سلامت و دانش

هدف‌گیری ۳ بیماری جدید توسط واکسن “مُدرنا”

شفاف و به نقل از نیواطلسModernna Biotechnology بر اساس واکسن mRNA بسیار موفق کووید-19، سه هدف توسعه جدید را برای این روش تولید واکسن اعلام کرده است.

این شرکت اکنون واکسن های خود را بر روی ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس واریسلا زوستر و یک واکسن جدید سرطان متمرکز کرده است.

در اوایل دهه 2020، زمانی که یک کروناویروس جدید به نام SARS-CoV-2 به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و باعث یک اپیدمی جهانی شد، محققان شروع به ساخت واکسن mRNA کردند. خوشبختانه، دهه‌ها کار راه را برای این فناوری جدید هموار کرده بود و تا پایان آن سال، واکسن mRNA کووید-۱۹ ایمنی و کارایی قابل‌توجهی را نشان داد.

تسریع تولید واکسن‌های mRNA و تزریق آن به میلیون‌ها نفر راه را برای روش‌های تحقیقاتی جدید هموار کرد. بنابراین، حتی اگر این فناوری به وضوح می تواند واکسنی ایمن و موثر برای ویروس کووید-19 ایجاد کند، چه کاری می تواند انجام دهد؟

مدرنا یک شرکت بیوتکنولوژی است که در فناوری mRNA پیشگام است و به تازگی سه هدف توسعه جدید را اعلام کرده است. سه هدف جدید واکسن mRNA با تمرکز قبلی این شرکت بر HIV، آنفولانزا، سیتومگالوویروس (CMV) و ویروس اپشتین بار (EBV) مطابقت دارد.

بزرگترین هدف جدید برای واکسن‌های mRNA، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که دو نوع دارد: ویروس HSV-1 که دهان را آلوده می‌کند و باعث تبخال می‌شود و ویروس HSV-2 که شایع‌ترین منبع است. تبخال دستگاه تناسلی است.

واکسن‌های mRNA مدرن ویروس HSV-2 را هدف قرار می‌دهند و این شرکت می‌گوید که انتظار دارد مصونیت آن در برابر تبخال تناسلی محافظتی در برابر HSV-1 ایجاد کند. هر دو ویروس تبخال به عنوان ویروس های نهفته شناخته می شوند، به این معنی که عفونت آنها اغلب مزمن است و ویروس تا آخر عمر در انسان نهفته باقی می ماند.

تخمین زده می شود که ویروس HSV-1 بیش از نیمی از جمعیت جهان را آلوده کرده باشد، در حالی که ویروس HSV-2 شایع ترین بیماری مقاربتی در جهان است که حدود 10 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از محققان همچنین پیشنهاد کرده اند که ویروس ها ممکن است در بیماری های عصبی مانند آلزایمر نقش داشته باشند.

دومین هدفی که مدرنا اعلام کرد ویروس واریسلا زوستر (VSV) بود. این ویروس است که باعث آبله مرغان می شود و همچنین یک ویروس نهفته است که می تواند سال ها پس از عفونت اولیه باقی بماند. هنگامی که VSV دوباره فعال می شود، باعث ایجاد بیماری به نام زونا می شود.

Modrena به دنبال اعلام فایزر در ماه گذشته مبنی بر اینکه این شرکت همچنین به دنبال ساخت واکسن mRNA برای این بیماری رایج است، هدف زونا قرار گرفت.

هدف نهایی مدرنا واکسنی است که دو آنتی ژن بیان شده توسط برخی از سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد. این واکسن بر دو آنتی ژن متمرکز است: “ایندول آمین 2،3-دی اکسیژناز” (IDO) و “لیگاند مرگ برنامه ریزی شده 1” (PD-L1).

هر دوی این مولکول ها نقش مهمی در رشد سلول های تومور دارند. هدف واکسن‌های mRNA برای سرطان آموزش سلول‌های ایمنی برای شناسایی سلول‌های توموری سازنده این آنتی‌ژن خاص است.

واکسن mRNA ابتدا برای سرطان پوست پیشرفته یا متاستاتیک و نوعی سرطان ریه به نام «کارسینوم ریه» آزمایش شد.

استفان بانسل، مدیر عامل شرکت مدرنا گفت: “ما متعهد به مبارزه با ویروس های نهفته برای جلوگیری از بیماری های مادام العمر هستیم که با برنامه واکسن mRNA خود ایجاد خواهیم کرد.”

او گفت: “با واکسن جدید سرطان ما، امیدواریم ببینیم که آیا می توانیم سلول های T PD-L1 و IDO1 را از طریق واکسیناسیون القا کنیم.” تیم تحقیقاتی ما روی گزینه‌های mRNA که به دنبال آن بودیم کار می‌کنند و به زودی اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهند گذاشت.

دکمه بازگشت به بالا