عمومی

تاخیر مذاکرات برجام به زیان کیست؟

یکی از دلایل به تأخیر انداختن شروع دور جدید مذاکرات این است که جمهوری اسلامی ایران در یک دوره گذار است و تصمیمات مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. این ملاحظات شامل تشکیل کمیته اجرایی و لزوم انتقال محتوای مذاکرات به دولت منتخب و همچنین در نظر گرفتن ایده های جدیدی است که می تواند توسط مقامات منتخب دولت ارائه شود.

دلیل دیگر فرصت طلبی آمریکایی است که فرصتی را برای اصرار بر مواضع اشتباه در گذشته دیده و اصرار دارد که ایران مذاکرات بعدی را با ایالات متحده در مورد موضوعاتی مانند موضوعات منطقه ای و موشکی اکنون یا بلافاصله پس از احیا آغاز کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد.

تأخیر در شروع دور جدید گفتگوها و احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل متحد به هر دو طرف آسیب خواهد رساند. به خصوص ایرانیانی که تحریم های آنها مستقیماً زندگی و معیشت آنها را هدف قرار می دهد و با ادامه این وضعیت ، زندگی برای آنها دشوارتر می شود. بنابراین ، دولت ایران باید در کنار تلاشهای مداوم برای لغو سریعتر تحریمها ، گامهایی برای کاهش آسیب تحریمها یا به عبارت دیگر ، خنثی کردن اثرات آنها بردارد. تا مردم برای زندگی رنج و سختی بیشتری نکشند. تاکنون نه دولت فعلی که قرار است در کمتر از یک ماه قدرت را واگذار کند و نه دولت بعدی برنامه روشنی برای کاهش تأثیر تحریم ها بر زندگی مردم ارائه نکرده اند و مقامات فقط اظهارات کلی در این زمینه ارائه داده اند. . این نگرانی برای ایالات متحده و اروپا نیز وجود دارد که توان هسته ای ایران هر روز در حال افزایش است.

در همین زمان ، ایران در حال افزایش ذخایر اورانیوم خود ، آزمایش سانتریفیوژهای مدرن و متنوع تر و حرکت به سمت مراحل مهمی مانند تولید صفحات سوخت سیلیکون است.

در پایان ، به دلیل تمدید مذاکرات ، هر دو طرف ضرر خواهند کرد و با توجه به شرایط ، به نفع تهران و سایر طرف های برجام است که هرچه سریعتر این توافق را احیا کنند.

در همین حال ، طرف مقابل تلاش دارد تا در مانورهای تبلیغاتی در برخی موضوعات وضعیت را به تصویر بکشد ، گویی که ایران مقصر عدم قیام برجام است و غرب در این زمینه مقصر نیست. یکی واکنش گسترده غرب نسبت به تولید اورانیوم فلزی توسط ایران است. مسئله این است که ایران قدرت علمی در تولید صفحات سوخت سیلیکون نشان می دهد ، اما این به معنای تولید اورانیوم فلزی نیست. در فرآیند تولید صفحه سوخت سیلیکون مقداری اورانیوم فلزی مورد نیاز است ، اما این اورانیوم فلزی به زودی با ترکیبات جدید خاصیت خود را تغییر می دهد. یعنی ایران اورانیوم فلزی تولید و ذخیره نمی کند بلکه در فرآیند تولید صفحات سوخت سیلیکون از اورانیوم فلزی استفاده می کند.

غربی ها بسیار نگران هستند که یکی از نکاتی که برای ساخت بمب هسته ای لازم است تولید اورانیوم فلزی است و آنها وانمود می کنند که ایران در این مسیر حرکت می کند. با این حال ، توجه به این نکته حائز اهمیت است که کل فرآیندی که ایران برای تولید صفحات سوخت سیلیکون طی کرد ، کاملاً تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی است و با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی آژانس خلع سلاح هسته ای است ، این امکان وجود ندارد. برای یک کشور برای اجرای فرایندهای غیر مسالمت آمیز تحت نظارت آژانس.

هدف ایران از ساخت این صفحات سوخت تأمین نیازهای راکتور تحقیقاتی تهران است و ایران اهداف صلح آمیز را دنبال می کند. اگر غرب واقعاً نگران توسعه فعالیت های هسته ای ایران است ، لازم است هرچه سریعتر به توافق هسته ای بازگردد تا تهران بتواند به تعهدات خود در قبال آژانس انرژی هسته ای ادامه دهد.

همه فعالیت های ایران برگشت پذیر هستند و در صورت احیای توافق برجام ، ایران اقدامات خود را برای کاهش تعهدات خود معکوس می کند. از نظر علمی ، طرف مقابل باید بپذیرد که علوم هسته ای در ایران کاملاً بومی سازی شده است و هنگامی که علم بومی سازی شود ، نمی توان آن را کنار گذاشت و این بدان معنی است که صنعت هسته ای ایران یک واقعیت انکارناپذیر است.

دولت اوباما این موضوع را به رسمیت شناخت و در دستیابی به توافق پیشگام شد. در آن زمان ، ایالات متحده می خواست مهره های تأسیسات هسته ای ایران را از بین ببرد ، اما کاخ سفید فهمید که علوم هسته ای در ایران بومی سازی شده است و باید مورد توجه قرار گیرد ، بنابراین راه حلی پیشنهاد شد. سلاح های هسته ای. تأکید بر برگشت ناپذیر بودن فعالیت های ایران نوعی فضای تأثیرگذاری بر مذاکرات است. ایالات متحده و اروپا خواهان بازگشت ایران به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک بدون برداشتن هیچ قدم برای انجام تعهدات خود هستند.

در سال 2018 ، پس از خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل ، ایران برای یک سال این راه را در پیش گرفت و صبر استراتژیک داشت تا ببیند طرف اروپایی در انجام تعهدات خود چقدر جدی است ، اما وقتی پیشرفتی حاصل نشود و وجود نداشته باشد پیشرفت اقتصادی طبیعی است که ایران این جهت را تغییر دهد. ایران اکنون اقداماتی را برای کاهش تعهدات خود انجام داده است که همه آنها قابل برگشت هستند و در صورت احیای توافق ، تهران اجرای کامل تعهدات خود را از سر می گیرد.

واقعیت این است که در شرایط کنونی و احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل ، لازم است ایالات متحده و ایران برخی از خواسته های خود را کنار بگذارند ، زیرا اصرار هر دو طرف برای دستیابی به 100٪ آنها غیرممکن است . تقاضا می کند و سپس می تواند به توافق برسد. رمز موفقیت ایران و ایالات متحده در رسیدن به توافق این بود که هر دو طرف توافق کردند برخی از خواسته های خود را برای رسیدن به توافق کنار بگذارند و این بار با استفاده از همان تجربه می توان توافق بازگشت. برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کنید.

23302

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا