عمومی

نامه ۳ کشور اروپایی به شورای امنیت درباره ایران

به گزارش دکترنامه تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) در ادامه اتهام‌زنی‌ها به ایران، نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل نوشته و در آن مدعی نقض تعهدات ایران در توافق هسته‌ای شدند؛ اقدامی که دیپلمات‌ها، روز پنج‌شنبه مدعی شدند هدف فشار آوردن به ایران برای حل‌وفصل دیپلماتیک این مسئله و پرهیز از اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل را دنبال می‌کند.

به نقل از دکترنامه تروئیکای اروپایی، اخیرا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد که روز چهارشنبه با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.

به گفته دیپلمات‌ها، در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در ۲ سایت توضیح دهد، همکاری با آژانس را بهبود ببخشد و از تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان باتجربه آژانس بازگردد.

نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده، تهران در چارچوب موافقت‌نامه پادمان جامع تاکنون با آژانس همکاری کاملی کرده است و تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام گردیده و توسط آژانس راستی‌آزمایی شده است.

همچنین، در این قطعنامه پیشنهادی اروپایی‌ها ادعا شده که ایران تعهدات خود در زمینه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است.

اگرچه، نمایندگی ایران در این‌باره اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود از جمله موافقت‌نامه پادمان جامع پایبند بوده و تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا آژانس بتواند به طور مؤثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را در ایران انجام دهد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: نامه فرانسه، انگلیس و آلمان به وضوح، در بر دارنده تهدید «بازگردانی یک‌باره» تحریم‌های سازمان ملل(سازوکار ماشه) نیست اما این کشورها در آن متذکر شده‌اند که تاریخ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سند قانونی توافق هسته‌ای است، در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد.

در نامه تروئیکای اروپایی که تاریخ آن ۳ ژوئن است، گزارش ماه پیش (میلادی) مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی بهانه‌ای برای اتهام‌زنی به ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای آن، از جمله در زمینه افزایش ذخایر و تولیدات اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا قرار گرفته است.

در این نامه که رویترز آن را رویت کرده، این سه کشور بدون اشاره به تاثیر خروج یک‌جانبه آمریکا در کارشکنی در روند اجرای برجام و با نادیده گرفتن پایبندی‌های ایران به تعهدات خود در توافق، با وجود متحمل شدن تحریم‌های واشنگتن، ادعا شده است: گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران برجام را پوچ و بی‌اثر کرده و از ارزش آن در زمینه منع اشاعه تسلیحات اتمی کاسته است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت گفت: تروئیکای اروپا همچنان جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند، در حالی که به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند.

در نامه نمایندگی ایران آمده است: ایران تصریح کرده که تصمیم این کشور برای اتخاذ اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حق ذاتی‌اش طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات خود صورت گرفته است.

نمایندگی ایران در این نامه خاطرنشان کرد: هدف این تصمیم ایران که یک سال کامل پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده و شکست سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات لغو تحریم‌ها اتخاذ شد، کاملاً واضح بود؛ بازگرداندن تعادل در تعهدات متقابل و منافع تحت برجام.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش داد: «دیپلمات‌های غربی و دیگر منابع مطلع از نامه تروئیکای گفتند که هدف آن تلاش برای افزایش فشار بر ایران در شورای امنیت و زمان خریدن به منظور یافتن راهکاری دیپلماتیک پیش از به پایان رسیدن تاریخ اختیار قانونی آن‌ها در فعال کردن بازگردانی یک‌باره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در سال آتی است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، دو بار در سال، معمولا در ژوئن و دسامبر، درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گزارشی ارائه می‌کند. شورای امنیت قرار است در ۲۴ ژوئن گزارش بعدی را بررسی کند.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن غیردولتی کنترل تسلیحاتی آمریکا درباره این نامه مدعی شد: اشاره تروئیکای اروپایی به تاریخ اکتبر ۲۰۲۵، وقتی مهلت بازگردانی یک‌باره تحریم‌های سازمان ملل به پایان می‌رسد و مکاتبه آن‌ها با شورای امنیت بیانگر این است که آن‌ها واقعا در تلاشند زمینه قانونی بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران در زمانی دیگر را فراهم کنند.

311311

دکمه بازگشت به بالا