عمومی

چرا در فصل پاییز بیشتر چاق می‌شویم؟

چرا در پاییز چاق تر می شویم؟

کارشناسان می گویند که خطر اضافه وزن و چاقی در پاییز بیشتر است.

به گزارش دکترنامه؛ با صنعتی شدن جامعه و کاهش فعالیت بدنی انسان، درصد افرادی که چاقی و اضافه وزن رنج به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به همین دلیل، بسیاری از افراد توجه ویژه ای به کالری دریافتی و تناسب اندام خود دارند.

تعداد کمی از مردم می دانند که تغییر فصل می تواند خطر چاقی را در انسان افزایش دهد. مثلا الان که در پاییز هستیم خطر وقوع وجود دارد چاقی بیشتر به مردم مربوط می شود.

یکی از دلایل اصلی مزایا وزن و چاقی انسان در این فصل را می توان به شرح زیر ذکر کرد:

1- به دلیل مشغله کاری بیشتر فست فود مصرف کنید

رفتن به مدرسه، استفاده از برنامه های فوق برنامه، مشغله کاری و در عین حال کاهش طول روز می تواند فرد را به مصرف بیشتر فست فود تشویق کند. فست فود مواد غذایی آنها کالری و چربی بالایی دارند که می تواند به راحتی باعث افزایش وزن افراد شود. به همین دلیل مصرف میوه و سبزیجات در این فصل توصیه می شود سبزیجات به رژیم غذایی خود را بهبود بخشید و به کالری دریافتی خود توجه ویژه ای داشته باشید.

2- اهمیت دادن افزایش ترشح هورمون

فصل پاییز به طور کلی استرس و تنش را در افراد افزایش می دهد. این استرس ناشی از تغییر ساعت، کوتاه شدن طول روز، تغییر شرایط محیطی مانند باز بودن مدارس و مواردی از این قبیل است. حقیقت این است که استرس به طور مستقیم سطح هورمون های مختلف مانند کورتیزول را در خون افزایش می دهد. همچنین هورمون گرلین که مسئول گرسنگی در بدن است در اثر استرس افزایش می یابد. تمام موارد ذکر شده منجر به اضافه وزن و چاقی خواهد شد.

3- کاهش فعالیت های بیرون از خانه

یکی از مزایای تابستان این است که افراد در محیط های بیرونی فعال تر هستند. با این حال، با سردتر شدن هوا در پاییز، مردم ترجیح می دهند زمان بیشتری را در داخل خانه بگذرانند. فعالیت بدنی انسان را کاهش می دهد و خطر چاقی را افزایش می دهد.

توصیه می شود در پاییز به یک باشگاه ورزشی بروید و با هم تمرین کنید. این مشکلات علاوه بر افزایش فعالیت و کاهش خطر چاقی می تواند خلق و خو و شادابی شما را بهبود بخشد.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که پاییز را غمگین و افسرده کننده می دانند، تنها نیستید. اختلال افسردگی فصلی بودن یکی از بیماری های روانی شایع در فصل پاییز است. افراد مبتلا به این اختلال بیشتر از دیگران غذا می خورند و تمایل کمتری به ورزش و فعالیت بدنی دارند.

افسردگی پاییزی یک بیماری پیچیده و لاعلاج نیست. بنابراین توصیه می شود پس از مشاهده علائم این اختلال به روانشناس مراجعه کنید.





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتایج 0 رای حمایت و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا