سلامت و دانش

جزئیات حادثه ربودن و آزار یک جوان اوتیسمی/ لزوم تشکیل سامانه گم‌شدگان اوتیسم

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با ابراز نگرانی از آنچه «ربودن بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در روزهای اخیر» نامید، ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر پلیس و دستگاه قضایی در این زمینه ورود کرده و مجرمان پیش از این شناسایی و مجازات شوند. او پیدا شد

سعیده صالح غفاری در گفت وگو با دکترنامه. وی با اشاره به ربوده شدن یک جوان 21 ساله اوتیستیک در روز شنبه 21 شهریور، گفت: این موضوع نه اولین و نه آخرین بار است که این اتفاق می افتد و این پرونده باید از سوی مراجع قضایی جدی گرفته شود. این جوان 21 ساله به نام «فرزاد» روز دوازدهم شهریور ماه به همراه پدرش از خانه خارج شد و عصر همان روز در حالی که قصد بازگشت به خانه خود در قلعه حسن خان را داشتند، یک موتورسیکلت جلوی آنها ایستاد. می گویند آنها را می برند.به ترمینال رایگان می رسند.اتوبوس به محله آذری می رسد. موتورسوار پس از رسیدن به ترمینال از پدر خواست که از موتور پیاده شود و بررسی کند که آیا می خواهند با همان اتوبوس بروند یا نه و در همین فاصله کوتاه این بیمار اوتیسمی را ربود.

وی افزود: تا روز یکشنبه 22 شهریور ماه مشخص نبود چه اتفاقی برای این فرد افتاده است. فقط از اورژانس و بیمارستانی که او را منتقل کردند مشخص شد که اهالی محل فرزاد را برهنه و با علائم ضرب و شتم پیدا کردند و پس از تماس با اورژانس 115 به بیمارستانی در جنوب تهران منتقل شدند. ارائه شده به نیروها در مورد افراد در طیف اوتیسم، هنوز هم می بینیم که اطلاعات کافی در مورد فرزاد در همه سطوح وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در مدتی که فرزاد در این بیمارستان بود نقص هایی در پرونده وی وجود داشت. فرزاد از یکشنبه 13 شهریور تا چهارشنبه 16 شهریور در بیمارستان بستری بود و تاکنون هیچ ارجاعی به پزشکی قانونی و پلیس در مورد پرونده وی صورت نگرفته است. ضمن اینکه از فرزاد آزمایش خون کامل گرفته نشد و حتی روانپزشک هم به ملاقاتش نرفت. فقط در آخرین روز بستری که چهارشنبه بود، کارکنان بیمارستان به سازمان بهزیستی نامه نوشتند که فرد ناشناس در بیمارستان حضور دارد.

صالح غفاری اظهار کرد: اگر بیمارستان به پزشکی قانونی، پلیس یا بهزیستی اطلاع داده باشد، والدین در اولین مراجعه به پلیس آگاهی تهران (واقع در خیابان وحدت اسلامی) و زمان تشکیل پرونده فرزندشان متوجه می شوند فرزندشان کجاست. گم شده است، اما اینطور نیست. با اطلاع انجمن اوتیسم و ​​خود والدین بالاخره یک نفر اعلام کرد که فرزاد را در بیمارستان دیده است.

وی افزود: در نهایت خانواده فرزاد روز چهارشنبه 25 شهریور فرزند خود را پیدا می کنند و مجددا بدون ویزیت کامل این فرد ترخیص می شوند اما مجددا پنجشنبه 26 شهریور ماه با تب شدید به بیمارستان باز می گردد. . ، که توسط بیمارستان رد شد. او نپذیرفت تا اینکه دیروز (شنبه 28 شهریور) که انجمن اوتیسم این موضوع را مطرح کرد، به سختی توانستیم «فلبیت حاد ریه» را در فرزاد تشخیص دهیم و او را در بیمارستان بستری کنیم. دیروز بعد از یک هفته پزشکی قانونی برای معاینه بیشتر آمد و این در حالی بود که پس از گذشت این مدت هنوز آثار کافی برای تشخیص آسیب دیدگی وی وجود دارد یا خیر. جالب اینجاست که علیرغم وجود نشانه های ضرب و شتم در پرونده فرزاد، بیمارستان ضعف و بی حالی تشخیص داده است، در حالی که شواهد آدم ربایی، آزار و جراحات مشخص بود.

جزئیات ماجرای آدم ربایی و آزار و اذیت یک جوان اوتیستیک / درخواست شناسایی آدم ربا
تصویر منتشر شده در صفحه اینستاگرام مدیرعامل انجمن اوتیسم

صالح غفاری ادامه داد: اما دیروز که به بیمارستان رفتم اجازه صحبت با رئیس بیمارستان را به من ندادند و فقط مرا به رئیس اورژانس ارجاع دادند که او هم هیچ اطلاعی نداشت و گفت زمان پذیرش فرزاد در اورژانس تغییری نداشت. سپس با پرستار بیمارستان تماس گرفتند و حتی پرستار از صحبت با ما برای کسب اطلاعات بیشتر خودداری کرد. فقط یک فرم کار و یک عکس سیاه و سفید تار از فرزاد در پرونده وجود داشت.

وی تاکید کرد: خانواده ما و اولین درخواست ما این بود که موتورسواری را که قصد ربودن فرزاد را داشت پیدا کنیم. از پلیس آگاهی درخواست می کنیم تا با عکس ها و فیلم هایی که از پایانه مسافربری آذری گرفته و به پلیس آگاهی تهران تحویل داده شده است، این فرد را شناسایی کند. او مرتکب بزرگترین جنایت دزدی انسان در کنار افترا و تعرض شده است به نظر ما، این فرد به وضوح یک مجرم شناخته شده است و این اولین بار نیست که می تواند بزرگسالان را به این روش ربوده باشد.

وی در خصوص روند پیگیری قضایی این پرونده تصریح کرد: تشکیل پرونده ناپدید شدن فرزاد از روز یکشنبه 13 شهریور ماه در پلیس آگاهی تهران انجام شد و پس از آن نیز وکیل گرفتیم. برای حل این پرونده و دیروز به ستاد حقوق بشر مراجعه کردیم. ما پرونده را به دادگاه برده ایم. در خود دادگاه نیز دو شکایت دیگر از سوی خانواده فرزاد و انجمن اوتیسم در دست تهیه است.

لزوم راه اندازی سیستمی برای افراد گمشده در طیف اوتیسم

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران بر لزوم راه اندازی سامانه گمشدگان طیف اوتیسم تاکید کرد و تصریح کرد: در مورد قبل و در همه سطوح وقایع رخ داده در بزرگسالان طیف اوتیسم، متأسفانه عدم وجود موارد خاص. قوانین و مقررات، عدم آگاهی عمومی که اطلاعات کافی در مورد این اختلال و عدم آموزش صحیح حتی برای خانواده های افراد اوتیستیک را شاهد هستیم. متأسفانه در افراد مبتلا به اوتیسم به دلیل عدم درک خطر و خانواده، گم شدن یکی از بزرگترین چالش هایی است که خانواده ها هنگام مراقبت از فرزندان خود با آن مواجه هستند.

وی ادامه داد: از لحظه خروج یک فرد بالغ از منزل تا زمانی که توسط جامعه شناسایی و کشف و به پلیس تحویل داده شود و تا زمانی که فرد به مراکز ذیصلاح ارجاع داده شود، لازم است آگاهی کامل از شرایط ایجاد شود. افراد اوتیستیک دارند و در این مورد مشخص است که ما از سال 1394 توسط فرجا و به دستور مستقیم سردار اشتری، سامانه فرد گمشده اوتیستیک را ایجاد کردیم. این سیستم حاوی اطلاعات اولیه در مورد یک فرد مبتلا به اوتیسم از جمله نام، نام خانوادگی، کد ملی، داروهایی که مصرف می کند و شماره های تماس مهم است. شناسایی افراد اوتیستیک در کلانتری یکی دیگر از موضوعاتی است که طی سه سال گذشته در جلسات با پلیس تهران بزرگ از اسکن قرنیه گرفته تا اثر انگشت به آن پرداخته ایم.

جزئیات ماجرای آدم ربایی و آزار و اذیت یک جوان اوتیستیک / درخواست شناسایی آدم ربا
تصویر منتشر شده در صفحه اینستاگرام مدیرعامل انجمن اوتیسم

3 درخواست اصلی از انجمن ایران اوتیسم

وی در ادامه بیان کرد: انجمن اوتیسم ایران سه درخواست صریح در رابطه با پرونده فرزاد دارد؛ اولین مورد این است که در اسرع وقت سیستم فرد اوتیستیک گمشده را راه اندازی کنیم که چندین سال است به طور سیستماتیک توسط فاوا راه اندازی شده است، اما استفاده از آن برای پرسنل به خوبی انجام نشده است. درخواست دوم مداخله دادگاه در مواردی است که شاهد جرایم یا نقص در قوانین حقوق بشر هستیم. در این صورت فرد اوتیستیک دیگر مفقود نیست، بلکه ربوده شده است و این جنایت نابخشودنی است و جامعه اوتیستیک را در ایران جریحه دار کرده و امنیت را از خانواده های آنها سلب کرده است. درخواست سوم ما نیاز به بازآموزی و آموزش دقیق پرسنل اورژانس، بهزیستی و بهداشت است تا در صورت مراجعه به هر طریقی، ویژگی های اولیه یک فرد اوتیستیک را بدانند. فقدان گفتار، رفتارهای کلیشه ای و عدم تعامل اجتماعی از مهم ترین ویژگی هایی است که در مورد ابتلای فرد به اوتیسم تردید ایجاد می کند و باید به مراکز مربوطه از جمله انجمن اوتیسم ایران با شماره تلفن 02148085000 اطلاع داده شود.

صالح غفاری در پایان تصریح کرد: امیدواریم شاهد مداخله صحیح و سریع دادگاه و دادستان کل کشور در پرونده فرزاد باشیم تا فرد خاطی در اسرع وقت و قبل از فرار شناسایی و به محکومیت وی محکوم شود. شدیدترین حکم ممکن و پلیس در حال کمک به این فرد است که با فیلم ها و عکس های موجود قابل شناسایی است. در مورد بیمارستانی که فرزاد در آن بستری است نیز درخواست شمول معاونت پزشکی از وزارت بهداشت را داریم تا در صورت تاخیر از سوی بیمارستان در خصوص وی بررسی و بررسی شود. فرآوری شده. در بیمارستان باید تعمیر شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا