سلامت و دانش

واکنش علوم پزشکی شیراز به خبر تولید داروی گیاهی کرونا

آفتاب‌‌نیوز:

دکتر. عباس رضاییان زاده با تأکید بر اینکه انتشار هرگونه اخبار مربوط به کشف یا تولید دارو باید از س necessaryالات لازم معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی باشد ، گفت: در 14 اسفند 1377 معاون وقت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، با ارائه آن به کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی و بررسی جنبه های علمی آن ، کد اخلاقی و مجوز انجام تحقیقات را دریافت کرد ، اما این تازه آغاز کار است. تحقیق لازم است و تأیید نتایج بدست آمده نیست.

به گزارش دکترنامه ، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز ، رضاییان زاده ادامه داد: مطالعات کارآزمایی بالینی برای ارزیابی اثر دارو فقط با تعداد محدودی از افراد واجد شرایط انسانی با رضایت کتبی افراد و گروه های آزمایش انجام می شود. اهداف همچنین در میان بیماران جدی قرار دارند و نیازی به دریافت داروهای خاص با اثرات اثبات شده ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در مجوز کمیته اخلاق تحقیقاتی که برای آزمایشات بالینی محصولات گیاهی تحت عنوان “راجدا” صادر شده بود ، این موضوع به دقت مورد بررسی قرار گرفته بود و در نهایت مطالعه بر روی 42 بیمار به عنوان یک گروه دریافت کننده محصولات گیاهی و 42 بیمار دیگر به عنوان یک گروه کنترل ، و کل 84 نفر

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به موضوعات منتشر شده در گزارش های خبری (رادیو و تلویزیون) مبنی بر اینکه نتایج سی تی اسکن از بیماران گروه مورد که محصول گیاهی را دریافت کرده اند ، در مقایسه با گروه کنترل که این محصول را دریافت نکرده اند ، روند بهبودی است. آمار مربوط به سی تی اسکن در دو گروه مورد مطالعه و چگونگی ارزیابی شدت تغییرات بیماری در تصاویر سی تی اسکن ، در گزارش نهایی ارائه شده توسط اپراتور ، ذکر نشده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: البته در مورد نتایج و ادعاهای هر آزمایش بالینی ، باید توجه داشته باشیم که هر آزمایش بالینی بر روی تعدادی از بیماران انجام می شود و محدودیت های خاص خود را دارد.

رضاییان زاده اظهار داشت: هیچگاه اثبات اثربخشی دارو فقط بر اساس مطالعات تحقیقاتی و نیاز به چندین تحقیق مشابه در مناطق مختلف جهان و در گروههای مختلف بیمار از نظر جنسیت ، سن ، نژاد و حتی شرایط جغرافیایی در صورت لزوم نبوده است. و محیط متفاوتی دارد. سرانجام ، مطالعات مروری منظم و متاآنالیزهای آماری دقیق بر روی چندین مطالعه ، اثر بخشی یک دارو یا محصول را تعیین می کند.

وی ادامه داد: اختلاف آماری معنادار بیان شده توسط شاخص مقدار P به وضوح با اختلاف معنادار بالینی نشان داده شده توسط شاخص هایی از جمله خطر نسبی و نسبت های خطر متفاوت است و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شود. به نظر می رسد در پوشش رسانه ای این محصول گیاهی ، سردرگمی وجود داشته است

رضاییان زاده گفت: کلیه بیمارانی که در این مطالعه شرکت کرده اند نیز داروهای توصیه شده در پروتکل ملی درمان کرونا را دریافت کرده اند و این فرآورده گیاهی به درمان استاندارد بیمار افزوده شده و هیچ بیماری از دریافت داروهای درمانی استاندارد منع نشده است.

وی گفت: برای تبدیل فرآورده های گیاهی به محصولات دارویی تجاری ، پس از انجام مطالعات بالینی کافی و اطمینان از اثربخشی آنها و عدم وجود عوارض جانبی جدی و تأیید مراجع ذی صلاح علمی ، تولیدکنندگان نیاز به ثبت درخواست خود از طریق طی مراحل قانونی دارند. و پروانه تولید را به سازمان غذا و دارو تحویل داده و مجوز مربوطه را قبل از تولید دریافت نمایید.

این مقام مسئول افزود: در خصوص اعلام نتایج تحقیقات در رسانه های عمومی و فضای مجازی ، در پاسخ به س questionsالات شفاهی مجری طرح عنوان شد که مطالب خبری باید قبل از انتشار یا اظهارات عمومی توسط معاونت تحقیقات و فناوری مشاهده و تأیید شود. علوم پزشکی شیراز متأسفانه بدون هماهنگی قبلی با این معاون و دریافت نظر مثبت ، مصاحبه ای با صدا و سیما انجام شد و نتایج حاصل از این تحقیق به اطلاع عموم رسید.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعات فوق ، این دانشگاه نمی تواند صحت گزارش های خبری منتشر شده را تأیید کند.

رضاییان زاده گفت: “با توجه به شرایط موجود جامعه و نگرانی مردم از این اپیدمی ، انتشار چنین مطالبی در حوزه رسانه با توجه و توجه ویژه تری به موضوع حفاظت از بهداشت عمومی ضروری است ، پس انشاالله. بعد ، همراه نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا