سلامت و دانش

شناسایی ۴ جهش کرونا ویروس خاص ایران/با زدن ماسک از “تجمیع جهش‌ها” جلوگیری کنیم

معاون فناوری انستیتوی ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی گفت: براساس مطالعات انجام شده در ایران ، حدود 23 جهش در ژنوم ویروسی مشاهده و گزارش کردیم ، در حالی که 4 نوع جهش مشاهده شد. که به ویژه در ایران مشاهده شد. البته این جهش ویروس در اروپا نیز مشاهده شد که مختص آن منطقه بود و شیوع آن 9 برابر جهش های دیگر بود.

محمدعلی ملبوبی در گفت وگو با دکترنامهوی گفت: “با اعلام رسمی شیوع تاج در کشور ، یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم این است که باید فراوانی جهش در جمعیت را شناسایی کنیم ، در غیر این صورت برای تشخیص ، درمان و تولید واکسن به جایی نخواهیم رفت.”

وی ادامه داد: بنابراین ، ما طرحی را برای شناسایی جهش این ویروس در ایران و جهان در دستور کار قرار دادیم که شامل دو بخش “داده های آزمایشگاهی” و “کلاس جهانی” است.

مالبوبی این مطالعه آزمایشگاهی را مطالعه شیوع ویروس کرونا در ایران خواند و هشدار داد: “علاوه بر این ، ما در حال جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های موجود در جهان هستیم.”

معاون فناوری موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی گفت: در حال حاضر 90 هزار توالی ژنوم کامل ویروس کرونا موجود است. خطوط و جهش های ویروس کرونا را به طور خودکار و به ترتیب دنبال کنید.

مالبوبی افزود: نتیجه این اقدام تهیه جدول جهش های ژنتیکی این ویروس بود و ما تصمیم گرفتیم این داده ها را در دسترس عموم قرار دهیم ؛ بنابراین ، بخشی با عنوان “ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا” در سایت تحقیق ایجاد شد ، جایی که داده های ایرانی در آن پیوند داده شده بود. جهش ژنوم ویروسی و داده های کشورهای مختلف بارگذاری شده است.

به گفته وی ، داده ها توسط ژن های ویروس موجود است که همچنان به روز می شوند.

معاون فناوری انستیتوی تحقیقات بیوتکنولوژی گفت: محققان بر روی واکسن های ویروسی برای شناسایی جهش در ویروس ها به اطلاعاتی مانند پروتئین S نیاز دارند. این اطلاعات از طریق این سایت در دسترس است.

جهش در ویروس کرونا

مالبوبیا با اشاره به جهش در ویروس کرونا گفت: “برای شناسایی جهش در ویروس ها ، ما به یک ژنوم مراجعه می کنیم و همه ویروس های در حال ظهور را با ژنوم مرجع مقایسه می کنیم.”

وی ادامه داد: به این ترتیب می توان درک کرد که ژنوم در کجا و به چه ترتیب تغییر کرده است.

معاون فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی اظهار داشت که در ایران حدود 23 جهش در ژنوم این ویروس مشاهده و گزارش کردیم. .

مالبوبی افزود: بنابراین ، ویروس را از بیماران مختلف جدا و توالی آنها را تعیین می کنیم و داده های بدست آمده در یک پایگاه داده جمع آوری می شود.

اثر جهش های ویروسی

وی گفت: جهش های ویروسی معمولاً تاثیری ندارند. “اگر این تغییرات باعث زنده ماندن جمعیت شود ، ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم و در مرحله شناسایی جهش ها و در دسترس قرار دادن محققان هستیم تا بتوانند.” از این داده ها در تحقیقات خود استفاده کنید.

مالبوبی در پاسخ به این سال که آیا جهش های ژنوم ویروسی مختص ایران است یا خیر ، توضیح داد: “فرض ما این است که جهش ها به طور تصادفی اتفاق می افتد و این فقط یک فرض است ، اما طبق تحلیل نهایی

وی افزود: این واقعیت که برخی از جهش ها مختص ایران است به این معنی است که ما چهار نمونه از ویروس داریم که در کشورهای دیگر در دسترس نیست ، زیرا در اروپا انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که بسیار رایج و حتی شایع شده اند. این 9 برابر جهش قبلی است.

نیاز به رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا

معاون فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی تأکید کرد: برای مدیریت این ویروس ، ما باید روشی را در پیش بگیریم تا جهش ها در جمعیت زیاد جمع نشود و این تنها راه حل است و ما باید میزبان ها را جدا کنیم..

او اظهار داشت که جداسازی میزبان با استفاده از ماسک بسیار ساده و امکان پذیر خواهد بود“از این طریق جهش های ایجاد شده در بدن فرد به میزبان دیگری منتقل نمی شود ، در غیر این صورت جهش های بیشتری به ویروس اضافه می شود ، که ما آن را” تجمع جهش “می نامیم.

مالبوبی در این زمینه تأکید کرد: جهش ها معمولاً بی ضرر و غالباً بی تأثیر هستند ، اما پس از جمع شدن می توانند رفتار ویروس کرونا را تغییر دهند و مخلوط کردن جهش ها برای ایجاد روش های درمانی و واکسن را دشوارتر می کند..

وی افزود: به همین دلیل مردم ما می توانند با انگیزه بیشتر از ماسک استفاده کنند و همچنین زمینه خوبی را برای ما فراهم می کنند تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

به گزارش دکترنامه ، یکی از ویژگی های مهم ویروس ها وقوع تغییرات نوکلئوتیدی در هنگام تکثیر در میزبان است. این امر باعث می شود که طراحی یک واکسن موثر علیه بیماری چالش برانگیز باشد و دقت کیت های تشخیصی حدود 50٪ کاهش یابد. بنابراین ، پروژه ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا توسط گروهی از محققان در اواخر سال 2009 در انستیتوی تحقیقات بیوتکنولوژی آغاز شد تا دستاوردهای علمی این محققان گامی در پیشگیری و کنترل این ویروس باشد.

تجزیه و تحلیل بیوانفورماتیک بیش از 80000 توالی نوکلئوتیدی مرتبط با ویروس کرونا در ایران و جهان برای تعیین توالی ژنتیکی ویروس کرونا ویروس در وب سایت موسسه ملی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک بارگذاری شده است که براساس کشور و نوع ژن در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا