانی است. به همین دلیل ، نیاز به همکاری است که باید توسط مقامات مربوط به سازمان انتقال خون ایران برای حضور اهداکنندگان خون مطابق با سالهای گذشته در حین ممنوعیت تحریم بعد از افطار انجام شود در این راستا مکاتبات لازم با ستاد ملی ویروس کرونا انجام شده است و امیدواریم بتوانیم همکاری لازم را با اهدا کنندگان خون از نظر مراجعه به مرکز اهدای خون انجام دهیم.

حاجی بیگی هم گفت: تمام پروتکل های بهداشتی در مراکز اهدای خون در سراسر کشور برای محافظت از سلامت اهدا کنندگان خون دنبال می شود. ما معتقدیم هرکسی که برای اهدای خون می آید سالم ترین فرد جامعه است که از اصول مراقبت خوب پیروی می کند. در عین حال ، کلیه ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در روند اهدای خون کاملاً استریل و یکبار مصرف هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت روزه داری برای اهدای خون منعی نداردوی گفت: “با توجه به نیاز روزانه به خون و فرآورده های آن ، باید اهدای خون ادامه یابد.” لازم به ذکر است که 20٪ خون اهدایی در کشور توسط بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی مصرف می شود. همچنین لازم به ذکر است که کمبود خون و فرآورده های آن در استانهای شمالی کشور مانند گیلان ، مازندران و خراسان رضوی و استانهای جنوبی کشورهایی مانند سیستان و بلوچستان ، فارس ، بوشهر ، هرمزگان و خوزستان بیشتر دیده می شود. بنابراین ، مردم این استان ها باید خوش شانس تر از اهدای خون باشند. اهدای خون باید با تصمیم گیری درست و به صورت اهدای خون مسئول انجام شود.

حاجی بیگی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی برای حضور اهدا کنندگان خون ، گفت: “اگر برنامه ریزی مناسب و فوری برای حضور اهدا کنندگان خون در ساعات پس از افطار وجود نداشته باشد ، با کاهش شدید ذخایر خون و مشکلات جدی با خون عرضه و محصولات در مرکز بهداشت ماه آینده با کشور روبرو خواهیم شد. ادامه حصر رفت و آمد احتمال اهدا کنندگان خون و سازمانها با چالش اهدای خون در مراکز انتقال خون در ساعاتی پس از افطار را به طور جدی محدود کرده است. بنابراین ، احتمال رفع ممنوعیت ترافیک شبانه برای اهداکنندگان خون ، پلاسما و پلاکت در ماه مبارک رمضان باید ارزیابی و در جلسه ستاد ملی کرونا بررسی شود.

وی گفت: باید توجه داشت که اهدای خون در ماه مبارک رمضان اقدامی جهادی و نماد همدلی و از خودگذشتگی است. سازمان انتقال خون از اهداكنندگان خون در سراسر كشور تشكر مي كند كه اين سازمان و بيماران آن را كه به خون و فرآورده هاي خوني تنها نياز دارند ترك نكردند. لازم به ذکر است که خون جایگزین دیگری ندارد. در ماه رمضان هر ساله با کمبود خون و فرآورده های آن روبرو می شویم.

حاجی بیگی گفت: اهداکنندگان خون در سراسر کشور باید بتوانند بدون نگرانی خون اهدا کنند و همه ما موظف هستیم احترام به مشتری در مراکز اهدای خون را برای اهدا کنندگان به نوعی انجام دهیم.

گفتنی است طبق گفته سخنگوی سازمان انتقال خون دولت ، تعهدات اهدای خون بصورت آنلاین در ماه رمضان فعال است و اهدا کنندگان می توانند با مراجعه به وب سایت اداره کل انتقال خون ، درخواست اهدای خون را دهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا