سلامت و دانش

جزئیات واردات دارو و هزینه‌ها با حذف ارز ترجیحی

در سال جاری تاکنون 2.3 میلیارد دلار دارو وارد کشور شده و دولت برای این رقم حدود 45 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است. در صورت حذف 4200 تومان این رقم به هزینه واردات اضافه می شود. به طوری که هزینه واردات همین مقدار ریالی از حدود 10 هزار میلیارد تومان به 60 هزار میلیارد رسید.

به گزارش دکترنامه، در زمان لغو ارز ترجیحی، همواره یکی از بخش های مورد بحث حوزه پزشکی بود. اما از یک سو مشکل اتلاف منابع و قاچاق دارو با پرداخت این ارز رو به افزایش است و از سوی دیگر تحمیل هزینه های هنگفت و افزایش قیمت دارو پس از صدور ارز 4200 تومانی، اما به هر حال مجلس پس از چالش های فراوان خواستار شد. دولت برای حذف ارز. اولویت داده شده است.

اینکه واردات دارو چگونه جریان دارد و با حذف ارز ترجیحی چقدر یارانه از این بخش حذف می شود و هزینه واردات چقدر رشد می کند، در آمار تجارت خارجی بررسی می شود.

افزایش 58 درصدی واردات دارو

در 11 ماهه امسال، هفت کالای ضروری به وزن 24 میلیون تن به ارزش بیش از 13.6 میلیارد دلار با ارزهای منتخب وارد ایران شد که بخشی از آنها دارو و تجهیزات پزشکی بود. در این مدت ۱۹ هزار و ۸۸۹ تن انواع دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری بهداشتی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۵۵۵ دلار پاکسازی و وارد کشور شد.

واردات دارو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و از نظر وزنی 46 درصد و از نظر ارزشی 58 درصد رشد داشته است.

درآمد کمتر از 10 هزار میلیارد با فروش ارز برای واردات دارو

در این دوره، دولت 2.3 میلیارد دلار واردات دارو را با نرخ ترجیحی تامین کرد. یعنی درآمد ارزی 4200 تومانی را در اختیار واردکنندگان دارو قرار داده است.

46000 میلیارد اجاره فعلی از واردات دارو

درآمد دولت از فروش 2.3 میلیارد دلار ارز دارویی با نرخ 4200 تومان حدود 9600 میلیارد تومان برآورد شده است. به این ترتیب مابه التفاوت قیمت ۴۲۰۰ تومانی با نصف نرخ ارز در واقع یارانه ای است که برای واردات دارو اختصاص می یابد. اگر میانگین نرخ ارز را 25 هزار تومان در نظر بگیریم، فاصله با نرخ ترجیحی حدود 20 هزار تومان برای هر دلار است که برای 2.3 میلیارد دلار، حدود 46 هزار میلیارد تومان می شود.

بنابراین دولت با پرداخت ارز ترجیحی دارو در سال جاری حدود 46 هزار میلیارد تومان یارانه به حوزه دارو پرداخت کرده است که در واقع رانت این بخش با ارز ترجیحی است.

تعدیل هزینه واردات 2.3 میلیارد دلاری با حذف ارز ترجیحی

در صورت حذف ارز 4200 تومانی، همان 46 هزار میلیارد به هزینه واردات اضافه می شود. بالاخره نرخ ارز واردات از 4200 تومان به سامانه ETS که از 23 هزار تومان تا 25 هزار تومان متغیر است و البته بعد از آن هزینه واردات مثلاً این 2.3 میلیارد دلار افزایش یافت که به صورت ارزی از 4200 تومان حدود 9600 میلیارد تومان است. با فرض سطح 25000 تومان حدود 57000 میلیارد تومان می شود. یعنی وارداتی که با حدود 10 هزار میلیارد تومان انجام شده است، تقریبا با 60 هزار میلیارد تومان انجام می شود.

هزینه ورودی را افزایش دهید

اما در سال آینده در صورت حذف ارز انتخابی، هزینه واردات دارو نیز باید به هزینه عوارض واردات اضافه شود. توسط دولت پیشنهاد و در مجلس تصویب شد در سال آینده مبنای ریالی ارزش گذاری کالا و پرداخت حقوق ورودی از تعرفه 4200 تومانی کلیه واردات حذف و به تعرفه سامانه آیتیاس نزدیک به بازار تغییر می کند. این حذف هیچ استثنایی برای کالاهای ضروری و داروها ندارد.

این برنامه محدود به بیمه است

طرح اقداماتی که دولت برای ساماندهی قیمت تمام شده داروهای وارداتی و افزایش قیمت باید انجام دهد به تفصیل توضیح داده نشده است و تنها به جریانات بیمه ای اشاره دارد. اما در این مصوبه برنامه خاصی ارائه نشده و فقط اعلام می کند که در صورت حذف آن در امور پزشکی باید از طریق بیمه یا از طریق جایگزین قابل اعتماد انجام شود.

اخیرا اینالو – مدیرکل دارو و مواد سازمان نظارت بر غذا و دارو – وی در خصوص سرنوشت داروها پس از حذف ارز ترجیحی، گفت: در صورت اصلاح قیمت، سازوکار بیمه ای دارو و تجهیزات پزشکی مطرح شد، به این معنا که اگر اعتبار مناسبی برای بیمه گذار پیدا شود، بیمه گر می تواند. تفاوت قیمت را جبران کند بنابراین در صورت وجود تفاوت در قیمت دارو باید در اعتبار بیمه نامه لحاظ شود تا بیمه جایگزین آن شود و پرداخت از جیب مردم بالا نرود.

اما وضعیت بیمه و جریان پرداخت خسارت پزشکی در آن و امکان ورود برای پوشش هزینه ها پس از حذف ارز قابل توجه بوده و حتی در صورت پرداخت اضافی در صنعت بیمه به دلیل افزایش در هزینه های پزشکی، چالش های بسیاری وجود دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا