سلامت و دانش

واکسن‌های استنشاقی یا تزریقی کووید: کدام بهتر است؟

کارشناسان امیدوارند واکسن استنشاقی به توقف انتقال بیماری کووید-19 در بحبوحه همه گیری کمک کند.

به گزارش دکترنامه، ویروس کرونا که عامل بیماری کووید-۱۹ است به جهش خود ادامه می‌دهد و این تکامل باعث شده تا این ویروس مجهز به ایمنی در برابر سیستم ایمنی باقی بماند و از واکسن‌های مبتنی بر mRNA موجود و دوزهای تقویت‌کننده پیشی بگیرد.

در این شرایط، متخصصان می‌خواهند روی اسپری‌های بینی و نقش بزرگی که می‌توانند در کنترل این وضعیت و جلوگیری از انتقال بیشتر بیماری داشته باشند، تمرکز کنند.

برخلاف واکسن‌های تزریقی، واکسن‌های استنشاقی مجاری تنفسی را هدف قرار می‌دهند که این امر خوبی است زیرا اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت است.

این پزشک تاکید کرد: حل مشکل ایجاد سیستم ایمنی موثر برای جلوگیری از انتقال ویروس چالش بسیار مهمی است و حتی اگر زمان بر باشد نیاز به رفع آن دارد.

واکسیناسیون با تزریق عضلانی قادر به ایجاد مصونیت مخاطی یا ایمنی برای سیستم تنفسی نیست، در حالی که مخاط و سیستم تنفسی اولین خط دفاعی بدن هستند. از طریق واکسیناسیون استنشاقی می توان از افراد در برابر عفونت های تنفسی محافظت کرد.

به گزارش مدیکال دیلی، با این حال، تولید واکسن استنشاقی با چالش هایی مواجه است. متخصصان به دلیل کمبود بودجه نسبت به واکسن های تزریقی تجربه کمتری در تولید این واکسن ها دارند. همچنین احتمال بروز عوارض غیرمنتظره نیز وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا