سلامت و دانش

کُرنش کرونا در کشور و پاندمی که هنوز تمام نشده است

ویروس کرونا و کنترل همه گیری قرن در کشور نتایج قابل توجهی در روزهای اخیر داشته است. مرگ و میر دو رقمی، حتی نزدیک به صفر، و شناسایی پایین و بستری شدن در بیمارستان. اگرچه مرگ یک نفر بر اثر کرونا ناراحت کننده و زیاد است، اما وقتی عدد 709 سیاه تابستان 1400 را با اعداد دو برابر و بهار پنج 1401 مقایسه می کنیم، امید برای کنترل کامل ویروس کرونا قوی تر می شود.

به گزارش دکترنامه، کنترل کرونا در ایران؛ پس از گذراندن روزهای سیاه 500 و 700 مرگ و میر در تابستان گذشته و شناسایی بیش از 30000 مورد جدید در هر روز، اکنون شاهد تک رقمی مرگ و میر و کاهش قابل توجه موارد جدید در کشورمان هستیم. چند روز متوالی آمار جان باختگان کرونا به دو یا پنج نفر در روز رسید، هرچند مرگ یک نفر بر اثر کرونا در کشور غم انگیز و زیاد است و امید است روزی خبر فوت تاج گذاری صفر و پایان این بیماری را به گوش جهانیان برسانیم، اما وقتی 709 تابستان سیاه عدد 1400 را با امید مضاعف و 5 بهار 1401 مقایسه می کنیم، امید برای درمان کامل ویروس کرونا تقویت می شود.

در اوج شیوع ششمین کرونا با اومیکرون، با شروع سال جدید و به دنبال تغییر رفتار به اصطلاح جمعی به دنبال افزایش سفرها و بازدیدهای نوروزی، بار کرونا در آن روزها افزایش یافت. بعد از تعطیلات اما خوشبختانه با گذشت بیش از 70 روز از آغاز سال جدید، این روزها شاهد مرگ و میرهای دو رقمی (کمتر از 10 مورد) و کاهش چشمگیر بیماری های روزانه در این کشور هستیم، اما باید پرسید. چه اتفاقی می افتد که کرونا در ایران تحت کنترل در می آید و برای تثبیت این شرایط و رسیدن به مرحله کنترل کامل همه گیری قرن حاضر چه باید کرد؟

کرونا در جهان

البته لازم به ذکر است که در حال حاضر بر اساس آخرین آمار پایگاه جهانی دیتر، تعداد مبتلایان به کووید-19 در جهان به 532 میلیون و 824 هزار و 825 ​​نفر و 6 میلیون و 313 هزار و 740 نفر بر اثر ابتلا جان خود را از دست داده اند. کووید تایید شد.

3 کشور برتر کرونا هستند

بر اساس آمارهای رسمی، ایالات متحده همچنان در صدر فهرست کشورهای با بیش از 85 میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی قرار دارد و هند با بیش از 43.1 میلیون نفر پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. شرایط نرخ عفونت تعداد مبتلایان به کووید-19 در برزیل نیز از مرز 31 میلیون نفر گذشته است و در حال حاضر سومین کشور جهان از نظر بیشترین تعداد مبتلا است. برزیل با بیش از 666000 مرگ و میر، پس از ایالات متحده دومین کشور از نظر آمار مرگ و میر در جهان است و پس از آن هند با 524000 مرگ و میر بیشترین تلفات را در جهان دارد. این فهرست جهانی است.

رکورددار بیشترین بیماری عروق ویروس کرونا قلب در قاره سبز

لازم به ذکر است که در اروپا، فرانسه با بیش از 29.5 میلیون مورد در حال حاضر رکورددار قاره سبز و چهارمین کشور دارای بیشترین تعداد بیماری عروق ویروس کرونا قلب در جهان است. روسیه همچنین با 379000 نفر بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را در منطقه دارد و چهارمین کشور مرگبار در جهان است.

بر اساس جدول به روز شده در پایگاه جهانی، تعداد مبتلایان و قربانیان این بیماری در 10 کشوری که طبق گزارش های رسمی بالاترین آمار را تا به امروز دارند به شرح زیر است:

تنش کرونا در کشور و بیماری همه گیر که به پایان نرسیده است

کرونا در ایران

ما شهر خطرناک کرونا نداریم

این در حالی است که در ایران بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در روز سه شنبه 19 خرداد 1401، مجموع مبتلایان به کووید 19 در کشور به هفت میلیون و 232 هزار و 34 نفر و جان باختگان این بیماری به 141 هزار نفر رسید. و به 315 نفر رسید.

همچنین بر اساس آخرین نقشه رنگی کرونا کشور که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، طی چند هفته هیچ شهری قرمز و نارنجی نبود، ۲۵۳ شهر زرد و ۱۹۵ شهر آبی بودند. بنابراین با توجه به نقشه رنگی کرونا در کشور، اکنون شهرهای پرخطری از نظر شیوع و بروز کرونا نداریم و به همین دلیل در ایران، وزارت بهداشت و کارشناسان بهداشت درباره مدیریت و کنترل کرونا صحبت می‌کنند. گفته می شود سکوت مراکز درمانی و بیمارستان ها، کاهش چشمگیر و سه رقمی شدن شناسایی روزانه بیماران و مرگ پنجاه و دو نفر در روزهای اخیر گواه این موضوع است.

تنش کرونا در کشور و بیماری همه گیر که به پایان نرسیده است

در عین حال، بر اساس گزارش «اپیدمی های عروق ویروس کرونا در استان های کشور» که از سوی وزارت بهداشت در اختیار دکترنامه قرار گرفت، در هفته پایانی اردیبهشت ماه مصادف با هفته صد و هجدهم شیوع این بیماری، کاهش بستری در بیمارستان ها گزارش شد. در 22 استان کووید 19 را در چهار استان کشور شاهد بودیم. همچنین در 27 استان کشور کاهش یا رکود موارد مثبت متوفیان گزارش شده است.

تنش کرونا در کشور و بیماری همه گیر که به پایان نرسیده است

تنش کرونا در کشور و بیماری همه گیر که به پایان نرسیده است

کرونا روزهای آرام و سفر سخت

به این ترتیب، ایران اکنون روزهای آرامی را از نظر بروز، شیوع و مرگ و میر ناشی از کرونا می گذراند، اما باید پرسید که ایران از اوج و قله 235 فوتی به دلیل کرونا در 27 مرداد 1399، 482 فوتی به دلیل کرونا در روز چه گذشت. 26 دی 1399 و 709 فوتی بر اثر کرونا در روز دوم شهریور 1400، آیا در روزهای اخیر به دو، سه و پنج فوتی رسیده است؟

لازم به ذکر است پس از لطف خداوند یکی از مهمترین دلایل آرامش پس از طوفان کرونا در کشور موضوع واکسیناسیون است. پس از دستیابی کشورهای جهان به واکسن کرونا، یکی از مهمترین چالش های ایران عدم دسترسی و کندی واردات واکسن است. به طوری که از بهمن 1395 تا مرداد 1400 واردات واکسن کاهش یافت، اما از شهریور و آنلاین 1400 واردات واکسن افزایش چشمگیری یافت و از شهریور تا اسفند 1400 بیش از 130 میلیون دوز واکسن وارد کشور شد.

به عنوان یک قاعده، همزمان با افزایش قابل توجه عرضه واکسن، آمار تزریق واکسن نیز در ایران به رکورد بالایی رسید. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، این روند تا پایان سال 1400 ادامه داشته است، تعداد کل دوزهای تزریقی واکسن داخلی کرونا به 145 میلیون دوز و در حال حاضر در مجموع به 149 میلیون و 928 هزار و 345 آمپر رسیده است. واکسن کرونا به کشور تزریق شد.

بر همین اساس، جهش قابل توجه در عملکرد مرکز تزریق واکسن، کاهش صف های طولانی تزریق واکسن، واردات واکسن و اضافه شدن واکسن های ایران به سبد واکسیناسیون کشور، اتفاق مهمی را برای ایران رقم زد. “کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا” در کشور. کشور ما.

در مجموع خوشبختانه ایران از اوایل اسفندماه سال گذشته و با عبور از تاج موج آمیکرون توانسته است شرایط با ثباتی را پشت سر بگذارد که بدون شک به لطف خداوند تلاش ویژه کارشناسان و مسئولان در پیشگیری از بیماری حاد می باشد. شرایط، همدلی و همکاری جامعه رعایت پروتکل های واکسیناسیون و گسترش.

همه گیری هنوز تمام نشده است. رعایت کنید

البته این به معنای پایان همه گیری کرونا در ایران نیست. بسیاری از کارشناسان بهداشت، نوع ویروس کرونا را با آتش بس یکجانبه مرتبط می دانند و استدلال می کنند که باید از این فرصت برای مهار ویروس کرونا برای همیشه استفاده کرد. بنابراین، با وجود اینکه وضعیت کرونا در کشور در حال حاضر تحت کنترل است، همچنان ویروس کرونا در ایران و جهان در گردش است و ممکن است شاهد جهشی عجیب و شدید از آن باشیم. بنابراین کارشناسان همواره تاکید می کنند که زمان برداشتن ماسک ها نرسیده و برای خداحافظی با پروتکل ضد کرونا زود است. در همین راستا، ستاد ملی مبارزه با کرونا اخیرا اعلام کرد که اکنون شاهد کنترل بیماری‌های عروق ویروس کرونا در کشور هستیم و بر لزوم پیشگیری از طریق واکسیناسیون و نظارت دقیق‌تر بر رعایت سیاست‌های بهداشتی تاکید کرد.

فرصت طلایی برای مهار کرونا

لازم به ذکر است بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در خصوص روند رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، در هفته منتهی به 16 خرداد 1401 (از تاریخ 16 خرداد 1301) شاهد میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور بودیم. 31 مه تا 7 ژوئن)، هنوز هم در 50، 54 درصد پایین است. در عین حال میانگین استفاده از ماسک در کشور 45 درصد، میانگین فاصله 47 درصد و میانگین تهویه مناسب در کشور ما 55 درصد است. ارقامی که در صورت ظهور مجدد ویروس کرونا، حتی پس از واکسیناسیون، نمی توانند ایمنی جمعی را حفظ کنند.

به طور کلی باید تاکید کرد که اگرچه به لطف خداوند و تلاش کادر درمانی و مسئولان و البته حمایت مردم کشور در شرایط کنترل بیماری قرار دارد، اما این بیماری تمام نشده و بیماری در بسیاری از افراد کشورهایی از جمله کشورهایی که نرخ واکسیناسیون پایینی دارند مشکل ساز است و تا زمانی که این بیماری در همه کشورها کنترل نشود همچنان خطری جدی برای سایر کشورها محسوب می شود. اما کنترل بیماری در شرایط کنونی فرصت طلایی را برای کشورمان ایجاد کرده است تا بتواند به مدیریت پایدار کووید 19 دست یابد و به تدریج همه گیری قرن حاضر را که با ادامه روند واکسیناسیون باعث مرگ میلیون ها نفر در سراسر جهان شده کنترل کند. و رعایت دقیق تر پروتکل های بهداشتی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا