سلامت و دانش

رد پای نمک در افزایش استرس

دکترنامه/ خراسان رضوی مصرف زیاد نمک باعث افزایش استرس در بدن می شود.

به گزارش ارث، نتایج یک مطالعه جدید در دانشگاه ادینبورگ بریتانیا نشان می دهد که مصرف بیش از حد غذاهای شور می تواند منجر به افزایش سطح استرس شود.

محققان دریافتند زمانی که به موش‌ها رژیم غذایی پر نمک داده شد، سطح هورمون استرس تا ۷۵ درصد افزایش یافت.

کارشناسان امیدوارند یافته های آنها باعث تجدید نظر در سیاست های بهداشت عمومی در مورد مصرف نمک شود، که در نهایت می تواند تولید کنندگان را به کاهش میزان سدیم در غذاهای فرآوری شده سوق دهد.

در حالی که انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان کمتر از چهار گرم نمک در روز مصرف کنند، اکثر مردم بیش از دو برابر این مقدار را به طور منظم مصرف می کنند.

محققان افزودند: مصرف زیاد نمک منجر به بیماری های قلبی عروقی می شود و ممکن است در بیماری های خودایمنی، برخی سرطان ها و اختلالات شناختی موثر باشد.

خطرات سلامتی ناشی از مصرف بیش از حد نمک به خوبی شناخته شده است، اما تأثیر مهم آن بر رفتار افراد نامشخص است. برای این مطالعه، متخصصان بر روی موش هایی تمرکز کردند که از رژیم غذایی پر نمک مشابه با آنچه اکثر انسان ها می خورند تغذیه شدند.

نتایج نشان داد که رژیم غذایی شور باعث افزایش سطح هورمون های استرس در موش ها و افزایش واکنش هورمونی آنها به استرس محیطی شد. علاوه بر این، مصرف زیاد نمک باعث افزایش فعالیت ژن هایی می شود که در مغز پروتئین تولید می کنند و نحوه واکنش بدن به استرس را کنترل می کنند.

کارشناسان می گویند تحقیقات بیشتری در حال انجام است تا بررسی شود که آیا نمک اضافی باعث تغییرات رفتاری دیگری مانند اضطراب و پرخاشگری می شود یا خیر.

پروفسور متیو بیلی گفت: “درک اینکه چگونه یک رژیم غذایی پر نمک سلامت روان ما را تغییر می دهد گام مهمی برای بهبود سلامت است. ما می دانیم که خوردن نمک زیاد به قلب، رگ های خونی و کلیه های ما آسیب می رساند. این مطالعه اکنون به ما می گوید که نمک زیاد در غذای ما نیز نحوه مدیریت استرس توسط مغز تغییر می کند.

یافته های این مطالعه در مجله Cardiovascular Research منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا