سلامت و دانش

معضل «اشتباه» در نسخه‌نویسی الکترونیک / وضعیت کمبودهای دارویی در کشور

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از پرداخت مطالبات داروخانه ها توسط سازمان های بیمه گر و در عین حال از بروز برخی اشتباهات در نسخه پزشکان (در نسخه های الکترونیکی) خبر داد و گفت: نسخه ها باید طبق مقررات انجام شود. تخصص پزشکان و در عین حال داروخانه نیز باید نظارت داشته باشد.

دکتر. سیدعلی فاطمی در گفت وگو با دکترنامه. وی در خصوص وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه ها گفت: در حال حاضر بیشتر مطالبات توسط سازمان های بیمه گر پرداخت شده است. لازم به ذکر است سازمان های تامین اجتماعی بدهی بالایی به داروخانه ها دارند و از مهرماه سال گذشته مطالبات داروخانه ها را پرداخت نکرده اند اما هم اکنون از مهرماه سال گذشته تا اردیبهشت امسال که حدود هشت ماه است مطالبات خود را پرداخت می کنند. بدهی بیمه سلامت کاهش می یابد و حدود سه ماه این سازمان تا پایان تیرماه مطالبات داروخانه را پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم بیش از دو ماه برای پرداخت خسارت داروخانه نخواهیم داشت، تصریح کرد: در قالب طرح داروخانه، سازمان بیمه سلامت بخشی از خسارت را در تیرماه پرداخت کرد، اما سازمان تامین اجتماعی پرداختی را در تیرماه انجام نداده است. این رابطه

وضعیت تجویز دارو به افراد با اجرای دارو

فاطمی با بیان اینکه چالش جدی در طرح دارویی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر اختلالی در ارسال دارو به مردم وجود ندارد. در هفته اول اجرای این طرح مشکلاتی در سیستم هدف داروخانه ها وجود داشت اما در حال حاضر روند نسبتا بهتر شده و داروخانه ها مشکل خاصی ندارند. در عین حال، سیستم بیمه نیز متفاوت است. البته تعدادی از شرکت های خدمات کامپیوتری که سیستم های ذخیره سازی و پرداخت داروخانه ها را ارائه می کنند با سازمان های بیمه گر هماهنگی می کنند و در نتیجه داروخانه ها مجبور نیستند به همه سیستم ها مراجعه کنند. بخش خصوصی این کار را کرده است. در حالی که ما انتظار داشتیم این ادغام در قالب پرونده الکترونیک سلامت رخ دهد، اینطور نشد. اکنون بسیاری از شرکت های نرم افزاری رابط های نرم افزاری ارائه می دهند تا مجبور نباشیم به سراغ بسیاری از سیستم های بیمه برویم. البته در ابتدای طرح داروخانه باید تاییدیه های لازم را از سایت سازمان بیمه گر اخذ کنیم.

خطا در نسخه الکترونیکی

وی در ادامه درباره اشتباهات نسخه ای در نسخه الکترونیکی گفت: گاهی ممکن است پزشک نسخه را اشتباه بنویسد اما خود داروساز دوباره نسخه را در داروخانه چک می کند. به عنوان مثال، یک دندانپزشک همکار وجود دارد که داروی آریتمی قلب را اشتباه انتخاب می کند و اگر بیمار آن را مصرف کند دچار مشکل می شود. در اینجا خود داروسازان هنگام بررسی نسخه متوجه می شوند که این دارو به سادگی طبق تجویز دندانپزشک نیست یا مثلا به جای انتخاب کورتون 5، 50 را برای کودک انتخاب می کنند که دوز بالایی است. وظیفه داروسازان و داروسازان این است که نسخه های پزشک را با توجه به شرایط بیمار و تخصص پزشک اندازه گیری کنند و بررسی کنند که آیا در تجویز اشتباهی رخ داده است یا خیر.

منشی دستوری!

فاطمی ادامه داد: با این حال این خطر همچنان وجود دارد و ممکن است برخی از پزشکان داروی اشتباهی را وارد کنند یا برخی پزشکان همچنان منشی را برای نوشتن نسخه برای بیماران تجویز کنند. برای به حداقل رساندن این خطر، اقدامات متعددی باید انجام شود، ابتدا باید نسخه با توجه به تخصص پزشک انجام شود. بنابراین شرکت های نرم افزاری داروها را در نرم افزار با توجه به تخصص پزشک فیلتر می کنند. باید مشخص شود که پزشک با توجه به تخصص خود چه داروهایی را می تواند تجویز کند. البته این مشکل باید توسط شرکت بیمه حل شود تا هر متخصصی نتواند چندین دارو را انتخاب کند سیستم باید هوشمند باشد و زنگ هشدار بدهد تا پزشکان متوجه شوند که برخی داروها به تخصص آنها مربوط نیست. در حال حاضر این غربالگری برای چندین ماده دارویی انجام شده است.

اهمیت نظارت بر داروخانه در نسخه

وی افزود: در عین حال داروخانه ها نیز باید بر نسخه ها نظارت داشته باشند. نسخه های الکترونیکی مزایای زیادی دارند، اما معایبی نیز دارند، مانند اشتباه در انتخاب دارو. این خطا همچنین می تواند منجر به مرگ بیماران اطفال، بیماران بیمار و … شود. بنابراین هم پزشکان و هم داروخانه ها باید مراقب باشند و شرکت های نرم افزاری باید با توجه به تخصص پزشک یا حتی سن بیمار فیلترهای لازم را در نظر بگیرند تا در صورت اشتباه پزشک هشدار دهند. در عین حال پزشکان نباید نسخه نویسی را به منشی بسپارند و داروخانه ها باید نسخه ها را به دقت بررسی کنند و داروسازان نیز نظارت کافی بر نسخه ها داشته باشند.

هنوز کمبود دارو وجود دارد

فاطمی درباره وضعیت کمبود دارو نیز گفت: همچنان کمبود دارو وجود دارد و گشایش واقعی برای داروخانه ها و بیماران وجود ندارد، اما وضعیت تثبیت شده و اینطور نیست که بگوییم وضعیت بدتر شده، بلکه کمبود است. هنوز وجود دارد مثلاً با توجه به موج جدید امیکرون، مقداری آنتی بیوتیک، شربت های مصرفی برای کودکان، مقداری سرم و … کم است. امیدواریم تا دو ماه آینده این وضعیت بهتر شود.

وی با بیان اینکه این کمبود در داروهای داخلی و وارداتی دیده شده است، گفت: بیشتر داروهای بیماران خاص خارجی است که در طرح دارویی گنجانده نشده و افزایش قیمتی را تجربه نمی کنند. در زمینه کمبود دارو نیز شرایط قبلی وجود داشت. برای سایر بیمارانی که داروی ایرانی مصرف می کنند، باید معایب از شهریور و آنلاین برطرف شود.

فاطمی درباره وضعیت افرادی که برای دریافت داروهای ایرانی در قالب طرح های دارویی به خود پول پرداخت می کنند، گفت: در حال حاضر افراد در حوزه دارویی ایران و در قالب طرح های دارویی نه تنها پرداختی هایشان افزایش پیدا نکرده است، بلکه برای برخی داروها افزایش پیدا کرده است. از جمله داروهای فرابورس یا 366 قلم دارویی که قبلاً بیمه نبودند و اکنون تحت پوشش بیمه قرار دارند، کاهش قیمت نیز وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا