سلامت و دانش

چند نکته در مورد سوختگی

سوختگی درجه یک بسیار شایع است و اغلب پس از لمس تصادفی اجاق گاز داغ، فر یا اتوی مو رخ می دهد. آفتاب سوختگی را می توان سوختگی درجه یک نیز در نظر گرفت. برخلاف سوختگی های درجه دو یا سه که شدیدتر هستند، سوختگی های درجه یک فقط لایه های سطحی پوست را تحت تاثیر قرار می دهند.

به گزارش دکترنامه، از آنجایی که بیشتر سوختگی های درجه یک شدید نیستند، اکثر آنها در خانه قابل درمان هستند. با این حال، اگر این سوختگی ها به درستی درمان نشوند، می توانند درد زیادی ایجاد کنند و جای زخم روی پوست باقی بمانند.

ایندیپندنت در یک سری مقالات از متخصصان پوست استناد کرده است.

1- محل سوختگی را خنک کنید. بلافاصله محل سوختگی را در آب سرد فرو کنید. این کار را حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که درد کاهش یابد ادامه دهید.

دو تا سه بار در روز وازلین را روی محل سوختگی بمالید. از استفاده از پماد، خمیر دندان یا کره برای سوختگی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث عفونت شود. از آنتی بیوتیک های موضعی نیز استفاده نکنید.

3- محل سوختگی را با باند نچسب و استریل بپوشانید. اگر تاول ایجاد شد، اجازه دهید تا به خودی خود بهبود یابد در حالی که ناحیه سوختگی را می پوشانید. تاول را نپاشید.

مسکن هایی که برای کمک به تسکین درد و کاهش التهاب نیازی به نسخه ندارند.

5- محل سوختگی را از آفتاب محافظت کنید. پس از بهبود سوختگی، با ماندن در سایه، پوشیدن لباس محافظ یا استفاده از کرم ضدآفتاب، از آن ناحیه در برابر نور خورشید محافظت کنید. این به کاهش جای زخم کمک می کند. به خصوص اگر قرمزی ناشی از سوختگی، به خصوص در افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند، گاهی تا هفته ها ادامه داشته باشد.

سوختگی های درجه یک معمولاً بدون نیاز به درمان پزشکی خود به خود بهبود می یابند. با این حال، اگر سوختگی درجه یک ناحیه وسیعی از پوست را تحت تأثیر قرار می دهد، اگر سوختگی در نوزاد یا فرد مسن رخ می دهد، یا اگر بیماری زمینه ای یا دیابت دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا