سلامت و دانش

از اسرار جدید سیاره مشتری چه می‌دانید؟

مشتریان مکانی آرام نیستند. این سیاره غول پیکر دارای جو بزرگتر از زمین با طوفان های بزرگ و جریان های ابری بزرگ است که کل کره زمین را احاطه کرده است. آب و هوای گازی و سخت گاز با زمین بسیار متفاوت است و بسیاری از ستاره شناسان سعی در درک آن داشته اند. اما بار دیگر محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه قدرتمند جمینی توانستند بخش دیگری از معما مرموز را پیدا کنند.

درباره راز جدید مشتری چه می دانید؟

تصاویر مادون قرمز از مشتری گرمای موجود در ابرهای سیاره را نشان می دهد. وقتی این تصاویر را با تصاویری از تلسکوپ فضایی هابل تلفیق می کنیم ، می توانیم اطلاعات زیادی در مورد فعالیت های داخل و خارج از کره زمین بدست آوریم. با مقایسه تصاویر از تصاویر مادون قرمز هابل و جمینی ، می توان دید که منطقه تاریک هابل بر روی مادون قرمز تابیده است.

مایکل فون ، اخترشناس در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی گفت: “نور مادون قرمز از مناطقی بدون ابر ایجاد می شود که در صورت عدم وجود نور مادون قرمز در مکانهایی که ابر وجود دارد”.

به گفته گلن اورتن ، مشاهدات نور مرئی نمی تواند بین ماده ابر تیره و لایه های ابر نازک تمایز قایل شود. بنابراین ماهیت آنها رمز و راز باقی مانده است.

درباره راز جدید مشتری چه می دانید؟

هنگامی که این دو تصویر با یکدیگر مطابقت دارند ، منحنی مادون قرمز سایه مطابقت دارد و شکاف عمیقی در جریان ابر طوفان نشان می دهد. اما این وقتی جالب تر می شود که یافته های چرخش ناسا از مدار جونو با این یافته ها ترکیب شود. این داده ها سیگنال رادیویی جوی به نام Sferic and Whistlers را نشان می دهد که توسط رعد و برق قوی تولید می شود. در هشت دور اول ، رادیوگرافی های Juno 377 حملات رعد و برق را که در قطب ها اتفاق افتاد ، تشخیص دادند. این دقیقا برعکس زمین است و بیشترین طوفان ها در نزدیکی خط استوا اتفاق می افتد.

درباره راز جدید مشتری چه می دانید؟

دانشمندان بر این باورند که این مربوط به نحوه گرم شدن هر دو سیاره توسط خورشید است. در هر دو سیاره ، استوا توسط خورشید گرم می شود و جریان های همگرا روی زمین ایجاد می کند که باعث ایجاد رعد و برق می شود.

روی مشتری که دور از خورشید است ، گرم کردن خط استوا سبک تر شده و جو بالاتر را تثبیت می کند ، اما این گرما هنوز به قطبها نرسیده است ، به همین دلیل این طوفان بسیار شدید است. این تیم دریافتند که اعتصاب رعد و برق در مناطق روشنایی ناشی از جریان هوای مرطوب است که در اثر ابر و یخ روی ابرها همگرا می شود و در محیط اطراف نیز احتمالاً چنین طوفان هایی به دلیل کمبود رطوبت و هوای خشک ایجاد می شود. مشاهده نشده است

مأموریت مدارگرد Juno در ژوئن سال آینده به پایان خواهد رسید و یافته های آن واقعیت های بیشتری را درباره وضعیت عجیب و غریب مشتری نشان می دهد.

sciencealert.com

2121

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا