سلامت و دانش

کاهش انتقال کرونا با دُز استنشاقی واکسن رازی/اثربخشی «کووپارس»، ۳ برابر سینوفارم

مدیرعامل موسسه بیوتکنولوژی رازی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده اثربخشی واکسن کوپارس 2.5 تا 3 برابر بیشتر از سینوفارم است، گفت: این ویروس به مجاری تنفسی فوقانی کاهش می یابد و در نتیجه انتقال ویروس کمتر می شود.

دکتر. سیدرضا بنی هاشمی در گفت وگو با دکترنامه، وی درباره واکسن رازی کوپارس گفت: واکسن رازی کوپارس واکسنی است که به صورت تزریقی یا استنشاقی استفاده می شود. به طوری که با تزریق دو دوز واکسن و 14 روز پس از تزریق دوز دوم، ایمنی کامل ایجاد می شود. این ایمنی کامل از افراد در برابر بیماری حاد محافظت می کند.

کاهش انتقال عروق بیماری کرونا با دوز استنشاقی واکسن کوپارس

وی گفت: نکته مهمی که بسیاری از واکسیناتورها به آن توجه نمی کنند این است که وقتی واکسن را تزریق می کنید ممکن است به بیماری حاد مبتلا نشوید اما می توانید عفونت را گسترش دهید. یعنی فردی به عنوان یک ناقل خاموش می تواند بیماری را منتقل کند. بنابراین، با توجه به واکسن‌هایی که قبلاً برای استنشاق آنفولانزا و غیره ساخته شده بود، ایده طراحی روشی به وجود آمد که پس از تزریق دو دوز واکسن کرونا، خطر ابتلا به بیماری حاد و بستری شدن در بیمارستان را افزایش داد. رفع نیاز به کمترین میزان انتقال ویروس از طریق افراد بدون علامت.

بنی هاشمی ادامه داد: بر این اساس دوز استنشاقی ایجاد شد که به عنوان اسپری تزریق داخل بینی استفاده می شود. بر این اساس مراحل تحقیقاتی واکسن روی کوپارس با همین روش ادامه یافت. پس از تزریق دو دوز واکسن، یک دوز استنشاقی برای انتقال ویروس کمتر استفاده می شود.

وی گفت: خوبی این اقدام این است که از نظر اپیدمیولوژیک با استفاده از این دوز استنشاقی می توان از چرخه ویروسی نیز جلوگیری کرد. در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا از نوع ووهان، جایی که واکسنی بر اساس سویه ووهان ساخته شد، نتایج واکسن کوپارس نشان داد که استفاده از دوزهای استنشاقی میزان انتقال سویه ووهان را از فردی که واکسن را تزریق می‌کند افزایش می‌دهد. . واکسن و سپس تبدیل به یک کرونا بدون علامت می شود. که نزدیک به صفر است. با ظهور دلتا و امیکرون، این سطح از صفر افزایش یافت، اما همچنان کمترین میزان انتقال را دارد و بر اساس مطالعه ما متوجه شدیم که استفاده از دوزهای استنشاقی باعث افزایش تعداد آنتی‌بادی‌ها در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود. احتمال انتقال ویروس از فرد آلوده بسیار کمتر است.

بنی هاشمی با بیان اینکه این اولین بار است که واکسن کرونا به دو صورت تزریقی و استنشاقی در دنیا استفاده می شود، گفت: این واکسن در این زمینه پیشرو است و در حال حاضر تنها یک یا دو شرکت در دنیا از این سیستم استفاده می کنند. بنابراین در واکسن رازی کوپر، افراد دو نوبت اول را به صورت تزریقی دریافت می کنند و یک ماه بعد از نوبت دوم، نوبت سوم تزریق می شود. 14 روز پس از دوز استنشاقی، تعداد آنتی‌بادی‌ها در نواحی بینی و مخاط افزایش یافت و ترشح این آنتی‌بادی‌ها باعث شد که ویروس کمتری به دستگاه تنفسی فوقانی وارد شود و ویروس کمتری در ناحیه بینی موضعی شود و در نتیجه انتقال کمتری داشته باشد. .

کوپارس 3 برابر سینوفارم موثرتر است

وی درباره اثربخشی واکسن کوپار بر روی امیکرون گفت: این موارد باید از طریق مطالعات شناسایی شوند، اما مطمئناً مطالعات بالینی ما در اوج دلتا ادامه دارد. در همان زمان، مرحله سوم مطالعه واکسن کوپارس در مقابل واکسن سینوفارم انجام شد. برای یک گروه سینوفارم و برای یک گروه واکسن کوپارس تزریق شد که بر اساس نتایج این مطالعه 5/2 تا 3 برابر سینوفارم موثرتر بود. همچنین در مرحله سوم 100 نفر از افرادی که واکسن رازی دریافت کردند دوز استنشاقی و 100 نفر از واکسن سینوفارم ماده دیگری را به صورت استنشاقی دریافت کردند. مقایسه دو گروه نشان داد افرادی که واکسن رازی را به صورت دوز استنشاقی دریافت کردند، شش تا هفت برابر بیشتر از افرادی که تزریق سینوفارم را دریافت کردند، آنتی بادی علیه دستگاه تنفسی فوقانی، بینی و غشاهای مخاطی داشتند. این نتایج نشان می دهد که استفاده از دوزهای استنشاقی میزان ورود و انتقال ویروس را کاهش می دهد.

توانایی تولید 100 میلیون دوز کوپر تا سپتامبر 1401

وی درباره آخرین وضعیت تولید واکسن روی کوپارس گفت: ظرفیت تولید 100 میلیون دوز واکسن تا شهریور ماه سال آینده را داریم. در تولید واکسن، وزارت بهداشت تعهداتی از شرکت های واکسیناسیون گرفته و مثلاً اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰ میلیون واکسن از شما می خواهیم. الان توانایی ما این است که تا شهریور 1401 100 میلیون دوز تولید کنیم، وزارت بهداشت 5 میلیون دوز واکسن خواسته و 5 میلیون از این دوز را داده ایم. اعلام شده که 5 میلیون دوز دیگر می خواهیم که آماده کرده ایم و آزمایشات مربوطه در حال انجام است و این 5 میلیون دیگر را اسفندماه به وزارت بهداشت ارسال می کنیم. باز هم اگر وزارت بهداشت بخواهد حاضریم 80 تا 90 میلیون دیگر تولید کنیم، البته اگر سه ماه زودتر از ما بخواهند. زیرا تولید واکسن های کنترل حدود سه ماه طول می کشد.

برنامه ریزی برای دریافت مجوز جهانی

بنی هاشمی در حین دریافت مجوز سازمان بهداشت جهانی برای واکسن رازی کوپارس گفت: برای اینکه واکسن رازی در سازمان جهانی بهداشت ثبت شود، سلسله مراتبی وجود دارد که باید اسناد و مطالعات خود را ترجمه و ارائه کنیم. ما تاکنون دو جلسه با سازمان بهداشت جهانی داشته ایم و در حال آماده سازی برای آن هستیم. این روند زمان بر است و به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان شرایط خاصی داریم. در حال حاضر در حال آماده سازی مدارک لازم برای ارائه به سازمان بهداشت جهانی برای مستندسازی هستیم.

برخی از کشورهای خارجی واکسن کوپارس را می خواهند

وی در خصوص صادرات احتمالی واکسن رازی کوپارس گفت: تاکنون دو یا سه کشور از ما درخواست واکسن کرده اند، اما چون سازمان غذا و دارو اعلام کرده است ابتدا باید نیاز داخلی و سپس خارج از کشور را برای صادرات تامین کنیم. واکسن های ما برای ما هیچ تعهدی در خارج از کشور نداریم. با این حال، هر دو کشور حداکثر 10 تا 20 میلیون دوز واکسن را درخواست کرده‌اند و ما در حال انجام اقدامات لازم برای این کار هستیم. اگر 100 میلیون واکسن در داخل تقاضا نشود، آن مقدار را برای صادرات آماده می کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا