سلامت و دانش

عکس | تصویر مسحور کننده از سطح خورشید

مشاهدات نجومی جدید به ما این امکان را می دهد که خورشید را به شیوه ای بی سابقه بدون آسیب رساندن به چشمانمان ببینیم.

اکنون بنیاد ملی علوم ایالات متحده تصاویر جدیدی از تلسکوپ خورشیدی Inouye را به مناسبت یک سالگی افتتاح آن منتشر کرده است. این تصاویر اولین تصاویر نزدیکی هستند که تلسکوپ از “کروموسفر” خورشید – لایه ای از جو ستاره که در زیر تاج خورشید قرار دارد – گرفته است.

phamosphere لایه نازکی از گاز خورشید یا دیگر جو ستارگان است که در حدود 2000 کیلومتر ارتفاع دارد که بالای سطح مرئی یا فوتوسفر (فارتوسفر) قرار دارد.

این تصویر خیره کننده سطح خورشید را با جزئیات باورنکردنی نشان می دهد که با وضوح 18 کیلومتر گرفته شده است.

رصدخانه خورشیدی Daniel K. Inouye (DKIST) مرکز علمی برای مطالعه و بررسی خورشید در رصدخانه Haleakala در جزیره Maui، هاوایی است. این تلسکوپ تا سال 2013 به عنوان تلسکوپ خورشیدی با فناوری پیشرفته (ATST) شناخته می شد و از آن زمان به نام Daniel K. Inoue، سناتور آمریکایی از هاوایی نامگذاری شده است.

شما هرگز خورشید را از این زاویه ندیده اید/عکس

این تلسکوپ بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان با دیافراگم 4 متر است. تصاویر آزمایشی این تلسکوپ در ژانویه 2020 منتشر شد. DKIST توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده تامین مالی شده و توسط رصدخانه ملی خورشیدی نگهداری می شود. این تلسکوپ مرکز همکاری چندین موسسه تحقیقاتی است.

تلسکوپ DKIST می تواند خورشید را در طول موج های نزدیک به مادون قرمز مشاهده کند و دارای یک آینه اصلی 4.24 متری است که دیافراگم روشن و بدون مانع 4 متری را فراهم می کند.

این تصویر جدید از این تلسکوپ، جرم آتشین کروموسفر خورشید را با جزئیات باورنکردنی نشان می دهد. رشته‌های درخشان مو مانند در تصویر اول در واقع پلاسمای آتشینی هستند که به تاج خورشید، بیرونی‌ترین بخش جو آن، جاری می‌شوند.

به طور شگفت انگیزی، هر تصویر منتشر شده توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده حدود 82500 کیلومتر عرض دارد، به این معنی که آنها کمتر از 10 درصد از کل قطر خورشید را نشان می دهند.

تصویر دوم همچنین دانه‌های خورشیدی را نشان می‌دهد که حاصل جریان‌های پلاسمای همرفتی در ناحیه همرفتی خورشید، درست زیر فوتوسفر، که پایین‌ترین لایه جو خورشید است، هستند. هر دانه در این تصویر حدود 1600 کیلومتر عرض دارد. این تصویر همچنین شامل یک تصویر پیوست شده از خاک برای نشان دادن این اندازه دانه است.

گرانول های خورشیدی در فتوسفر خورشیدی توسط جریان های همرفتی (ستون های حرارتی، سلول های برنارد) پلاسما در ناحیه همرفت خورشید ایجاد می شوند. ظاهر دانه‌ای فتوسفر خورشیدی (صورت خورشید) توسط سطح بالایی این سلول‌های همرفتی ایجاد می‌شود و گرانول نامیده می‌شود.

تلسکوپ خورشیدی Invi به ما این امکان را می دهد که خورشید را با جزئیات بیشتری از همیشه ببینیم.

5858

دکمه بازگشت به بالا