ایران در آستانه از بین بردن مالاریا قرار دارد

رئیس دفتر کنترل و کنترل مالاریا وزارت بهداشت گفت: با اشاره به اینکه ایران به مدت دو سال پیشتر موارد مالاریا ریشه نداشته است ، عنوان کرد: این سازمان توسط سازمان بهداشت جهانی به ایران تحویل داده می شود.

در مصاحبه با دکترنامه ، دکتر احمد رئیسی وی با اشاره به اینکه شعار روز جهانی مالاریا همان سال گذشته است ، “از بین بردن مالاریا از من شروع می شود” در خصوص روند مقابله با مالاریا در ایران و سراسر جهان ، گفت: این بدان معنی است که در سال 2019 در مقایسه با سال 2018 برای کنترل یا از بین بردن مالاریا پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی با تأکید بر اینکه ایران دو سال بدون یک مورد مالاریا را پشت سر گذاشته است ، گفت: اگر امسال را پشت سر بگذاریم که سال سوم است و هیچ موردی از بیماری عمده نوجوانان وجود ندارد ، به گواهی حذف مالاریای سازمان بهداشت جهانی اهدا می شود. به ایران

“شیوع بیماری قلبی قلب برای متخصصان مراقبت های بهداشتی در سرتاسر جهان دشوار است ، بنابراین ممکن است ما نتوانیم برخی از الزاماتی را که می تواند منجر به موارد غیر منتظره ای شود ، برآورده کنیم.” البته پیش بینی ما براساس مشاهدات ما این است که امسال بدون موارد محلی می توانیم از مالاریا عبور کنیم و در سال 2021 می توانیم از بین بردن مالاریا از کشور جشن بگیریم.

وی اضافه کرد: “20 کشور در جهان وجود دارد که به سمت از بین بردن مالاریا می روند. در منطقه مدیترانه شرقی ایران در این رده رهبر است و پس از آن عربستان در مقام دوم قرار دارد.”

در مورد واکسن مالاریا ، رئیسی گفت: “این واکسن در سه کشور آفریقایی مورد آزمایش قرار می گیرد که به هیچ وجه برای کشورهایی مانند ایران ، پاکستان ، افغانستان و هند جایی که عمده موارد مالاریا گزارش شده ، واکسن نیست.” این واکسن فقط برای مالاریا فالسیپاروم است و برای کاهش مرگ و میر در نظر گرفته شده است. خوشبختانه ، این واکسن در کشورهای آفریقایی به خوبی دریافت شده است ، اما فقط تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا فالسیپاروم را کاهش می دهد ، در حالی که بیش از 90 درصد موارد در این کشورها Vivax است که طبیعتاً در واکسن کمک نمی کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا از داروهای ضد مالاریا برای معالجه بیماران مبتلا به Qovid 19 استفاده می شود ، گفت: “چین در اولین جلسه با کورو ویروس ، کشف کرد که کلروکین ، یکی از قدیمی ترین داروهای ضد مالاریا در جهان ، می تواند در ورود تاج ویروس تأثیر داشته باشد.” سلول های ریه داشته باشید. البته علاوه بر کلروکین ، ما از برخی داروهای ضد ویروسی دیگر نیز استفاده می کنیم که عمدتا برای درمان ایدز استفاده می شود. اگرچه یک داروی خاص برای درمان بیماری عروق کرونا قلب نیست ، کمک کنید.

وی گفت: “این مانند 50 سال پیش نیست.” وی گفت: “در سالهای قبل ، وقتی در مورد مالاریا صحبت کردیم ، علائمی مانند تب یا لرز را به خاطر داشتیم ، اما آنقدر ضد تب و ضد درد را استفاده می کنیم که انگل مالاریا بیماری زایی کلی آن را نشان نمی دهد. به عنوان مثال ، ممکن است بیمار مبتلا به مالاریا داشته باشیم که نه تنها تب دارد. اما هیچ علائمی از مالاریا وجود ندارد و فقط آزمایشات آزمایشگاهی نشان می دهد که وی مبتلا به مالاریا است. دلیل اصلی این امر این است که علائم معمولی این بیماری مانند گذشته در کشورهایی مانند ایران مشاهده نمی شود ، زیرا به محض اینکه تب را تجربه کردید. ایل و سردرد ، شما خود را با داروهای مسکن شروع به درمان می کنید و همه این داروها علائم استاندارد مالاریا را ایجاد نمی کنند.

وی با تأکید بر اینکه دو سال است که مورد بیماری مالاریا ریشه در کشور ما وجود ندارد ، اظهار داشت: با این حال سفر به آن سوی مرز باعث مواردی شده است که محلی نیستند ، به خصوص در استان های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و باکش. به جنوب استان کرمان مراجعه کنید.

رئیسی گفت: “متأسفانه در دو سال گذشته مواردی از مالاریا داشته ایم که منجر به مرگ شده است ، اما موارد بسیار نادر و یکنواخت است.” بیماران در ایران آلوده نشده اند و این بیماری را فراتر از مرزها آورده اند. بیش از 95 درصد موارد مالاریا مربوط به پاکستان و افغانستان است و 5 درصد باقیمانده نیز ایرانیانی هستند که هنگام سفر به این کشورها به این بیماری مبتلا شده اند.

وی در خصوص نحوه انتقال مالاریا ، افزود: خوشبختانه راه اصلی انتقال بیماری از طریق نیش پشه هنوز پشه های آنوفل است. حدود شش گونه از پشه های آنوفل در ایران وجود دارد که از این تعداد بیش از دو یا سه گونه وجود ندارد که به طور فعال در انتقال بیماری ها به جنوب و جنوب شرقی مشارکت داشته باشند و مابقی در منطقه زاگرس شمالی است که از آن ما انتقال مالاریا نداریم. این پشه ها از غروب خورشید تا طلوع خورشید خون می خورند. همچنین ، اگرچه نیش پشه شایعترین مسیر انتقال مالاریا است ، اما در موارد نادر امکان انتقال با استفاده از سرنگ مشترک در بین مصرف کنندگان مواد مخدر وجود دارد.