عمومی

دلیل تغییر مذاکره‌کنندگان آلمان و انگلیس در وین چه بود؟

اواخر روز شنبه گزارش شد که نمایندگان جدید انگلیس و آلمان در چارچوب مذاکرات با هدف لغو تحریم ها، با علی باقری، رئیس هیئت ایرانی در هتل کوبورگ دیدار کرده اند. گفته می شود تغییر نمایندگان آلمان به دلیل دولت جدید این کشور و تغییر نمایندگان انگلیس به دلیل استعفای مذاکره کننده قبلی بوده است.

بر اساس این گزارش، خانم القاق به عنوان مذاکره کننده ارشد بریتانیا و خانم. بلمن از آلمان به فهرست مذاکره کنندگان ارشد کشورهای درگیر در مذاکرات وین اضافه شد.

خلاصه ای از رزومه دو طرف سوابق بسیاری از فعالیت های آنها در عرصه رسانه ای را نشان می دهد، از جمله نماینده آلمان که پیش از این مسئول مطبوعاتی سفارت آلمان در تهران بود. القاق، یکی از اعضای سابق رویترز، عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر، در سال 2002 به وزارت خارجه بریتانیا پیوست و اخیراً به عنوان مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا منصوب شد.

در حالی که تغییر مذاکره‌کننده امری غیرعادی نیست و در بسیاری از موارد تغییر دولت و وزیر خارجه معمولاً مدیر ارشد دستگاه دیپلماسی کشور را تغییر می‌دهد، دولت همواره تلاش کرده است تا دیپلمات‌های ارشد درگیر در مذاکرات حساس تا حد امکان بدون تغییر باقی بماند.

آن طور که علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در مورد تغییر ترکیب نمایندگان ایران در مذاکرات وین پس از دولت سیزدهم، توضیح داد: ویژگی تیم مذاکره کننده ایران این است که از تمام ظرفیت های ملی موجود در تیم قبلی استفاده شده است.

وی افزود: اگرچه دولت در عرصه سیاست خارجی چشم‌انداز روشنی دارد، اما تمایل خود را برای جدی گرفتن استفاده از همه ظرفیت‌های ملی در عرصه‌های گفت‌وگو و مذاکره نشان داده است.

از این منظر، تغییر مذاکره‌کنندگان ارشد انگلیسی و آلمانی در بحبوحه مذاکراتی که در زمان‌های اخیر به مرحله حساسی رسیده‌اند، اگرچه غیرمعمول نیست، خواه ناخواه تأثیر مهمی بر روند مذاکرات خواهد گذاشت.

باید دید آیا این تحول باعث تلطیف و سرعت بخشیدن به روند مذاکرات می شود یا به دلیل تفاوت های احتمالی در نگرش و رفتار نمایندگان مذاکرات دو کشور، آشفتگی غیر مفیدی در روند مذاکرات ایجاد می کند.

به هر حال، مواضع و رویکردهای دیپلماتیک دیپلمات ها مبتنی بر دستورالعمل ها و دستورالعمل های کلی سیاست خارجی دولت های متبوعشان است و در این راستا، رفتار و گفتار مذاکره کنندگان ارشد بریتانیایی و آلمانی نشانه چشم انداز و جهت گیری خواهد بود. از بوریس جانسون و اولاف شولتز.

هشتمین دور مذاکرات وین دوشنبه گذشته (26 دسامبر) آغاز شد و مذاکرات همچنان اما با احتیاط ادامه دارد. اکثر نمایندگان مذاکرات به پیشرفت مذاکرات اذعان داشتند و اگر غرب از سرزنش ایران دست بردارد و برای لغو تحریم ها آمادگی بیشتری داشته باشد، زمان برای توافق نهایی کوتاه می شود.

23311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا