سلامت و دانش

افزایش روند چاقی در ایران/اضافه وزن تهرانی ها

بر اساس گزارش ها شفافمریم برزین با بیان اینکه چاقی را می توان با اندازه گیری میزان واقعی ذخایر چربی در ترکیب بدن مشخص کرد، می افزاید: به دلیل سادگی و هزینه آن، از شاخص توده بدنی (BMI) بیشتری استفاده می شود که حاصل تقسیم بندی است. وزن یک فرد.” قد بر حسب کیلوگرم بر حسب متر است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، معیارهای چاقی در بزرگسالان و کودکان و نوجوانان متفاوت است. بنابراین در بزرگسالان BMI بین 18 تا 24.9 مطلوب، بین 25 تا 29.9 کیلوگرم بر بار اضافه وزن و شاخص توده بدنی 30 به بالا چاق محسوب می شود.

برزین خاطرنشان کرد: چاقی در کودکان و نوجوانان با شاخص توده بدنی محاسبه شده از نمودار رشد بر اساس سن و جنس تعیین می شود. BMI برابر یا بیشتر از صدک 95 درصد، نمودار «اضافه وزن» نامیده می شود و بین صدک 85 تا 95، «خطر اضافه وزن» است.

به گفته وی، به دلیل بار منفی برای کودکان و نوجوانان، سعی کردیم از عبارت چاقی استفاده نکنیم، بلکه به جای چاقی از عبارت اضافه وزن و به جای اضافه وزن از عبارت «در معرض اضافه وزن» استفاده کنیم.

برزین به بالاترین شیوع چاقی در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، جزایر اقیانوس آرام و چین اشاره کرد، جایی که چاقی در زنان بیشتر از مردان است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از سال 1980 تا 2006، شیوع اضافه وزن در گروه سنی 19 تا 2 سال از 5.5 درصد به 16.3 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر حدود 155 میلیون کودک در سراسر جهان چاق یا دارای اضافه وزن را تحت تاثیر قرار داده است.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان در کشورهای در حال توسعه گفتند: در 20 سال گذشته اضافه وزن در این گروه از 10 درصد به 25 درصد و چاقی از 2 درصد افزایش یافته است. تا 10٪. .

وی گفت: شیوع چاقی در کودکان شهری نسبت به کودکان روستایی، در دختران نسبت به پسران و در مدارس غیردولتی بیشتر از مدارس دولتی است.

وی گفت: با توجه به اینکه کشورهای در حال توسعه به طور همزمان سوءتغذیه و کوتاه‌قدی را در کودکان و نوجوانان خود تجربه می‌کنند، ریشه‌کن کردن سوءتغذیه بدون ایجاد چاقی یک چالش بزرگ برای سیستم‌های بهداشتی این کشورها است.

برزین بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی گفت: شیوع چاقی در ایران در سال 2008 19.4 درصد، یعنی 12.4 درصد در مردان و 26.5 درصد در زنان بوده است و این روند از سال 1996 به ویژه در زنان رو به افزایش بوده است. تشدید شد.

وی با اشاره به روند افزایشی چاقی در ایران افزود: این روند رو به رشد هم در جوامع شهری و هم در جوامع روستایی مشاهده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، تعداد ایرانیان چاق از 5.2 میلیون نفر در سال 1999 به 7 میلیون نفر در سال 2007 افزایش یافته است که افزایشی بیش از 2.5 برابری داشته است. تعداد بیماران دارای اضافه وزن نیز از 6.9 میلیون به 11.4 میلیون افزایش یافته است که 1.6 برابر افزایش یافته است.

به گفته برزین، روند افزایشی چاقی در هر دو جنس و همه گروه های سنی در کشور مشاهده می شود و اضافه وزن در گروه سنی پایین تر و فقط در مردان اتفاق افتاده است.

وی در خصوص شیوع چاقی در تهران به عنوان بزرگترین شهر ایران، گفت: از سال 1378 تا 1387 در تهران، شیوع چاقی در مردان از 15.8 درصد به 21.1 درصد و در زنان از 31.5 درصد به 38.6 درصد افزایش یافته است.

محققان دانشگاه، شیوع اضافه وزن و چاقی در گروه سنی زیر 20 سال شهر تهران را 28.8 درصد و در گروه سنی بالای 20 سال 63.6 درصد اعلام کردند. کودکان 7 تا 9 ساله نیز نسبت به کودکان 10 تا 11 ساله بیشتر در معرض خطر چاقی هستند.

برزین از چاقی به عنوان عامل مرگ زودرس و نقش چاقی در دیابت و فشار خون، بیماری مزمن کلیوی، پیامدهای قلبی عروقی و مرگ و میر، سرطان سینه و روده بزرگ و عوامل روانی مانند افسردگی یاد می کند.

وی این عارضه را یکی از معضلات بهداشتی جهانی می داند زیرا عامل موثری در ایجاد و تداوم چاقی است و مداخلات مربوطه برای پیشگیری و درمان آن چندان امیدوارکننده نیست.

محققین دانشگاه با اشاره به عدم انجام مطالعات مداخله ای ملی برای پیشگیری و درمان چاقی در کشور، گفتند: مطالعات متعدد و پراکنده ای در این زمینه بر روی جمعیت محدودی انجام شده است که شامل تغییر سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی و افزایش جسمانی می شود. زیرا به دلایل مختلف، در درازمدت در موضوع نامناسب بوده و ناموفق بوده است.

برزین با بیان اینکه هیچ داروی بی خطر و موثری برای کاهش وزن در دنیا معرفی نشده است، تاکید کرد: تنها راه موثر برای درمان چاقی مرضی (شاخص توده بدنی بالای 35) جراحی است که نیاز به مراقبت های ویژه بعد از جراحی و برای نظام سلامت کشور نسبتا بالا دارد. هزینه.

وی گفت: به طور قطع می توان گفت در کنترل چاقی پیشگیری بهتر از درمان است.

دکمه بازگشت به بالا