ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر/ افراد دارای علائم یک هفته در خانه بمانند

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از 2 هفته گذشته به تدریج تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا افزایش یافته است، هفته گذشته 30 هزار نفر به صورت سرپایی در بیمارستان ها درمان شدند که پس از آن حدود 1200 تا 1400 نفر بستری شدند. به سمت.

به گفته وی، تعداد مراجعات به بیمارستان به دلیل آنفولانزا نسبت به 2 هفته قبل 50 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: وضعیت کشور از نظر اپیدمی کرونا نگران کننده نیست. زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی و نقص ایمنی و افراد مسن مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند و باید واکسن را دریافت کنند. آنفولانزا قدیمی است و واکسن موثر است. اما همه مجبور نیستند واکسن را تزریق کنند. هفته گذشته 2 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در کشور توزیع شد.

به گفته وی، آنفلوانزای که هم اکنون در کشور در حال شیوع است، از همین نوع بیماری قدیمی است. در 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم ماسک می زنند و به دلیل محدودیت ها، این ویروس زیاد ظاهر نمی شود. اما امسال با کاهش رعایت قوانینی مانند پوشیدن ماسک خود را نشان داده است.

وی افزود: مبتلایان به آنفلوانزا پنج تا یک هفته استراحت کنند. حتما از ماسک استفاده کنید و فاصله اجتماعی همراه با شستن دست ها و مراقبت از خود را رعایت کنید.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه کمتر از هزار دوز واکسن کرونا تزریق می شود. توصیه می شود افرادی که شش ماه از تزریق قبلی واکسن خود می گذرد باید برای دوز یادآوری اقدام کنند. پیش بینی رفتار بیماری کرونا دشوار است. کرونا به تدریج شبیه آنفولانزا می شود که باید سالی یک بار واکسینه شود. اما معمولا بیماری های ویروسی به گونه ای هستند که از حالت همه گیر خارج می شوند و به صورت محلی، ملی و منطقه ای در می آیند.

وی گفت: کادر درمانی مبارزه با کرونا را جدی گرفته اند. تقاضای نیروی تعمیر و نگهداری باید پرداخت و جذب شود که به زودی انجام می شود و معتقدم باید به زیرساخت ها رسیدگی کنیم.

وی گفت: در حال حاضر سالانه 2200 پزشک متخصص در کشور فارغ التحصیل می شوند و برای پوشش خوب در این کشور به 3500 پزشک متخصص فارغ التحصیل نیاز داریم. سالانه 2000 پزشک در مناطق مختلف ایران کار می کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما این مشکل جدی در مورد طول عمر پزشکان ناشی از مشکلات مختلفی است که پس از دو سال پزشکان به مناطق ویژه مراجعه می کنند.

به گفته وی، برای حمایت بیشتر، سقف بهره وری در مناطق محروم برداشته شده و تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد انگیزه در بین پزشکان نزدیکتر شده است.

وی افزود: نرخ ها به صورت منطقی بالا نمی رود و بیمه ها باید در این زمینه کمک کنند تا مردم این مبلغ را پرداخت نکنند. برای تاب آوری پزشکان و پرسنل پزشکی، بخش خصوصی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: در حال حاضر 267 خدمت در حوزه دندانپزشکی ایجاد شده که بخشی از آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند. خدمات در مراکز دولتی باید بهبود یابد. اکثر خدمات در حال حاضر در بخش خصوصی ارائه می شود که باید در بخش دولتی نیز انجام شود که نیاز به منابع مالی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان