اقتصادی

زباله پنل خورشیدی به مشکل بزرگ تبدیل شد

با وجود اینکه تمام پنل‌های خورشیدی برای دوام آوردن در سالیان متمادی ساخته شده‌اند اما مانند بسیاری از وسایل و قطعات، در نهایت با پایان عمر مفید خود روبرو می‌شوند.

به گزارش دکترنامه، در مقطع مذکور، مالکان پنل‌های خورشیدی، باید آنها را به شکلی دفع کنند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند. علاوه بر موادی مانند سرب و کادمیوم که به طور بالقوه برای مصرف انسان خطرناک هستند، پنل‌های خورشیدی از مواد مختلف دیگری مانند شیشه، آلومینیوم و سیلیکون استفاده می‌کنند. برخی از این مواد در صورت استفاده نادرست و پرتاب آنها به محل‌های دفن زباله، می‌توانند تهدیدی برای محیط زیست باشند.

برای حل این مشکل، بسیاری از کشورها و مناطق جهان، قوانین و استانداردهایی را در خصوص دفع مناسب پنل‌های خورشیدی، وضع کرده اند. به عنوان مثال، دستورالعمل زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی اتحادیه اروپا، دستورالعمل‌های دقیقی را برای جمع آوری، جابجایی، بازیافت و استفاده مجدد از پنل‌های خورشیدی، ارائه می‌کند.

در همین بین، قانون حفاظت و بازیابی منابع آمریکا، مدیریت و دفع بسیاری از زباله‌های خطرناک، از جمله برخی از انواع پنل‌های خورشیدی را ساماندهی کرده است.

کشورها و مناطق متعدد در جهان، به بازیافت پنل‌های خورشیدی برای اطمینان از دفع مناسب، بازیابی مواد باارزش و به حداقل رساندن دورریخت زباله‌ها در محل‌های دفن زباله، نیاز دارند. به همین دلیل، افراد و سازمان‌هایی که سیستم‌های پنل خورشیدی را نصب و نگهداری می‌کنند، باید به مسئولیت خود برای اطمینان از دفع مناسب زباله‌ها، واقف باشند.

با وجود این قوانین و مقررات، داده‌ها نشان می دهد کمتر از ۱۰ درصد از پنل‌های از کار افتاده در آمریکا، بازیافت می‌شوند. به همین ترتیب، با وجود قانون اتحادیه اروپا که تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی را ملزم می‌کند حداقل ۸۰ درصد از مواد هر پنل را بازیافت کنند، نرخ بازیافت پنل‌های خورشیدی در این بلوک، حدود ۱۰ درصد است، بدتر از همه، تلاش‌ها برای بازیافت پنل‌های خورشیدی، در مراحل اولیه مانده و ممکن است آنقدر سریع پیش نرفته باشد که خسارات وارده را خنثی کند.

با توجه به وجود موادی مانند سرب و کادمیوم که به طور بالقوه برای مصرف انسان، زیان آور هستند، دفع صحیح این پنلها، حائز اهمیت است.

بسیاری از رسانه‌های خبری انرژی‌های تجدیدپذیر، هشدار می‌دهند برخی از مالکان ممکن است پنل‌های خورشیدی را زمانی که دیگر کارایی ندارند، به عنوان زباله جامد دور بریزند. طبق برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA)، جهان می‌تواند تا سال ۲۰۵۰، تنها ۷۸ میلیون تن زباله از پنل‌های خورشیدی داشته باشد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در هر صورت، اطمینان از بازیافت یا دفن مناسب پنل‌های خورشیدی برای جلوگیری از پایان یافتن آنها در محل‌های دفن زباله و آسیب‌های طولانی‌مدت زیست‌محیطی، حیاتی است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا