اقتصادی

پنجره واحد مدیریت زمین، تنها مرجع صدور گواهی مستثنیات

طبق تازه‌ترین اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران پذیرش درخواست صدور گواهی مستثنیات از این پس فقط از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین امکان‌پذیر است.

به گزارش دکترنامه، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است.

از مهم ترین اهداف این سامانه می توان به ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین اشاره کرد.

سامانه مذکور دارای دو زیر سامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و هم اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است.

در همین رابطه به تازگی- مازیار مباشری- مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی- در زمینه آخرین تحولات صدور گواهی، استعلام و مجوزهای حوزه زمین اظهار کرد: از این پس، پذیرش هرگونه درخواست استعلام اراضی در خارج از بستر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع است و این خدمت به صورت الکترونیکی و صرفا توسط سامانه زمین ارائه می‌شود.

صدور گواهی مستثنیات توسط سامانه زمین

وی جزییات بیشتر خدمت صدور گواهی مستثنیات را چنین تشریح کرد: اراضی مستثنیات به آن بخش از اراضی کشور اطلاق می شود که دارای مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و مستثنی از قانون ملی شدن هستند و برآورد می‌شود حدود ۸۵ درصد از اراضی کشور را اراضی ملی تشکیل می‌دهند.

مباشری افزود: نخستین گام در حفاظت اراضی ملی و جلوگیری از اتلاف و تغییر کاربری، تشخیص و تفکیک آنها از اراضی مستثنیات است که این مهم از طریق پاسخ به استعلام اراضی یا صدور گواهی مستثنیات صورت می‌گیرد. از این منظر می‌توان گفت، گواهی یاد شده، یکی از پایه‌ای‌ترین استعلام­‌های حوزه اراضی به شمار می‌رود که در اغلب خدمات قابل ارائه در اراضی کشاورزی و اراضی ملی مورد نیاز است. این خدمت پیش از این توسط ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و به وسیله مراجعه حضوری متقاضی به دفاتر پیشخوان ارائه می‌شد، اما از این پس تنها مرجع ثبت این درخواست سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که این امر نیز به صورت کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان و بصورت رایگان از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت می پذیرد.

ارائه خدمت از طریق دفاتر پیشخوان

مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی در خصوص ایجاد تمهیداتی برای آن دسته از متقاضیان مردمی با شرایطی نظیر سالمندان، معلولین، کم‌سواد یا بیسواد که منجر به عدم توانمندی آنها در ثبت الکترونیکی درخواست‌ها می‌شود، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت منعقد شده، اقدامات فنی جهت برقراری اتصال دفاتر مذکور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت گرفته و بهره‌برداری از این امکان، هم اکنون در دفاتر پیشخوان خدمات دولت با پرداخت کارمزد مصوب نهادهای تنظیم‌گر این دفاتر برای انجام اموری نظیر تایپ و ورود اطلاعات، اسکن مدارک و نظایر آن امکان‌پذیر است.

متقاضیان برای استفاده از خدمت الکترونیکی استعلام اراضی، نیازمند بارگذاری مدارکی از جمله مختصات نقاط (پولیگون) زمین مورد استعلام، نامه مرجع استعلام کننده، نوع سند، شماره پلاک اصلی، آدرس محلی زمین و اسکن نقشه زمین هستند. این خدمت پیش از این به طور آزمایشی در استان‌های کرمانشاه و گلستان به بهره‌برداری رسیده بود و به‌تازگی نیز به سراسر کشور تعمیم داده شده است.

گفتنی است، صدور گواهی مستثنیات تنها یکی از خدمات و استعلامات پرکاربردی است که توسط سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ارائه می شود و خدماتی همچون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، تعیین نوعیت اراضی، تعیین حدود اراضی روستایی و صدور مجوز تاسیس و توسعه شهرک های صنعتی غیر دولتی نیز در این سامانه ارائه می‌شود. مطابق قانون، تمام خدمات یاد شده باید،  صرفا از طریق پنجره واحد ارائه شود و حسب ابلاغ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به کلیه ادارات تابعه در استان­‌های کشور اقدامات خارج از این سامانه متوقف شده است.

از سوی دیگر هفته گذشته اعلام شد آمارهای پنجره واحد مدیریت زمین نشان می‌دهد این سامانه شاهد تحولی چشمگیر در ثبت درخواست‌های موفق، کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات و رشد پاسخگویی دستگاه‌ها به استعلامات حوزه زمین  در بهار سال جاری بوده است.

افزایش سرعت انجام کارهای اداری زمان‌بر و بی‌نیازی از این اتاق به اتاق دیگر رفتن در ادارات مختلف دولتی، همواره از اصلی‌ترین انتظارات مردم از دولت بوده است  بنابراین آمار نشان می‌دهد سامانه زمین به میزان قابل توجهی توانسته است به این بخش از مطالبات مردمی پاسخ دهد؛ در واقع تجمیع دستگاه‌های متولی پاسخگویی به استعلامات در سامانه زمین باعث بهبود قابل توجه میانگین زمان پاسخگویی به استعلامات در بهار سال جاری شده است.

طی سه ماهه یاد شده، حدود ۵۰ هزار استعلام الکترونیکی از طریق سامانه زمین اخذ شده است و میانگین پاسخگویی به استعلامات معادل ۴۲ روز بوده است که با اضافه شدن استعلامات جدید به ۵۸ روز افزایش یافته بود. اما با پیگیری‌های انجام شده، این مدت زمان تقریبا نصف شد و به ۲۵ روز رسید که بهبود قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا