سلامت و دانش

فیلم | واکنش عجیب موش‌ها به موسیقی

به گزارش خبرگزاری دکترنامهعلاوه بر این، به نظر می رسد که حیوانات به همان سرعتی که پاهای انسان هنگام پخش موسیقی حرکت می کنند، به موسیقی واکنش نشان می دهند. این مطالعه می تواند به آشکار کردن اساس تکاملی حس ریتم انسان کمک کند.

بیشتر بخوانید:

عکس های فیلم «موجودات مرموز» در شبکه های اجتماعی!

چه رازهایی در دندان ما پنهان است؟

برخی از ما معتقدیم که موسیقی برای فرهنگ بشری بسیار خاص است. هیروکازو تاکاهاشی، مهندس مکانیک در دانشگاه توکیو که به مطالعه نحوه عملکرد مغز می پردازد، می گوید: «اما من معتقدم که منشا آن به نحوی از اجداد ما منتقل شده است.

توانایی تشخیص ضرب آهنگ و همگام سازی حرکات بدن با آن را همگام سازی بیت می گویند. اینکه چرا برخی از گونه ها مانند انسان و طوطی این توانایی ذاتی را دارند و برخی دیگر فاقد این توانایی هستند، یک معما است.

برای موش ها، تاکاهاشی و همکارانش سونات پیانو موتزارت را در D Major (K.448) نواختند. این تیم آهنگ را کاهش دادند و سپس آن را با سرعت معمولی پخش کردند و حرکات موش ها را نه تنها از نظر بصری، بلکه با یک شتاب سنج بی سیم که در موش ها کاشته شده بود، زیر نظر گرفتند.

این تیم در ابتدا فکر می‌کردند که اندازه بدن می‌تواند تعیین کننده سرعت ضربه‌های سر باشد. انسان ها تمایل دارند پاهای خود را بین 120 تا 140 ضربه در دقیقه به موسیقی بزنند، اما حیوانات کوچک مانند موش ممکن است برای رسیدن به همان پاسخ به سرعت بیشتری نیاز داشته باشند.

دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنیم ممکن است [موش‌ها] ریتم تندتر را ترجیح دهید. اما این چیزی نیست که آنها پیدا کردند. در ضبط، ضربان سر موش زمانی که سونات با سرعت معمول خود نواخته می شد، بیشتر بود، حدود 132 ضربه در دقیقه. همین امر در مورد 20 نفر که از طریق هدفون دارای شتاب سنج به موسیقی گوش می دهند نیز صدق می کند.

برای انسان و موش، ضربه ثابت سر حدود 120 تا 140 ضربه در دقیقه است. هنگامی که موسیقی سریعتر یا آهسته تر پخش می شود، هیچ پاسخ سر وجود ندارد. تاکاهاشی گفت: این نشان می دهد که چیزی اساسی در مورد نحوه تنظیم یا سیم کشی مغز حیوانات برای پاسخ به ریتم وجود دارد.

این تیم همچنین برخی از آهنگ های پاپ مورد علاقه خود را برای موش ها پخش کردند و شاهد همین واکنش ها بودند.

در حالی که پاتل موافق است که به نظر می رسد موش ها ضرباتی را که انسان ها دوست دارند ترجیح می دهند، او متقاعد نشده است که موش ها بتوانند مانند انسان ها به ضربات گوش دهند.

پاتل گفت: “من فکر می کنم این تحقیق در واقع سوالات بیشتری را نسبت به پاسخ دادن به آنها ایجاد می کند.” انسان‌ها و طوطی‌ها از طریق حرکات ارادی بزرگ مانند ضربه زدن به سر، رقصیدن یا ضربه زدن پا، هماهنگی ضربان را نشان می‌دهند. موش‌ها حرکات کوچکی از خود نشان می‌دهند که باید با دستگاه‌های خاصی مانند شتاب‌سنج‌های روی سر و فناوری ضبط حرکت ثبت شوند.

این رفتار همچنین زمانی که محققان موش‌ها را فریب دادند تا با بالا گرفتن بطری‌های آب، به جای خزیدن، روی پاهای عقب خود بایستند، آشکارتر شد.

او می‌گوید: «تمام هدف درک و همگام‌سازی بیت‌ها این است که زمان ضرب‌ها را پیش‌بینی کنید و به روشی قابل پیش‌بینی حرکت کنید. بنابراین ما درست بالای ضربات یا کمی جلوتر از آنها فرود می آییم.” از آنجایی که حرکات موش ها بسیار کوچک است، مشخص نیست که آیا موش ها می توانند ضربه را پیش بینی کنند یا فقط واکنش نشان دهند.

تاکاهاشی و پاتل هر دو تاکید می کنند که این تحقیقات نشان نمی دهد که موش ها دوست دارند با موسیقی انسان برقصند. تاکاهاشی می گوید: محرک های موسیقی برای مغز بسیار جذاب هستند. اما به این دلیل نیست که آنها از موسیقی لذت می برند یا درک می کنند.

227227

دکمه بازگشت به بالا