جزئیات معاینات، پزشکان و واکسن‌های حج تشریح شد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران توصیه کرد واکسن مورد تایید عربستان را تزریق کنند و از اعزام 210 کادر پزشکی برای ارائه خدمات درمانی در حج امسال خبر داد.

به گزارش دکترنامه، به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، دکتر سیدعلی مرعشی با بیان اینکه امسال به ازای هر 400 زائر یک پزشک به حج اعزام می شود، گفت: این پزشکان کسانی هستند که زائران را از نظر شرایط زایمان و توانایی بدنی بررسی می کنند. آنها در ایالت انجام می شوند و به عنوان پزشکان مجموعه مورد استفاده قرار خواهند گرفت، اگرچه پزشکان و کارکنان مراقبت های بیمارستانی به طور جداگانه ذکر شده اند.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش چشمگیر جماعات تعداد پزشکان و کادر درمانی نیز کاهش یافته است، افزود: در حج امسال در مجموع 210 پزشک، کادر درمانی و کادر درمانی در مجتمع ها به زائران کشورمان خدمات رسانی می کنند. کلینیک ها و بیمارستان ها.” امیدواریم خدمات مناسبی به متقاضیان ارائه شود.

مرعشی ادامه داد: منتظر راه اندازی کاروان حج امسال هستیم و با مشخص شدن ظرفیت کاروان بر اساس تعداد کاروان ها پزشکان فراخوان خواهند شد. ثبت نام نزد پزشکانی که در سال 99 ثبت نام کرده اند در اولویت است و مطمئناً از افراد توانمند و آگاه برای حج امسال استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: نیروهای پزشکی پس از انتخاب پزشکان و تعیین تاریخ اعزام ماموران، ابتدا قبل از اعزام زائران و راه اندازی کلینیک ها و خدمات درمانی به مدینه پرواز کرده و پس از تاسیس درمانگاه های مدینه، راهی مکه مکرمه خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین گفت: امسال سه درمانگاه شبانه روزی و یک بیمارستان در مکه مکرمه و دو درمانگاه خوابگاه در مدینه خواهیم داشت. ضمناً در هتل هایی که ظرفیت جماعت بالایی دارند، دفتری هشت ساعته راه اندازی می شود که اطلاعات دقیقی در اختیار همگان قرار می دهد تا از این بابت نگران نباشند.

وی افزود: امسال نیز علیرغم کاهش تعداد کادر پزشکی، همانند سال های گذشته از نیروهای متخصص استفاده می شود و متخصصانی از جمله چشم پزشکی، ارتوپدی، زنان، داخلی، دندانپزشکی و رادیولوژی حضور خواهند داشت و خدمات لازم را ارائه خواهند کرد. به بیماران. زائران.”

مرعشی افزود: امسال نیز مانند گذشته در صورت نیاز به دریافت خدمات ویژه از مرکز درمانی کشور میزبان استفاده خواهیم کرد و با وجود کاهش نیرو، سعی می کنیم بهترین و با کیفیت ترین خدمات را به آنها ارائه دهیم. زائران.”

رئیس مرکز بهداشت حج و حج در خصوص مراحل و بررسی های قبل از عزیمت نیز توضیح داد: با توجه به زمان محدود باقی مانده تا زمان عزیمت، متقاضیانی که ثبت نام خود را به اتمام رسانده و مشکل خاصی ندارند باید سریعاً نسبت به ارزیابی خود اقدام کنند. آمادگی جسمانی البته با توجه به شرط کاهش سن پذیرش زائران توسط کشور میزبان، فکر می کنیم روند آزمون سریعتر انجام شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین به زائرانی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند توصیه کرد از واکسن های مورد تایید وزارت حج و عمره عربستان که در کشورمان موجود است استفاده کنند.

وی درباره واکسن مننژیت نیز گفت: واکسن مننژیت تهیه شده و دو هفته قبل از زایمان تزریق می شود و در زمان مناسب واکسن آن اعلام می شود.

مرعشی همچنین به زائران توصیه کرد به نکات بهداشتی توجه کنند: استفاده از ماسک و تعویض مکرر آن، شستن مکرر دست ها، رعایت بهداشت فردی، نوشیدن مایعات به ویژه آب و پرهیز از تردد در ساعات گرم از جمله الزامات است.

رئیس مرکز بهداشت حج و زیارت با اشاره به آمادگی کامل کادر پزشکی برای ارائه بهترین خدمات به جماعت، گفت: اقامه نماز نیز مواظب پزشکی قانونی باشند؛ زیرا در صورت ابتلا و قرنطینه، خود را درگیر می کنند. بهترین زمانی را که می‌توان صرف حج و عبادت کرد، از دست داد، بنابراین تمامی نکات ذکر شده در زمینه پزشکی و بهداشت ضروری است.

امسال 39 هزار و 640 زائر از ایران پس از دو سال خلاء ناشی از شیوع کرونا در این سفر شرکت کردند. ثبت نام کاروان های حج از 15 اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بر اساس اعلام این سازمان و حج و زیارت امسال، زائرانی که قبلاً هزینه حج سال 99 را که به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود، پرداخت کرده اند، می توانند به حج اعزام شوند. عربستان سعودی برای حج امسال شرط سنی تعیین کرده است و تنها زائران زیر 65 سال که واکسن تایید شده کووید-19 توسط عربستان سعودی واکسینه شده اند، مجاز به حضور در مراسم حج هستند. از میان واکسن های مورد تایید عربستان سعودی، تنها دو واکسن سینوفارم و آسترازنکا در ایران موجود است.

انتهای پیام/