عمومی

فشار جمهوری‌خواهان بر دولت بایدن برای کنارگذاشتن دیپلماسی با ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین دکترنامه، بر اساس نامه ای که روز پنجشنبه به کاخ سفید ارسال شد، جمهوری خواهان کنگره همچنان به فشار بر دولت بایدن برای کنار گذاشتن دیپلماسی با ایران در پی حمله اخیر پهپاد به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه ادامه می دهند.

روز چهارشنبه دو هفته پیش رسانه ها از صدای انفجار در پایگاه التنف و حملات هوایی به پایگاه های نظامی آمریکا در سوریه خبر دادند. در بیانیه ای آمده است: “پس از آن، پایگاه “به صورت عمدی و هماهنگ” مورد حمله قرار گرفت اما هیچ آمریکایی کشته یا زخمی نشد. گزارش های اولیه از حملات با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و شلیک غیرمستقیم”.

با این حال، پس از این حمله، چند مقام آمریکایی یک زن را به مبارزه با ایران متهم کردند و مدعی شدند که نیروهای وابسته به ایران این حمله را انجام داده اند.

به گزارش وب سایت خبری واشنگتن فری بایکن، 17 نماینده جمهوری خواه کنگره به رهبری برایان استیل جمهوری خواه ایالت ویسکانسین، دولت بایدن را به نادیده گرفتن حمله خصمانه فزاینده ایران به ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه برای احیای توافق هسته ای 2015 متهم کردند.

در این نامه آمده است: با افزایش تنش ها در خاورمیانه، این پیام خطرناکی به دوستان و دشمنان ما ارسال می کند که در صورت حمله به ما، تحریم ها را لغو کرده و با بزرگترین حامیان تروریسم مذاکره خواهیم کرد.

در این نامه آمده است: «این حمله یادآور دیگری است مبنی بر اینکه دولت شما با اولویت‌های اشتباه وارد توافق هسته‌ای با ایران شده است». اگر ایران مایل است در حین انجام مذاکرات چنین رفتاری داشته باشد، تصور کنید که پس از پایان یافتن مواد، چه احترامی برای هر توافقی به دست خواهند آورد.

نماینده جمهوری خواهان ادامه داد: ما شاهد حمله ایران به نیروهای آمریکایی و متحدان ما در خاورمیانه هستیم و در عین حال فعالیت هسته ای خود را افزایش می دهد.

در این نامه آمده است: «این تهدید ادامه دارد و دولت شما به تضعیف توانایی ما برای مبارزه با رژیم ایران با لغو تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد داد».

قدرت های غربی به رهبری ایالات متحده در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده اند، اتهامی که ایران به شدت آن را رد می کند.

ایران تاکید کرد که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

این اتهامات به این دلیل مطرح می شود که ایالات متحده دارای بزرگترین و پیشرفته ترین زرادخانه هسته ای در جهان است و صدها کلاهک هسته ای در زرادخانه خود دارد.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید.

خروج آمریکا از برجام با وجود اینکه آژانس تعهدات ایران را به رسمیت می شناسد

با وجود اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمام تعهداتش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه می ۲۰۱۶ به‌طور یکجانبه از توافق خارج شد و پس از آن سیاست فشار حداکثری را برای به زانو درآوردن ایران در پیش گرفت.

سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران در شرایطی اتخاذ شد که جهان با شیوع ویروس کرونا مواجه بود و ایران یکی از کشورهای درگیر در شیوع این بیماری بود و دولت ترامپ علی‌رغم خواسته‌های بین‌المللی همچنان به این سیاست ادامه داده است. اجازه ندهد ایران به منابع مالی خود برای تامین دارو و مایحتاج اولیه دسترسی داشته باشد.


ترامپ می خواهد با سیاست فشار حداکثری ایران را به زانو درآورد

شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران

سرانجام دولت ترامپ در 11 فوریه 2017 به کار خود پایان داد اما نتوانست به هدف خود برای به زانو درآوردن ایران دست یابد و ایران با وجود فشارهای فراوان و مواجهه با مشکلات فراوان به راه خود ادامه داد.

دولت جو بایدن پس از روی کار آمدن مدعی شده است که قصد دارد از طریق مذاکرات در وین، پایتخت اتریش، راه بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام را هموار کند.

شش دور مذاکرات برای احیای برجام در وین برگزار شد

تاکنون شش دور مذاکره در وین بین آمریکا و سایرین در مورد شورای امنیت به غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرفین می گویند پیشرفت واقعی در مذاکرات حاصل شده است، اما برخی اختلافات همچنان باقی است.

یکی از زمینه های مناقشه در مذاکرات، اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران توسط دولت دونالد ترامپ پس از خروج از برجام است. علاوه بر این، دولت بایدن اعلام کرده است که نمی تواند تضمین دهد که دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نخواهد شد.

قصد بایدن برای بازگشت به برجام

علاوه بر این، مقامات دولت آمریکا اعلام کرده اند که قصد دارند از ورود به شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یک “سکوی” برای حل و فصل دیگر مناقشات از جمله مسائل موشکی و منطقه ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه ای تاکید کردند که آمریکا می خواهد در توافق هسته ای برجام بندی را لحاظ کند تا ایران را ملزم به گفت و گو درباره مسائل موشکی و منطقه کند.

یک سال صبر استراتژیک ایران پس از خروج آمریکا از برجام

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در این توافقنامه عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که متعهد به جبران تاثیر خروج واشنگتن از برجام شده بودند، فرصت اجرای این توافق را بدهد. وعده. .

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، تعهدات خود در برجام را در چند مرحله کاهش می دهد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام اتفاق افتاد.

جمهوری اسلامی ایران پس از انجام 5 گام برای کاهش تعهدات خود، سرانجام در 15 دی ماه 1396 اعلام کرد که دیگر با محدودیت های عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

انتهای پیام/.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا