سلامت و دانش

پرواز با هوش مصنوعی حتی در حریم شلوغ

اما اگر یک هواپیما خلبان نداشته باشد چه؟ یک سیستم خلبان خودکار هوش مصنوعی جدید برای فضای شلوغ هوایی می تواند در این شرایط مفید باشد. این سیستم که در حال حاضر توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون در حال توسعه است، بر اساس داده های جمع آوری شده در فرودگاه آلگنی در پنسیلوانیا و فرودگاه پیتسبورگ-باتلر آموزش داده شده است.

با هوش مصنوعی حتی در فضای شلوغ پرواز کنید

با استفاده از ابزار دقیق موجود در هواپیماهای خودران و اطلاعات ارائه شده توسط کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی محلی، سیستم خلبان خودکار هوش مصنوعی دارای شش دوربین و یک سیستم بینایی کامپیوتری است که به گفته دانشمندان، به سیستم اجازه می‌دهد هواپیماهای مجاور را دقیقاً مانند یک انسان شناسایی کند. خلبان برای تشخیص این سیستم می تواند هواپیماهای مجاور را ردیابی کرده و مسیر آنها را پیش بینی کند و در صورت لزوم برای جلوگیری از برخورد با آنها اقدام کند.

بر اساس گزارش ها، این سیستم حتی می تواند ارتباطات رادیویی به زبان ساده سایر خلبان ها یا فرودگاه ها را درک کند و با سیستم گفتاری خود به آنها پاسخ دهد.

اگرچه این فناوری هنوز بر روی یک هواپیمای واقعی آزمایش نشده است، اما در مجموعه ای که شامل دو شبیه ساز پرواز مرتبط است، آزمایش شده است. در این آزمایش، یک انسان یک هواپیمای مجازی را هدایت می کند، در حالی که سیستم هوش مصنوعی هواپیمای دیگری را در همان حریم هوایی هدایت می کند. در نهایت، مشخص شد که سیستم هوش مصنوعی حتی زمانی که خلبانان تجربه کمی در پرواز با هواپیما داشتند، از برخورد با هواپیماهای خلبان انسانی جلوگیری می کند.

دانشمندان امیدوارند که این سیستم پس از توسعه بیشتر، بتواند در هواپیماهای خودمختار مانند تاکسی های پرنده یا پهپادهای تحویلی مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور سباستین شرر، یکی از اعضای تیم توسعه این سیستم، گفت: “این اولین خلبان هوش مصنوعی است که امروز در فضای هوایی کار می کند. من انتظار ندارم فضای هوایی پهپادها و پهپادها تغییر کند، بنابراین پهپادها باید خود را با حریم هوایی وفق دهند.

46

دکمه بازگشت به بالا