عمومی

اکران «بخارست» و تداوم سلطه اطیابی با کمدی‌های بی‌مایه

آثاری که ماموریتی جز نجات گیشه ندارند.

اکران فیلم «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی از روز گذشته آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، تعطیلی گاه و بی گاه فعالیت های هنری و فرهنگی در سه سال گذشته از اسفندماه 1397 و با شیوع ویروس کرونا آغاز شد. اما از اواسط دهه 1400 و پس از فروکش شدن چندین موج این بیماری، شاهد رونق دوباره کنسرت ها و اجراها و نمایش های تئاتر و مهمتر از آن استقبال عمومی از این رشته ها بودیم، اما حداقل در حوزه سینما. آنچه پس از آن اتفاق افتاد و در عمل اتفاق افتاد عدم رشد مداوم در گیشه است.

این وضعیت در اواخر شهریور ماه امسال و با وقوع ناآرامی ها در تهران و سایر شهرهای کشور تشدید شد. در میان فیلم های اکران شده در تابستان امسال، آثار اجتماعی مانند «دوزیستان»، «تی تی»، «ابلق» و «بدون قرار» در کنار کمدی هایی چون «بام بالا» و «فرد» توانستند کشش لازم را به خود جلب کنند. حضار؛ به غیر از این، از نظر تنوع ژانری، فیلم ها وضعیت نسبتا خوبی دارند. با این حال سینمای ایران تابستان کندی را پشت سر گذاشته است که تنها 4 میلیون و 225 هزار تماشاگر در انتظار گیشه پاییزی دارد. امیدها با شورش های خیابانی و پیامدهای آن در حال محو شدن هستند.

** انیمیشن کمدی، دو قالب مورد علاقه مخاطبان

استقبال نسبتا خوب از دو انیمیشن «پسر دلفین» و «لوپتو» که به ترتیب در تاریخ 18 شهریور و 11 آبان اکران شدند، بارقه امیدی را ایجاد کرد. اما شاید مهمتر از آن برای علاقه مندان به سینما، نیاز به اکران کمدی های جدیدی است که با وجود رشد کمتر باکس آفیس، همچنان مخاطب دارند. گواه آن هم این است که فیلم «اینفرادی» که 18 اردیبهشت اکران شد، امسال با جذب 2 میلیون و 300 هزار بیننده و فروش معادل 73 میلیارد تومان، در صدر بی چون و چرای گیشه قرار دارد. رتبه دوم این جدول به «سگ بند» مهران احمدی اختصاص دارد که مخاطبانش زیر یک میلیون تک آهنگ هستند و 41 میلیارد تومان فروش داشته است.

از روز گذشته اکران فیلم «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی آغاز شد که این کارگردان کمدی هم اکنون دو فیلم در حال اکران دارد.

مسعود اطیابی در سال‌های اخیر با ساخت فیلم‌های کمدی «تگزاس 1 و 2»، «دینامیت» و «اینفرادی» در گیشه موفق شناخته شده است. اگرچه این کمدی به دلیل محتوای بیهوده و استفاده از شوخی های جنسی نزدیک به خط قرمز مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است، اما اطیابی نیز مانند منوچهر هادی با شناخت رگ ها و قدرت خواب مخاطب همچنان بر اکران تسلط دارد. . مطمئناً کمبود کمدی قابل احترام و ارزشمند. .

رهایی

از سوی دیگر شیوع کرونا و عدم استقبال تهیه کننده از اکران فیلم های او نیز شرایطی را ایجاد کرده است که سازمان های بلندپایه سینمایی علیرغم داشتن سابقه روشن، همچنان با اکران فیلم هایی مانند «تگزاس» موافقت می کنند. «دینامیت» و «انفرادی» برای جذب بیننده بیشتر

اگرچه نقد و بررسی محتوای «بخارست» قبل از تماشای آن منطقی نیست، اما اگر کارنامه اطیابی را در نظر بگیریم، می توان گفت که این اثر نیز مانند آثار قبلی او، از همان کلیشه کمدی های هدر رفته اما پرفروش پیروی می کند. چند ساله. نهایی

«بخارست» فیلمی پربازیگر است که به جز پژمان جمشیدی بازیگرانی چون امیرحسن آرمان، هادی کاظمی، غزل نظر، ایمان صفا، وحید آقاپور، غلامرضا نیکخواه، رضا بهبودی و بابک کریمی نیز در آن حضور دارند. ترکیب همین بازیگران نیز می تواند یکی از عوامل ترغیب کننده تماشاگر برای تماشای یک ساعت کار کمدی بدون مشکل و دغدغه بیرونی باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا