سلامت و دانش

فرانک دریک درگذشت/ مردی که تابوی پژوهش درباره موجودات فضایی را شکست

فرانک دریک، که آغازگر جستجوی مدرن برای هوش فرازمینی جهانی (SETI) بود، در روز جمعه، 2 سپتامبر (11 سپتامبر) درگذشت.

دریک بیشتر به خاطر معادله ای که به نام او نامگذاری شده شناخته شده است. “معادله دریک” تخمین می زند که چه تعداد جوامع بیگانه قابل تشخیص ممکن است در کهکشان راه شیری ما وجود داشته باشد. دریک معادله معروف خود را در سال 1961، یک سال پس از شروع پروژه اوزما، که از تلسکوپ های رادیویی برای جستجوی سیگنال های احتمالی از تمدن های فرازمینی استفاده می کرد، جمع آوری کرد.

پروژه اوزما نقطه عطفی در آوردن فناوری‌ها و روش‌های جدید برای جستجوی هوش فرازمینی (SETI) است و این رویکرد آزمون زمان را پس داده است.

در ادای احترام سال 2020 به دریک، ستاره شناس رادیویی و همکار، ست شوستاک، نوشت: “استراتژی او پس از گذشت 6 دهه از آزمایش پیشگام او در جستجوی هوش فرازمینی، همچنان صادق است.” این واقعاً خارق‌العاده و تقریباً بی‌سابقه در کشف است.

در ادای احترام، شوستاک تاکید کرد که پیگیری این موضوع برای دریک چقدر دشوار است.

«دریک» به شوستاک گفته است: این یک موضوع تابو در نجوم است. هیچ کس آن را کشف نکرد زیرا همه ترسیده بودند.

به لطف دریک و افرادی که از او الهام گرفتند، دیگر تابو نیست. اکتشافات علمی همچنین به جستجوی هوش مصنوعی از حاشیه ها و ورود به جریان اصلی کمک کرده است. از جمله اکتشافات انقلابی سیارات فراخورشیدی امروزی است.

به لطف مشاهدات تلسکوپ فضایی کپلر ناسا و سایر ابزارها، دانشمندان اکنون می دانند که جهان های زمین مانند در سراسر جهان وجود دارند. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر نشان می دهد که بیش از نیمی از ستارگان خورشید مانند کهکشان راه شیری ممکن است میزبان سیارات سنگی در “منطقه قابل سکونت” خود باشند، یعنی محدوده ای از فواصل مداری که آب می تواند تشکیل شود. مایع روی سطح ستاره جریان دارد. سیارات

با وجود تمام سیارات بالقوه قابل سکونت و سن تخمینی کیهان 13.8 میلیارد سال، دور از ذهن نیست که تصور کنیم تمدن هایی فراتر از زمین توسعه یافته اند. این باور در میان جامعه دانشگاهی گسترش یافته است و به عنوان مثال ارتش ایالات متحده اخیراً علاقه فزاینده ای به بشقاب پرنده ها نشان داده است و در سال های اخیر چندین سازمان برای بررسی رویدادهای گیج کننده آسمانی تأسیس کرده است.

البته پنتاگون به دنبال حیات بیگانه نیست. در عوض، به تهدیدات احتمالی امنیت ملی ناشی از آنها توجه کنید. اما گفتگوی نسبتاً باز پیرامون موضوع این روزها تغییر بزرگی است که دریک به آن کمک می کند.

فرانک دریک در 28 می 1930 در شیکاگو به دنیا آمد. او مدرک لیسانس خود را در رشته فیزیک مهندسی از دانشگاه کرنل و فوق لیسانس و دکترا را در رشته نجوم از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

او از سال 1964 تا 1984 استاد نجوم در کرنل بود، سپس از سال 1984 تا 1996 سمتی مشابه در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز داشت. پس از آن، به عنوان استاد بازنشسته در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز ادامه داد. دریک همچنین ریاست مرکز جستجوی هوش فرازمینی کارل ساگان برای مطالعه حیات روی زمین را بر عهده دارد و ریاست هیئت امنای موسسه را نیز بر عهده دارد. از جمله مسئولیت‌های دیگر او، عضویت در آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده و ریاست شورای تحقیقات ملی ایالات متحده در زمینه فیزیک و نجوم از سال 1989 تا 1992 بود.

دریک تقریبا تا پایان عمر خود در جامعه علمی فعال ماند. به عنوان مثال، من اخیراً او را در چندین کنفرانس در منطقه خلیج کالیفرنیا ملاقات کردم. من همیشه تحت تاثیر اشتیاق، صمیمیت و صمیمیت او قرار گرفته ام.

نادیا دریک، روزنامه‌نگار علمی به پدرش نوشت: «پدرم را خیلی‌ها به دلایل زیادی دوست داشتند، اما بیشتر از همه، امروز از انسانیت، شفقت و روحیه لطیف او قدردانی می‌کنم.» او برای بسیاری از شما خاص است، بنابراین از طرف همه کسانی که زندگی آنها پدر من است، به او می گویم: ما شما را دوست داریم، بابا. شما ما را دوست دارید، به ما بیاموزید، ما را راهنمایی کنید. ستاره خوش شانسی که به دنبالش هستید.

5858

دکمه بازگشت به بالا