عمومی

بزرگترین نقشه ۲بعدی آسمان بزرگ‌تر شد

نتیجه یک بررسی شش ساله؛

داده‌های جدید از یک بررسی پیشگامانه شش ساله، نقشه عظیم دو بعدی از فضا را گسترش داده است.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از اسپیس، بزرگترین نقشه دو بعدی از آسمان بر روی زمین که تاکنون ایجاد شده است، بزرگتر شده است و اکنون تقریباً نیمی از آسمانی را که از زمین مشاهده می‌شود، در بر می‌گیرد.

بر اساس گزارش رصدخانه ملی رادیو نجوم آمریکا (NRAO)، نقشه‌ای که با داده‌های یک بررسی پیشگامانه شش ساله از کیهان ایجاد شده است، بیش از یک میلیارد لکه درخشان را نشان می‌دهد که نمایش دهنده کهکشان‌هایی است که هر کدام حاوی میلیاردها ستاره است.

گسترش جدید این نقشه به لطف انتشار دهمین مجموعه داده از ابزار طیف سنجی انرژی تاریک(DESI) انجام می‌شود. هدف از این پروژه شناسایی حدود ۴۰ میلیون هدف کهکشانی است که می‌توان از آنها برای ترسیم دقیق تاریخ انبساط کیهان در ۱۲ میلیارد سال گذشته استفاده کرد.

این اهداف توسط بررسی پنج ساله DESI مورد استفاده قرار می‌گیرند، پروژه‌ای که می‌تواند در نهایت به دانشمندان در درک انرژی تاریک، نیروی اسرارآمیزی که انبساط پرشتاب جهان را هدایت می‌کند، کمک کند.

این یک راز واقعی و مبهم است، زیرا برخلاف این واقعیت که انرژی تاریک ۷۰ درصد از کل انرژی و محتوای ماده کیهان را تشکیل می‌دهد، دانشمندان نمی‌دانند که این انرژی واقعاً چیست.

این اهداف برای بررسی DESI از این نقشه عظیم دوبعدی کیهانی انتخاب شده‌اند و این پروژه در حال انجام است و به تازگی دانشمندان این پروژه به این جامع‌ترین نقشه از آسمان افزوده‌اند.

این به معنای افزودن تصاویر بیشتر و ترکیب تکنیک‌های پردازش تصویر بهتر در بررسی DESI است که قبلاً بر روی داده‌های دو نظرسنجی قبلی موسوم به بررسی میراث دوربین انرژی تاریک(DECam) و بررسی آسمان پکن-آریزونا ساخته شده بود.

این سه بررسی مشترک با استفاده از تلسکوپ‌های رصدخانه ملی کیت پیک(KPNO) و رصدخانه میان‌آمریکایی چرو تولولو(CTIO) در شیلی، ۱۴ هزار درجه مربع از آسمان را در نیم‌کره شمالی زمین تصویربرداری کرده‌اند.

اکنون دهمین انتشار مجموعه داده، این پوشش را تا ۲۰ هزار درجه مربع که تقریباً معادل نیمی از آسمان زمین است، با اضافه کردن تصاویر DECam از آسمان بر فراز نیم‌کره جنوبی به دور از تابش قرص روشن کهکشان راه شیری گسترش داده است.

علاوه بر این، داده‌های جدید شامل تصاویری از آسمان با یک فیلتر اضافی است که نمایی از آسمان را در طیف فروسرخ نزدیک که فراتر از طیف نور مرئی است که انسان می‌تواند ببیند، ارائه می‌کند. در نتیجه‌ی افزایش دید نقشه از فضا و افزایش پوشش طول موجی آن، اکنون باید برای دانشمندان بیشتری که اهداف مختلف آسمانی را مطالعه می‌کنند، مفید باشد.

آلفردو زنتنو، ستاره‌شناس CTIO می‌گوید: افزودن داده‌های طول موج نزدیک به فروسرخ به این بررسی به ما امکان می‌دهد تا جابه‌جایی‌های سرخ[کشش طول موج‌های نور از طریق انبساط کیهان] کهکشان‌های دور یا مدت زمانی را که نور از آن کهکشان‌ها به آن‌ها می‌برد را بهتر محاسبه کنیم.

افزودن داده‌های نزدیک به فروسرخ به این معنی است که داده‌ها می‌توانند برای کمک به بررسی‌هایی که با استفاده از طول موج‌های رادیویی و پرتوی ایکس به فضا نگاه می‌کنند، استفاده شوند. این به این دلیل است که این تحقیقات به یک نمای نوری کامل برای کمک به ردیابی انتشارات به خوشه‌های کهکشانی یا ابرسیاه‌چاله‌های فعال نیاز دارند.

این داده‌ها تحت عنوان Legacy Surveys در دسترس عموم است، به این معنی که اخترشناسان آماتور و همچنین دانشمندان حرفه‌ای می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن برای اکتشاف کیهان استفاده کنند.

آرجون دی ستاره‌شناس NRAO می‌گوید: هرکسی می‌تواند از داده‌های بررسی برای کاوش در آسمان و اکتشافات استفاده کند. به نظر من، همین سهولت دسترسی است که این نظرسنجی را بسیار تاثیرگذار کرده است. ما امیدواریم که در چند سال آینده Legacy Surveys کامل‌ترین نقشه کل آسمان را داشته باشد و در آینده گنجینه‌ای ارزشمند برای دانشمندان فراهم کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا