سلامت و دانش

سازندگان آی‌گپ از توییتر بومی رونمایی کردند / عکس

شبکه اجتماعی «Editorial» که به نظر می رسد به تازگی راه اندازی شده است، از نظر طراحی شبیه به توییتر است و در نگاه اول می توان آن را «توئیتر واقعی» نامید. شباهت های طراحی ویرایشگر و تجربه کاربری با توییتر آنقدر زیاد است که حتی لوگوی آن نیز یادآور پرنده آبی توییتر است. سازنده این شبکه اجتماعی در ایران، شرکت «توسعه سیستم کمپین رسانه ای آسیا» است و معروف ترین محصول آن گپ پیامرسان است.

انتشار این شبکه اجتماعی البته در شرایطی صورت گرفته است که جدا از بهبود شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، همه تصمیم گیران سایبری از دولت ها گرفته تا مجلس و نهادهای عالی بر این نکته تاکید دارند که کاربران باید وارد پلتفرم های داخلی و آنها شوند. نیاز به پلتفرم های خارجی کاهش خواهد یافت، در چنین شرایطی پلتفرمی بسیار شبیه به توییتر ایرانی در حال توسعه است و آماده جذب کاربران است.

سردبیر طبیعتاً در این مرحله حمایت دولت را رد کرده است، اما باید دید در آینده از او حمایت دولت خواهد شد یا خیر. با نگاهی به فضای این پلتفرم، از لوگو گرفته تا رابط کاربری، همه چیز یادآور شبکه اجتماعی توییتر است. وی در پاسخ به این سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه اگر ویرایشگر توییتر ایرانی نیست چرا اینقدر شبیه توییتر است، گفت که قصد دارند یک رابط کاربری آشنا و بر اساس فرمولی که جواب می دهد در اختیار کاربران قرار دهند. کاربر، تمرکز

سازنده IGP توییتر/عکس اصلی را راه اندازی کرد

این سردبیر در پاسخ به این سوال که چرا در روزهای اوج فیلترینگ و اختلال در شبکه اینترنت کشور تصمیم به راه اندازی سرمقاله گرفتند و آیا در آینده تغییری در نوع دسترسی به اینترنت ایجاد می شود یا خیر؟ “من تصور نمی کنم دسترسی به توییتر هرگز اتفاق بیفتد. وضعیت فعلی ممکن است دشوارتر شود. ما از مسائل کلاس اینترنت و غیره آگاه نیستیم و نمی دانیم که آیا واقعاً امکان پذیر است یا نه. واقعیت این است که که ما سیاست های خود را بر اساس گفته های مسئولان و تصمیمات این افراد انجام نمی دهیم.چون هر چند ماه یک بار مسئولان تغییر می کنند و تصمیمات جدیدی گرفته می شود و عملا نمی شد این وعده ها را تضمین کرد.

او معتقد است که بسیاری از ایرانیان حتی نام توییتر را نشنیده اند و به همین دلیل سردبیران می خواستند این خلا را پر کنند: «این پروژه قبل از اتفاقات اخیر طراحی و توسعه یافته است و پس از انتشار عمومی، این اتفاقات در کشور رخ داده است. به همین دلیل هیچ تبلیغ رسانه ای برای سردبیر انجام ندادیم، مبادا کسی فکر کند که این محصول پس از این اتفاق منتشر شده است.»

این ویرایشگر دارای ویژگی هایی مانند تیک آبی برای اشخاص حقوقی و حقیقی است و در قسمت توضیحات خود تاکید کرده است که «ما هرگز اطلاعات کاربر را با کسی به اشتراک نمی گذاریم». اما طبق قوانین ایالتی این امکان وجود ندارد. اما ویراستاران تاکید کرده اند که داده های لازم برای عملکرد صحیح برنامه را ذخیره می کند.

در ماه های اخیر بیش از هر زمان دیگری تصمیم گیرندگان اینترنتی در ایران در تلاش برای راه اندازی و تقویت بسترهای بومی هستند. اکنون پلتفرمی وجود دارد که در نگاه اول تفاوت چندانی با توییتر ندارد. باید دید این شبکه اجتماعی چگونه خواهد بود.

5858

دکمه بازگشت به بالا