سلامت و دانش

کرونا، استرس و راه‌های مقابله

در ماه های اخیر ، وجود ویروس ناشناخته ، جدید و کشنده باعث ایجاد اوضاع خاص و پرتنش در جهان شده است. ویروس هایی که می توانند در مدت زمان کوتاهی به راحتی زندگی انسان را تهدید و به خطر اندازند و انسان تاکنون نتوانسته است مراقبت های ویژه ای را برای محافظت از خود انجام دهد. این ناتوانی موجب استرس و نگرانی گسترده در سراسر جهان شده است.

به گزارش دکترنامه ، این ویروس فقیر و غنی متعلق به اقوام یا ملیتهای خاصی نیست و جهانی شده و به سرعت و به سرعت شیوع یافته است.

میزان گسترش و عدم توانایی در درمان و كنترل آن موجب استرس و اضطراب زیادی شده است. اضطراب یک وضعیت نامشخص و ناخوشایند از ترس و اضطراب است. درباره وقایع احتمالی ، و همین امر باعث شده است تا انسان از قدرت ابدی خداوند آگاه تر شود و از تنها خالق جهان استفاده کند. عاملی که علاوه بر تهدید سلامتی ، تهدیدهای گسترده اقتصادی و اجتماعی را نیز در پی داشته است. احساس اینکه از نظر عاطفی و عاطفی یک “گاز عاطفی” داریم ، می تواند استرس زیادی ایجاد کند ، که می تواند تهدیدی برای سلامت روان و بهزیستی فرد باشد.

در این حالت ، دکتر سودابه آزدالمالکی ، پژوهشگر پژوهشگاه آموزش و پرورش و عضو هیئت علمی دانشگاه ، روشهای مقابله با استرس را امروز توضیح می دهد: “مقدار کمی از استرس همیشه می تواند یک عامل محرک در رفتار ما باشد که این یک عامل مؤثر در روند کار و انجام کارها است. مواردی که به ما در رسیدن به اهدافمان کمک می کند ، اما از طرف دیگر می توانند باعث ایجاد تغییرات جسمی شوند که ما را در صورت بروز جنگ یا پاسخ پرواز ، ما را برای شرایط اضطراری آماده می کنند و در واقع پاسخ هایی هستند که خود را در قالب تهدیدات برای سلامتی جسمی یا روانی نشان می دهند و برای مقابله با آنها عمل می کنند. وضعیت ناخوشایند

وی گفت: “ترشح کورتیزول از غده های آدرنال چربی و پروتئین بیشتری آزاد می کند و نقش مهمی در افزایش انرژی و مقابله با استرس دارد.”

دکتر گفت: “استرس روانشناختی معمولاً با شرایط نامساعد اجتماعی ، حوادث ناخوشایند زندگی یا مشکلات روزانه مرتبط با مشکلات سلامتی ارزیابی می شود.” این سیستم ایمنی بدن را مختل می کند و باعث بیماری شدید در انسان می شود. همچنین می تواند با کند شدن فعالیت گوارشی هنگام جریان خون به مغز ، قلب ، بازوها و پاها ، مشکلات گوارشی و روده ای ایجاد کند. این حالت هوشیاری و دفاع در بدن در نهایت می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و بدن را در معرض بیماری قرار دهد.

عزدالمالکی ادامه داد: در شرایط فعلی باید با حفظ آرامش و صبر استرس ناشی از این استرس را با دقت کنترل و از بین ببریم. در میان گروه های آسیب پذیر که بیشتر در معرض ویروس و فشار هستند ، کودکان و والدین هستند که به دنبال حمایت و توجه بیشتر هستند و نسبت به دیگران حساس تر هستند.

وی گفت: “آنها به یک محیط آرام و عاری از استرس نیاز دارند.” توانایی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با بیماری در دوران نوجوانی افزایش می یابد ، اما پس از سن 20 سالگی کاهش می یابد و این روند تا سن 50 سالگی ادامه می یابد که این امر به دلیل کاهش برخی از هورمون های بدن و کاهش مقاومت ما در برابر بیماری است.

محققان پژوهشگاه مطالعات آموزشی گفتند: “در این زمان توجه به سلامت روان در کنار سلامت جسمی می تواند فضای سالم را برای سفرهای ایمن آماده کند.” “با دقت رفتار کنید برخی از نکات و ترفندها و بینش گسترده مردم را از این فشار دور می کند و ناامنی کمک می کند.

عزدالمالکی در ادامه به مواردی اشاره کرد که باید در اقدامات و رفتارهای روزانه که شامل شکست بیماری و مقابله با استرس است باید در نظر گرفت:

– همه ما از میزان عفونت و شیوع این بیماری و جهانی بودن آن آگاه هستیم ، بنابراین با جستجو و پیگیری بیش از حد ، سعی نمی کنیم هر از گاهی آمار مرگ را دریابیم تا فضایی استرس زا ایجاد کنیم که برای خود و عزیزان استرس زا باشد. گزارشات و اخبار منفی را که فضای استرس زا ایجاد می کنند ، ندهید و از آنها دوری نکنید

– ما می پذیریم که مشکلات و خطرات بیماری جدی است ، اما می توان از قبیل بیماری ها و سایر خطرات پیشگیری و مدیریت کرد و برای آن راه حل ها و معالجه حاصل می شود. البته ما با این ویروس مشکلی نداریم ، بنابراین بیایید به سمت رفتارهایی برویم که قابل کنترل و عمدی باشد مانند رفتارهای خودمراقبتی ، بهداشت شخصی ، کنترل و مدیریت عاطفی و تماس و ارتباط با دیگران.

– از واقعیت مسئله فرار نکنید و برعکس ، با دانش خوب و صحیح در مورد آن ، از افکار و احساسات درگیری و سودمند استفاده کنید ، بلکه از تمرکز بیش از حد و اختلال وسواس-اجباری که فقط اضطراب را افزایش می دهد ، خودداری کنید ، فقط فکر می کنید کار و رفتار بهترین وضعیت در شرایط فعلی ، نقطه مقابل و رد آن چیست؟

– در شرایطی که رفتار عادی و روزمره ما محدود و کنترل شود ، یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید. تغذیه مناسب ، خوابیدن و استراحت به موقع ، ورزش و فعالیت بدنی ، فعالیتهای سرزنده و لذت بخش شادی و آرامش را برای خود و اعضای خانواده به ارمغان می آورد.

– توصیه می شود مواد آرامش بخش و کتابهایی را بخوانید که منجر به گسترش فکری و کاهش استرس می شود.

– مثبت باشید و به جنبه های یک زندگی خوب توجه داشته باشید و به آنچه که داریم ، توجه عزیزان را متمرکز کنید و از این نعمت بزرگ تشکر کنید.

برای آرامش و سلامتی ما دعا کنید. دعا ما را با قدرت جاودانه خدا پیوند می دهد ، که باعث تقویت امید ، صلح و روحیه خوب ما می شود. همچنین استفاده از آرام کردن کلمات و عبارات مفید است.

– برقراری ارتباط با افرادی که خوشحال ، مثبت ، خوش بینانه و خنده دار هستند ، استقامت ذهنی ما را تقویت می کند روابط با دوستان و حمایت اجتماعی و همدلی به مصونیت ما در برابر استرس کمک می کند ، برعکس ، از برقراری ارتباط و گفتگو با افرادی که غمگین و دلسرد هستند جلوگیری می کند. . این ناامیدی را به همراه می آورد.

– از تلقین استفاده کنید و یادآوری کنید که ما سالم ، قوی و خوشحال و آماده برای مواجهه با مشکلات هستیم. این دستور روح مثبت و سرسخت ما را تقویت می کند.

– اجازه ندهید که با تقویت سیستم ایمنی ، احساسات منفی رشد و گسترش یابد و با ویروس ها مبارزه کنید.

– عصبانیت و ناامیدی به ما کمک نمی کند ، خنده و سرگرمی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. یک روش مفید برای کاهش عصبانیت ، رفتاری است که برای سلامتی بسیار مهم است ، اگر افراد جسور تر از عصبانیت و صحبت باشند و به جای واکنش های انفجاری صحبت کنند ، می توانند مشکلات ، عواقب و بیماری های ناشی از استرس بالا را کاهش دهند.

– اوقات فراغت با اعضای خانواده در اوقات فراغت.

– وقتی در خانه قرنطینه هستیم ، باید ضمن حفظ برنامه صحیح خواب و تغذیه و تغییر نکردن آن و ایجاد تغییر در آن و ایجاد اختلالات و آشفتگی ها ، کارهای معمول خود را مدیریت و برنامه ریزی کرده و طبق روالهای قبلی کار عادی انجام دهیم.

– به خود و اعضای خانواده خود یادآوری كنیم كه انسانها موجوداتی باهوش و توانا هستند و قدرت غلبه بر مشکلات و كنترل موقعیتهای دشوار را دارند.

– به فرزندان زمان بیشتری اختصاص دهید و به دلیل کمبود قدرت در شرایط دشوار ، اضطراب و استرس را به شما منتقل نکنند. والدین در بین اعضای خانواده از نظر جسمی و عاطفی آسیب پذیرتر هستند ، بنابراین بیایید سعی کنیم همدلی ، دلسوزتر و مهربان تر باشیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا