عمومی

آشتی عمومی را از خودمان شروع کنیم

نشست مطبوعاتی کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری در کاخ سعدآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست مطبوعاتی کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری با عنوان«در هوای بی‌چگونگی)  که قرار است سه‌شنبه آتی ، سی خرداد ماه در محوطه باز کاخ سعدآباد برگزار شود، از دقایقی پیش در همین مکان آغاز شد.

کنسرت مشترک این دو هنرمند بر دونوازی متمرکز است و در طول اجرا و در بخش‌های مختلف نوازندگان دیگری به اجرا اضافه می‌شوند. قطعات این اجرا در دستگاه شور، مقام‌های کردی و آواز بیات اصفهان نواخته می‌شود که برخی از قطعات آهنگسازی شده و برخی دیگر در فضایی کاملا بداهه پیش می‌روند. دونوازی سه‌تار، دونوازی دیوان و تنبور و دونوازی تار و کمانچه بخش‌های مختلف این کنسرت را تشکیل می‌دهند.

 در این مراسم سهراب پورناظری،علی قمصری، رضا موسوی و رضا امامی حضور داشتند.

سهراب پورناظری در ابتدای صحبت هایش با تشکر از خبرنگاران گفت: باعث افتخارم است که این پروژه را با اقای قمصری شروع کردم. به نظرم در فضای عمومی ایران هیچ چیز مهم‌تر از یک آشتی سرزمینی برای همه ایرانیان نیست. پدرم می‌گفت شما می‌توانید سرزمینتان را آباد کنید به شرط این که اول از خودتان شروع کنید. ما سعی کردیم از خودمان شروع کنیم. این یک  از خود گذشتگی می‌طلبد. به نظرم با بخشی از موسیقی مقامی بردوش ماست واگر این تفاهم را ادامه دهیم درسی برای اینده خواهد بود. 

وی در ادامه افزود: همیشه گله می‌کردم  که هنرمندان پیش از ما به ما درس آشتی ندادند؛ حداقل از بخش عمده پیشکسوت ها این حس را نگرفتم ما تلاشمان این است ضعف های قبل را در روابط انسانی تمرین دیگری کنیم. اصولا در این کار مجموعه‌ای عمل می‌کنیم و کسی بر فردیت خود صحه نگذاشته است. من دلم می‌خواهد برای آقای قمصری عرصه را فراهم کنم که همه هنرش را نشان دهد. امیدوارم این شروع خوبی باشد. 

پورناظری عنوان کرد: این کنسرت در دو بخش برگزار خواهد شد؛ بخش اول دونوازی سه تار است که با یک سری الگوی از پیش تعیین شده کارمی کنیم. بعد دونوازی کردی و محلی داریم در نهایت موسیقی با تار و کمانچه به پایان میرسد. ساز عود و چنگ و پرفورمنس را نیز داریم. برای تک تک قطعات، طراحی صورت گرفته است. 

سهراب پورناظری: آشتی عمومی را از خودمان شروع کنیم

سپس علی قمصری نیز گفت: خوشحالم بدون واسطه فضای مجازی دراین جلسه می توانیم با هم صحبت کنیم برای من هم باعث افتخار است بعذ سالها با سهراب عزیز همدل و هم‌قسم جلو برویم. 

وی درباره چگونگی اجرای کنسرت گفت: ما پانزده سال قبل فعالیت هایی داشتیم که بااقبال روبرو شده بود. با آقای شجریان، معتمدی و قربانی تجربیات دلچسبی داشتیم. پانزده سال دوربودیم بخاطر اختلاف سلیقه ها و نگاه اما الان خوشحالم که کنار هم هستیم.  یک دوره به خودم گفتم اگر می‌خواهم در کشور چیزی را تغییر دهم باید از خود و خانواده‌ام شروع کنم تا نقش موثر در همگرایی داشته باشم الان بیش از هرزمانی نیاز داریم موزیسین ها همدل باشند مخصوصا در زمینه موسیقی ملی خلا داریم.

قمصری عنوان کرد: در شرایطی که موسیقی بیشتر پاپیولار شده است است و نوازنده‌ها کنار کشیدند و در سکوتند این اتفاق را باید از صنف خود شروع کنیم و بعد مطالبات دیگر داشته باشیم که بر حق هم هست خوشحالم این اتفاق متمرکز موسیقی دستگاهی و بداهه و اهنگسازی است.اتفاق جالب این پروژه این است که انگار فکر من و سهراب یکی شده و در شکل گیری قطعات با هم عمل کردیم. 

وی افزود: ما در سنی دوباره کار میکنیم که میتوانیم برای کشورمان مفید باشیم. گاهی اشتی ها دیر اتفاق می افتد این‌بار با پختگی جدید با هم شروع کردبم تا جریانی در زمینه اجرای کنسرت و اموزش در شهرهای مختلف ایجاد کنبم هدفمان شاید دز نوجوانی و قبلتز دیده شدن بود اما الان میخواهیم کمک کنیم، دربند خیلی چیزها نیستیم انشاالله این روند ادامه داشته باشد. 

در ادامه رضا موسوی نیز یاداور شد: درک صحنه و اینکه برای اتفاقات بصری هم ارزش قایل شدند، باعث خوشحالی من است خیلی زمان گذشته تا متوجه شویم یک اجرای موسیقی ضلع سومی دارد و آن هم اجرای هنری است. 

 این خبر در حال تکمیل است….

دکمه بازگشت به بالا