سلامت و دانش

جلوگیری از کوچک شدن مغز با بالا رفتن از پله ها!

فابین فاکس، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در مطالعات قبلی، مغز معمولاً به عنوان یک واحد واحد در نظر گرفته می شد. هدف ما این بود که نگاه دقیق تری به مغز بیندازیم و بفهمیم کدام مناطق مغز بیشتر تحت تاثیر فعالیت بدنی قرار می گیرند.

روش های درمان بیماری های مغز و اعصاب - دکتر.  چیست یزدی

برای انجام این کار، دانشمندان از داده های بیش از 2500 فرد 30 تا 94 ساله استفاده کردند. مطالعه آنها شامل تجزیه و تحلیل حجم مغز و ضخامت قشر مغز از طریق تصویربرداری مغزی (MRI) و ارزیابی فعالیت بدنی این افراد بود. شرکت کنندگان باید شتاب سنج را به مدت هفت روز روی بدن خود می گذاشتند.

فاکس می‌گوید: «ما نشان دادیم که فعالیت بدنی تأثیر قابل‌توجهی بر تقریباً تمام نواحی مغز دارد. به طور کلی می توان گفت که هر چه فعالیت بدنی شدیدتر باشد، نواحی مختلف مغز بزرگتر می شود. ما این را به طور خاص در هیپوکامپ مشاهده کردیم که مرکز کنترل حافظه در نظر گرفته می شود. حجم مغز بزرگتر بر مقاومت در برابر تخریب عصبی تأثیر می گذارد.

دانشمندان در مقایسه افراد غیرفعال بالای 70 سال با افراد نسبتا فعال، بزرگترین و ناگهانی ترین افزایش حجم مغز را مشاهده کردند.

احمد عزیز، نویسنده این مطالعه، گفت: در اصل، این خبر بسیار خوبی است. به خصوص برای کسانی که نمی خواهند ورزش کنند. نتایج ما نشان می دهد که حتی تغییرات رفتاری کوچک، مانند 15 دقیقه پیاده روی در روز یا رفتن از پله ها به جای آسانسور، ممکن است تأثیر مثبت قابل توجهی بر مغز داشته باشد و به طور بالقوه از دست دادن مواد مغزی مرتبط با مبارزه با پیری را کاهش دهد. و پیشرفت بیماری افراد مسن ممکن است از افزایش جزئی در فعالیت بدنی خود سود ببرند.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی مناطقی از مغز که بیشتر تحت تأثیر فعالیت بدنی قرار می گیرند نشان می دهد که این مناطق میزبان تعداد زیادی میتوکندری هستند که انرژی بدن ما را تامین می کنند اما برای انجام این کار به اکسیژن زیادی نیاز دارند.

عزیز گفت: این ناحیه در مقایسه با سایر نواحی مغز نیاز به افزایش جریان خون دارد. این امر به ویژه در هنگام ورزش تضمین می شود، به همین دلیل است که این ناحیه از ورزش سود می برد.

این تجزیه و تحلیل همچنین همپوشانی زیادی را در ژن‌های تحت‌تاثیر فعالیت بدنی و ژن‌های متاثر از بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نشان داد. این یک توضیح احتمالی برای مزایای محافظتی ورزش در برابر این نوع بیماری ارائه می دهد.

فاکس گفت: “با نتایج خود، می خواستیم انگیزه بیشتری برای فعالیت بدنی بیشتر ایجاد کنیم.” حتی فعالیت بدنی متوسط ​​می تواند کمک کند. بنابراین، این فقط یک تلاش کوچک با تأثیر بزرگ بود.

این تحقیق در مجله “Neurology” منتشر شده است.

46

دکمه بازگشت به بالا