سلامت و دانش

موفقیت کار آزمایی بالینی درمان تومورهای مغزی مقاوم به درمان

محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در حال حاضر استفاده از روش های سلولی نوین مبتنی بر سلول های ایمنی انقلابی در درمان سرطان و ریشه کنی آن در جهان ایجاد کرده است، خاطرنشان کردند: برای درمان سرطان مقاوم به درمان، دانشگاه جهادی راه اندازی شده است. در پژوهشگاه رویان و بسترهای لازم و فناوری های مربوطه در این پژوهشکده ایجاد شده است.

به گزارش دکترنامه و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، به مناسبت چهل و دومین سالگرد تأسیس این مؤسسه، مصاحبه ای با دکتر مرضیه ابراهیمی، دکتری. در زمینه ایمونولوژی پزشکی و یکی از محققین موسسه با توجه به آخرین وضعیت تعدادی از پروژه های فناورانه و نوآورانه پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی به شرح زیر است:

* از چه زمانی در جهاد دانشگاهی شروع به کار کردید؟

در مارس 2003 به Dr. بهاروند در پژوهشگاه رویان به عنوان محقق در زمینه سلول های بنیادی و در حال حاضر استاد تمام پژوهشگاه رویان هستم.

در حال حاضر چه پروژه های تحقیقاتی را مدیریت می کنید؟

تاکنون چندین پروژه تحقیقاتی در زمینه سرطان و سلول های بنیادی خونساز را مدیریت کرده ام و در طول عمر پژوهشی خود سعی کرده ام نتایج این طرح ها را در قالب ارائه خدمات به بیماران و نیازمندان برسانم. وی در حال حاضر مدیر پروژه درمان تومور مغزی توسط سلول های NK، تولید سلول های NK از خون بند ناف، بررسی اثرات سلول های NK در ترکیب با سایر داروها برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی در بدخیمی های خون، تولید وزیکول های خارج سلولی با قدرت هدف قرار دادن سلول های سرطانی در خون برخی از سرطان ها. من متفاوتم

* اجرای این طرح از چه تاریخی آغاز شد؟

اجرای تمامی پروژه ها از حدود 3 سال پیش آغاز شده که برخی از این پروژه ها در مراحل پایانی و برخی در حال اجراست.

* لزوم اجرای این طرح ها در کشور را توضیح دهید.

بدیهی است که درمان سرطان، به ویژه سرطان مقاوم به درمان و متاستاتیک، با روش های دارویی مرسوم امکان پذیر نیست. امروزه استفاده از درمان های سلولی جدید مبتنی بر سلول های ایمنی انقلابی را در جهان برای درمان و ریشه کنی سرطان ایجاد کرده است. از این رو تحقیقات در این زمینه با نیاز به ایجاد بستر، دانش و فناوری لازم برای ایجاد سلول های ایمنی کارآمد برای درمان سرطان مقاوم به درمان آغاز شده است و بحمدالله بسترهای لازم و فناوری های مربوطه در این زمینه ایجاد شده است. این پژوهشکده

* طبق برنامه اجرای این پروژه چه زمانی به پایان می رسد؟

فاز اول آزمایشات بالینی برای درمان تومورهای مغزی مقاوم به درمان با موفقیت به پایان رسید.

* برای تجاری سازی محصولات به دست آمده چه برنامه ای دارید؟

با توجه به دستیابی به فناوری و به منظور تسهیل در روند توسعه تجاری سازی و ارائه خدمات، با استقرار در مرکز رشد رویان و با نام دانش سلولی کیان ایمن، زمینه تجاری سازی این محصولات سلولی و خدمات مرتبط را به بیماران فراهم می کنیم. شرکت مستقر امید است در 3 سال آینده بتوانیم نمونه هایی از محصولات تجاری سازی شده را دریافت کنیم.

* چه مشکلات و موانعی منجر به اتمام اجرای این طرح شده است؟

پروژه های فناوری در زیست شناسی با مشکلات زیادی روبرو هستند. برخی از این مشکلات درون سازمانی و برخی برون سازمانی هستند. از جمله مشکلات موجود در سازمان می توان به کمبود بودجه، عدم توجه به برنامه های کلان، عدم چابکی در تدوین مقررات، ضعف مقررات مربوط به مقررات مالکیت معنوی یا تجاری سازی و عدم آموزش کافی تکنسین اشاره کرد. البته از همدلی و همکاری تیم پشتیبانی پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان نیز نباید غافل شد. به عبارت دیگر با وجود ضعف هایی که در امور سازمانی وجود دارد، پیشرفت در سازمان های کوچکتر مانند پژوهشگاه رویان مرهون تلاش جمعی روسا و مدیران است. از جمله مشکلات برون سازمانی می‌توان به سیاست‌گذاری کلان دولت اشاره کرد که در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، پروژه‌های تحقیقاتی را مختل می‌کند.

* به نظر شما نقش جهاد دانشگاهی در توسعه اکوسیستم نوآوری به ویژه برای نخبگان کشور چیست؟

بی شک جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد بالادستی نقش بسیار مهمی در توسعه اکوسیستم نوآوری دارد. بنابراین به تسلط بر همه اعضا کمک می کند.

در واقع جهاد دانشگاهی می تواند بستر آموزشی لازم برای فرهنگ سازی نوآوری، ترسیم خط مشخص با هدف گذاری صحیح برای حمایت از فعالیت های نوآورانه و معرفی نخبگان این حوزه برای حمایت از سازمان ها با حمایت کلان، تعریف نقشه راهبردی برای سازمان ها فراهم کند. توسعه اکوسیستم نوآوری در سطح کلان کشور، توجه به ایجاد اقتصاد دانش بنیان و حل مشکلات ملی، تعیین اهداف کلان در صحنه بین المللی، توجه به نخبگان نوآور سازمانی، رفع موانع و تسریع در امور مرتبط باید نقش بازی کن.

*در آخر اگر در خصوص این طرح یا انجام پروژه های تحقیقاتی توسط جهاد دانشگاهی نکات خاصی دارید، لطفاً به من اطلاع دهید.

از نظر خودم 18 سال در جهاد دانشگاهی خدمت کرده ام و این سازمان را جایگاهی مقدس و ویژه می دانم. دلیل وجود، ماندن و فعالیت من اعتقاد به جهاد دانشگاهی برای بهبود امور با توجه به مشکلات کشوری است. هم افزایی برای رفع مشکلات بهداشت عمومی به ویژه مبتلایان به سرطان با جلب توجه خیرین ایرانی، صنعت بزرگ و بزرگان می تواند جایگاه این نهاد مقدس را در دل مردم افزایش دهد و ارزش این نهاد را برای دولتمردان ثابت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا