سلامت و دانش

هشدار نظام پزشکی نسبت به اجرای شتابزده طرح نسخه نویسی الکترونیک

به گزارش شفاف به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، متن نامه شورای عالی نظام پزشکی خطاب به دکتر ابراهیم رئیسی می‌گوید: نسخه‌نویسی برای اوایل دی ماه سال جاری برنامه‌ریزی شده است و با توجه به اینکه نسخه‌نویسی و نسخه‌نویسی الکترونیکی تنها بخشی از طرح ارائه خدمات الکترونیک سلامت بر اساس ماده ۷۴ قانون ششم توسعه است، به‌عنوان نمایندگان منتخب جامعه پزشکی و به اختصار به نشاط می پردازیم آنچه در ادامه می آید در مورد طرح پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات اجرای ناقص، ناکارآمد و برنامه ریزی نشده نزد معظم له می باشد.

بر اساس ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه، صراحتاً آمده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف مدت دو سال نسبت به ایجاد سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایران و مراکز بهداشتی و درمانی اقدام کند. این سامانه به صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات و با حفظ حریم شخصی و امنیت داده ها، خدمات بیمه شده را در تعامل با پرونده الکترونیک سلامت ارائه می کند، ضمن اینکه:

1- اقدام قانونی مورد نیاز برای اخذ “گواهی ارزیابی امنیت افتا” بر روی نسخه الکترونیکی سامانه سلامت و تامین اجتماعی صورت نگرفته است و مرکز راهبردی افتا صراحتا اعلام کرده است که این سامانه از امنیت سایبری لازم برخوردار نیست. (زمان مورد نیاز برای این کار بین شش ماه تا یک سال تخمین زده می شود.)

2- موضوع مهم «تجویز امضای الکترونیکی» تنظیم شده در این قانون، متاسفانه اجرایی نشده و در عمل به نام کاربری و رمز ورود پزشکان به سامانه بیمه تبدیل شده است. لازم به ذکر است که بر اساس قانون بودجه سال جاری، پرداخت نسخه الکترونیکی شرکت های بیمه منوط به امضای الکترونیکی است که هنوز محقق نشده است.

3- قبل از اجرای نسخه الکترونیکی، ابتدا لازم است برای هر شهروند ایرانی پرونده الکترونیک سلامت ایجاد و اجرا شود، در حالی که این مهم و اجرای بارگذاری خدمات سلامت توسط وزارت بهداشت در سیستم بیمه فعلی انجام نشده است. به طور دقیق و کامل انجام شده است، بنابراین عملاً امکان تبادل اطلاعات بین پزشکان و متخصصان با پرونده الکترونیک سلامت وجود ندارد.

4- وجود چندین کد دارویی و تطبیق دستی کدها توسط کادر پشتیبانی بستر الکترونیکی نسخه نویسی قطعا خالی از اشکال نیست و احتمال اینکه دارو بر خلاف نسخه پزشک معالج باشد بسیار زیاد است که به راحتی جان و سلامتی را به خطر می اندازد. در بسیاری از موارد، موارد مشابه با کد سایر خدمات تشخیصی و درمانی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه و فیزیوتراپی وجود دارد.

5- با توجه به مشکلات زیرساختی موجود در فضای مجازی مانند پهنای باند و سرعت اینترنت حتی در صورت تحقق صددرصدی نسخه الکترونیکی برنامه، شرکت های بیمه باید مشکلاتی مانند قطعی برق و اینترنت، حملات سایبری، ایرادات فنی را در نظر بگیرند که منجر به اختلال در خدمات موقت، از جمله مناطقی که دسترسی کافی به زیرساخت‌های ارتباطی یا سخت‌افزار لازم را ندارند، مشکلات سالمندان و همکاران با تجربه با پزشکان و همسویی با برنامه‌ها یا بیمارستان‌ها و مدارس شبانه‌روزی به دلیل مراجعه‌کنندگان اورژانس و محدودیت زمانی. مراکزی که با مشکلات بیماران و تعداد بالای مراجعه کنندگان اینگونه مراکز سروکار دارند و در حال حاضر زمان بر است برای ارائه خدمات در این چارچوب و … مجاز به انجام حداقل 30 درصد از کپی کاغذی و فیزیکی علاوه بر کپی الکترونیکی هستند.

شایان ذکر است بر اساس قانون بیمه عمومی مصوب 1383، افراد باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

متأسفانه علاوه بر اینکه هیچ یک از پیش نیازهای اجرای طرح کپی الکترونیکی که به صراحت در متن قانون آمده است در شرایط فعلی به طور کامل رعایت نشده است، در طراحی و کاستی های زیادی نیز وجود دارد. عملکرد نرم افزار سایت تخصص در انجمن‌های تخصصی پزشکی و سازمان‌های نظام پزشکی، منجر به مسائل حیاتی و مهمی چون نیازهای ویژه کاربران، علایق بیمار، مدیریت اقتصادی سیستم، مدیریت زمان، دسترسی آسان و ایجاد یک سیستم جامع یکپارچه برای کلیه بیمه‌ها و غیره شده است. مورد توجه قرار نگرفته و اجرای ناقص، ناکارآمد و عجولانه این طرح به صورت همه جانبه و ملی عملا غیرممکن است و در آستانه یک بحران بزرگ و خطرناک هستیم.

در پایان با در نظر گرفتن تمامی جوانب و همچنین مشکلات اصلی ذکر شده در سامانه های مختلف موجود، اجرای عجولانه این طرح قطعا نارضایتی گسترده بیماران، پزشکان، کلیه مراکز و موسسات درمانی اعم از دولتی و خصوصی را در پی خواهد داشت. اعضای نظام پزشکی در سراسر کشور وجود خواهند داشت و لذا به اتفاق آرا خواستار به تعویق افتادن اجرای همه جانبه این طرح به مدت حداقل شش ماه تا یک سال تا رفع نواقص و مشکلات اساسی موجود و پذیرش چندین نسخه کاغذی و فیزیکی هستند. به همراه نسخه های الکترونیکی، تلاش برای اجرای کلیه پیش نیازهای قانونی برنامه و اجرای طرح گام به گام با رعایت اولویت های ماده 74 قانون ششم توسعه در شرایط اقتصادی، اجتماعی و حساس کنونی. کشورها تصمیمات هوشمندانه تری برای جلوگیری از سوء استفاده از جانبدارانه و دشمنان جمهوری اسلامی اتخاذ کنند. احساس می شود جامعه پزشکی و مردم شریف ما خدای ناکرده دچار استرس و اضطراب مضاعف و پیامدهای منفی ناشی از آن نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا