سلامت و دانش

افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ

در حالی که ارتباط بین قد و سرطان کولورکتال قبلا مورد بررسی قرار گرفته بود، محققان می گویند این مطالعات نتایج متناقضی ارائه کردند، معیارهای متناقضی برای قد را نشان دادند و خطر ابتلا به آدنوم را افزایش دادند. آنها حاوی پولیپ های پیش سرطانی روده بزرگ نبودند.

جرارد مولین، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند گفت: «این بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. این یافته ها بر اساس شواهدی است که نشان می دهد قد بالاتر یک عامل خطر نادیده گرفته شده است و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران برای غربالگری سرطان کولورکتال در نظر گرفته شود.

وی گفت: یکی از دلایل احتمالی این رابطه این است که قد بزرگسالان به اندازه بدن مربوط است. “تکثیر فعال تر در اندام های بالاتر فرد ممکن است احتمال جهش های منجر به دگردیسی بدخیم را افزایش دهد.”

محققان برای اولین بار 47 مطالعه مشاهده‌ای بین‌المللی را شناسایی کردند که شامل 280660 مورد سرطان کولورکتال و 14139 مورد آدنوم کولورکتال می‌شد.

از آنجایی که تعاریف قد در سراسر جهان متفاوت است، تیم تحقیقاتی بالاترین و کمترین قد را در گروه های مختلف مطالعه مقایسه کردند. یافته‌ها نشان داد که به طور کلی، بلندقدترین افراد در بالاترین صدک، 24 درصد بیشتر از کوتاه‌قدترین افراد در پایین‌ترین صدک، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند.

مولن گفت: به ازای هر 10 سانتی متر افزایش قد، 14 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و 6 درصد افزایش در خطر ابتلا به آدنوم وجود دارد.

به گفته محققان، بیش از نیمی از سرطان های روده بزرگ با عوامل تغییر دهنده سبک زندگی از جمله رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا