آسپرین داروی پیشگیری از کرونا نیست

به گزارش شفاف ، روزنامه جام جم “حدود 10 ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می گذرد و تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است. تمام داروها و روشهای درمانی که توسط محققان ایجاد یا ادعا شده است فقط برای تسکین و کاهش علائم بیماری م effectiveثر است. در همین حال ، چندین دارو که برای درمان بیماری های دیگر استفاده می شود پدید آمده است و محققان مطالعات مختلفی را برای ارزیابی اثربخشی آنها در ارتباط با بیماری عروق ویروس کرونا انجام داده اند. یافته های اخیر حاکی از آن است که آسپرین که برای جلوگیری از لخته شدن خون در افراد در معرض سکته مغزی تجویز می شود ، یکی از راه های پیشگیری و درمان بیماری عروق ویروس کرونا قلب است ، اما تا چه اندازه می تواند در پیشگیری و درمان بیماری عروق ویروس کرونا قلب موثر باشد؟ تبدیل می شود.

آسپرین دارویی است که معمولاً برای کاهش دردهای جزئی مانند سردرد و تب استفاده می شود و برخی افراد از آن به عنوان ضد التهاب و رقیق کننده خون استفاده می کنند. استفاده روزانه از این دارو خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته را در افراد با خطر بالا کاهش می دهد. پزشکان برای جلوگیری از تشکیل لخته خون و مرگ بافت قلب ، بلافاصله آسپرین تجویز می کنند. آسپرین یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که حاوی سالیسیلات است. این دارو برای کاهش درد و التهاب در سردرد ، سرماخوردگی یا آنفولانزا ، رگ به رگ شدن و تنش عضلانی ، گرفتگی قاعدگی و بیماری های طولانی مدت مانند آرتروز و میگرن به دلیل بی دردی خفیف استفاده می شود. اما در درد شدید ، آسپرین معمولاً در ترکیب با داروهای دیگر مانند مسکن های افیونی یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می شود.

آیا Covid-19 خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد؟

بیماران مبتلا به Covid-19 به خصوص در معرض لخته شدن خون هستند و این حتی اگر بیمار در بخش مراقبت های ویژه باشد نیز این اتفاق می افتد. چندین مطالعه نشان داده است که بین 30 تا 70 درصد این بیماران در ICU دچار لخته شدن خون در پاها یا ریه ها می شوند. تشکیل این لخته ها در واقع یک واکنش التهابی بدن است که بر غشای رگهای خونی ، به ویژه رگ های خونی کوچک و متوسط ​​تأثیر می گذارد. وقتی این اتفاق می افتد ، خون جریان یافته در عروق کمی ضخیم شده و شروع به لخته شدن می کند و با تشکیل لخته خون ، بافت بدن که از رگ های خونی تغذیه می کند از اکسیژن محروم می شود و در صورت عدم وجود لخته کافی در عروق. خون بزرگتر نیز می تواند تشکیل شود ، که منجر به سکته مغزی و حملات قلبی شود.

آیا آسپرین می تواند به بیماری عروق ویروس کرونا قلب کمک کند؟

یک مطالعه اخیر نشان داد بیمارانی که به دلیل بیماری ویروس کرونا قلب در بیمارستان بستری شده اند و هر روز مقدار کمی آسپرین مصرف می کنند ، خطر مرگ کمتری دارند. بر اساس این یافته ها ، استفاده روزانه از آسپرین 44٪ خطر بیمار بستری در ویروس کرونا در بخش مراقبت های ویژه و 47٪ خطر مرگ را کاهش می دهد. پزشکان معمولاً برای جلوگیری از لخته شدن خون در مراحل بعدی زندگی ، آسپرین روزانه را برای بیماران مبتلا به حملات قلبی و مغزی تجویز می کنند. محققان معتقدند که مصرف آسپرین در بیماران Covid-19 خطر لخته شدن خون را به دلیل احتمال لخته شدن خون کاهش می دهد.

آیا بیماران مبتلا به بیماری ویروس کرونا قلب می توانند از آسپرین استفاده کنند؟

یافته های اخیر حاکی از آن است که مصرف آسپرین تأثیر قابل توجهی در کاهش تشکیل لخته خون دارد ، اما محققان توصیه می کنند هر فرد مبتلا به بیماری عروق ویروس کرونا قلب نباید بدون مشورت با پزشک این دارو را بی احتیاط مصرف کند. آسپرین مانند تمام داروهای شیمیایی بدون عوارض جانبی نیست. بنابراین حتی در افراد سالم نیز ممکن است عوارضی مانند خونریزی از دستگاه گوارش داشته باشد و خطرات آن بیشتر از فواید آن است. به طور کلی ، افراد مبتلا به اختلالات خونریزی مانند هموفیلی ، فشار خون کنترل نشده ، آسم ، مشکلات دستگاه گوارش یا زخم و بیماری های کبدی یا کلیوی نباید بی احتیاط آسپرین مصرف کنند. کار باید از نظر پزشک معالج انجام شود. علاوه بر این ، زنان باردار و شیرده فقط در صورت نیاز و طبق دستور پزشک مجاز به مصرف دوز کم آسپرین هستند. علاوه بر این ، افرادی که به آسپرین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن حساسیت دارند باید از مصرف آسپیرین اجتناب کنند. البته لازم به یادآوری است که پزشکان در همه موارد آسپرین تجویز نمی کنند ، زیرا همه سکته ها به دلیل لخته شدن رخ نمی دهد و مصرف این دارو می تواند عوارض سکته را تشدید کند. افرادی که برای کار دندانپزشکی یا جراحی می روند ، حتی افراد جزئی ، باید قبل از مصرف آسپرین با پزشک خود مشورت کنند.

آیا در هنگام مصرف آسپرین ، تداخلات دارویی باید در نظر گرفته شود؟

مصرف برخی از داروها با هم می تواند در برخی موارد عوارض جانبی داشته باشد. اگر از مسکن های ضد التهابی مانند دیکلوفناک ، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده می کنید ، توجه داشته باشید که مصرف این داروها همراه با آسپرین خطر خونریزی معده را افزایش می دهد. علاوه بر این ، مصرف مجدد سروتونین و داروهای ضد افسردگی با آسپرین خطرناک است.

اگر در حال حاضر داروهایی مانند سیتالوپرام ، فلوکستین ، سرتالین و غیره مصرف می کنید. هنگام مصرف آسپیرین مراقب باشید ، زیرا خطر خونریزی را افزایش می دهد. علاوه بر این ، مصرف وارفارین همراه با آسپرین ، داروی رقیق کننده خون ، اثر ضد انعقادی دارو را کاهش می دهد و خطر خونریزی در انسان را افزایش می دهد. بنابراین به یاد داشته باشید که هرگز بدون مشورت با پزشک خود آسپرین را بی رویه مصرف نکنید.

آیا آسپرین به پیشگیری از بیماری عروق ویروس کرونا قلب کمک می کند؟

مصرف آسپرین قبل از بیماری ویروس کرونا قلب هرگز نمی تواند اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از Covid-19 باشد. اقدامات احتیاطی فقط به صورت استفاده از ماسک ، فاصله اجتماعی و جلوگیری از ازدحام در یک محیط بسته امکان پذیر است و با هیچ دارویی نمی توان کاری انجام داد. “تنها راه پیشگیری از بیماری ویروس کرونا قلب ، واکسیناسیون است و تا آن زمان ، راهی غیر از اقدامات پیشگیرانه وجود ندارد.”

منابع: Baltimoresun ، Healthline و Medicalnewstoday