سلامت و دانش

چرا طعمه پشه‌ها می‌شوید؟ – دکترنامه

فرقی نمی کند از حشره کش های شیمیایی یا الکتریکی استفاده کنید یا آستین بلند بخوابید زیرا پشهاین حشرات مزاحم و استرس زا همچنان راهی برای نیش زدن شما پیدا خواهند کرد.

محققان اخیراً مکانیسمی را کشف کرده اند که توسط این حشرات اهداف انسانی را انتخاب می کنند. به گفته آنها، انسان به طور مداوم مخلوطی از بوهای مختلف همراه با گرما و دی اکسید کربن منتشر می کند. چیزهایی که پشه ها برای انتخاب وعده غذایی بعدی خود استفاده می کنند.

در حالی که بیشتر حیوانات هر نوع بوی خاصی را از طریق مجموعه خاصی از نورون ها شناسایی می کنند، پشه ها می توانند عمل بویایی را از طریق درگاه های عصبی مختلف انجام دهند.

به گفته مگ یانگر، استادیار زیست شناسی در دانشگاه بوستون و یکی از محققین ارشد مورد بحث، یافته های آنها شامل این واقعیت است که پشه ها در مواجهه با رایحه ای کاملا متفاوت با سایر حیوانات از کدگذاری متفاوتی استفاده می کنند.

چرا طعمه پشه شدید؟

این آزمایش بر روی بوی پشه انجام شد

در آزمایشی که برای درک بوی پشه ها انجام شد، محققان دانشگاه راکفلر در نیویورک تمام پروتئین هایی که بوی بدن انسان را حس می کنند را از ژنوم پشه حذف کردند، اما در کمال تعجب مشاهده کردند که آنها هنوز طعمه انسان را نیش می زنند.

در مرحله بعدی، دانشمندان گیرنده‌های بو را در شاخک‌های پشه بررسی کردند که با مواد شیمیایی موجود در محیط ارتباط دارد و می‌تواند سیگنال‌هایی را از طریق نورون‌ها به مغز ارسال کند.

به گفته یانگر، محققان فرض کردند که پشه ها به سادگی از جبر سیستم بویایی خود پیروی می کنند، جایی که تنها یک نوع گیرنده برای هر نورون وجود دارد، اما مشاهده کردند که گیرنده های مختلف در یک نورون ممکن است به بوهای متفاوت پاسخ دهند.

کشفیات جدید در مورد سیستم بویایی پشه ها

به عبارت دیگر، این بدان معناست که از دست دادن یک یا چند گیرنده بر توانایی این حشرات در انتخاب طعمه انسان تأثیری نخواهد گذاشت و به گفته دانشمندان، این ساختار حمایتی به عنوان یک مکانیسم بقا تکامل یافته است.

البته، این شکل از تکامل تعجب آور نیست زیرا، به عنوان مثال، پشه ها Aedes Aegypti این متخصص در گاز گرفتن انسان است و محققان معتقدند که گونه های ذکر شده به این شکل تکامل یافته اند زیرا انسان ها همیشه در نزدیکی آب زندگی می کرده اند و تخم های این حشرات نیز در آب گذاشته شده است. این امر انسان را به یک غذای ایده آل برای پشه تبدیل کرده است.

محققان همچنین اظهار داشتند که کشف فرآیندهای پشت مغز پشه در شناسایی اهداف انسانی می تواند برای مداخله در رفتار نیش حشرات و کاهش شیوع بیماری های منتقله از طریق پشه مانند مالاریا، تب دنگی و تب زرد کارآمد باشد

چرا طعمه پشه شدید؟

به گفته یونگر، از این اطلاعات می توان برای ایجاد بوهای جدیدی نیز استفاده کرد که برای پشه ها جذاب تر از بوی انسان است. ما همچنین می‌توانیم دافع‌هایی ایجاد کنیم که به‌طور خاص نورون‌ها و گیرنده‌هایی را که پشه‌ها برای بوییدن انسان‌ها استفاده می‌کنند، هدف قرار دهند.

در پایان، ذکر نقل قولی از دکتر دردناک نیست. “Olena Ryabinina”، که گفت از همان ابتدا می دانستیم که پشه ها به طور خاص برای نیش زدن انسان تکامل یافته اند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که سیستم بویایی آنها بسیار پیشرفته تر و متفاوت تر از آن چیزی است که ما فکر می کردیم، اما هنوز هم از طریق اطلاعات جدید امروز با آنها مقابله می کنیم. موثرتر از قبل

227

دکمه بازگشت به بالا