سلامت و دانشکسب و کار ویژه

حافظه کوتاه مدت در مقابل حافظه بلندمدت و نکات مربوط به هرکدام

حافظه یکی از مهم ترین جنبه های زندگی است. حافظه شادی ها، دردها، امیدها و تجربیات زندگی شما را در خود جای می دهد. این به شما کمک می کند وقایع مهم را به خاطر بیاورید و همچنین می تواند هدفی را ایجاد کند که به زندگی شما معنا می بخشد. آموزش جاوا

هنگامی که حافظه شما ضعیف یا ضعیف می شود، می تواند توانایی شما را برای تصمیم گیری خوب از بین ببرد و باعث شود ارتباط شما با کسانی که دوستشان دارید قطع شود. مشکلات حافظه می تواند موفقیت شما را در کار محدود کند، استقلال شما را بدزدد و شما را در برابر کسانی که به دنبال سوء استفاده از شما هستند آسیب پذیر کند.

خاطرات چگونه ساخته می شوند؟

اگرچه بیولوژی حافظه پیچیده است، اما هرچه بیشتر در مورد آن بدانید، بهتر متوجه خواهید شد که چگونه می توانید آن را بهبود ببخشید. هنگامی که با احساسات مرتبط است، حواس شما – چشایی، بینایی، لامسه، بویایی و شنوایی – مواد اولیه برای ساختن خاطرات هستند.

مغز شما تجربیات شما را پردازش می‌کند تا خاطرات را شکل دهد، یا با تمرکز آگاهانه روی چیزی (مثل مطالعه) یا ایجاد ناخودآگاه تداعی‌ها (مانند اهمیت دادن احساسی).

با هر موقعیت جدید، مغز شما اتصالات جدیدی را تشکیل می دهد و سیم کشی آن می تواند تغییر کند – توانایی معروف به نوروپلاستیسیته.

در اینجا 3 روش برای ایجاد خاطرات آورده شده است:

  • رمزگذاری – این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که مغز شما به تجربیات معنا می‌دهد یا مشخص می‌کند چرا اتفاقی افتاده است. مطالعات نشان می دهد که ما چیزها را بهتر به خاطر می آوریم و زمانی که آنها را با هدف مرتبط می کنیم آنها را برای مدت طولانی تری حفظ می کنیم.
  • ذخیره سازی – تحقیقات نشان می دهد که مغز خاطرات را به طور کامل و دقیقی که بتواند به سادگی بازیابی کند، ذخیره نمی کند. در عوض، خاطرات در قطعات کوچکی که در نواحی مختلف مغز پراکنده شده اند ذخیره می شوند. هیپوکامپ دروازه ای مهم برای ذخیره سازی طولانی مدت خاطرات است. اگر هیپوکامپ آسیب دیده باشد، ممکن است در یادآوری جزئیات و رویدادهای گذشته مشکل داشته باشید.
  • به یاد بیاورید – در این مرحله، مغز شما حافظه را از قطعات کوچکتر ذخیره شده بازسازی می کند. وقتی چیزی را به خاطر می آورید، این تکرار دقیق آن تجربه نیست. این بیشتر یک تخیل مجدد خلاقانه است، مانند زمانی که شخصی در مورد زمان صید یک گربه ماهی 10 فوتی اغراق می کند. خاطرات می توانند در طول زمان تغییر کنند. وقتی مغز شما یک خاطره را به یاد می آورد، مسیرهای عصبی را که در زمان شکل گیری خاطره ایجاد شده اند، تحریک می کند. کارکردن مداوم حافظه به مرور زمان آن را تقویت می کند.

شکل گیری خاطرات نیازمند یک رقص پیچیده بین شبکه های سلول های عصبی و انواع انتقال دهنده های عصبی، به ویژه گلوتامات و استیل کولین است. مطالعات نشان می دهد که فعالیت استیل کولین می تواند در افراد مسن کمتر باشد و چنین کاهشی ممکن است با چالش های حافظه مرتبط باشد.

انواع حافظه

اکنون که نحوه ساختن خاطرات را دیدیم، در اینجا 5 نوع خاطره آورده شده است.

  • حافظه حسی – کمتر از 1 ثانیه (بیشتر آنها به دلیل کدگذاری نشدن از بین می روند)؛
  • حافظه کوتاه مدت – کمتر از 1 دقیقه (مانند شماره تلفن)؛
  • حافظه کاری – از ثانیه تا ساعت (مثل انباشتگی برای امتحان)؛
  • حافظه بلند مدت – ساعت تا ماه؛
  • حافظه طولانی مدت – از ماه ها تا یک عمر.

البته شناخته شده ترین آن از 5 نوع حافظه کوتاه مدت و بلند مدت است.

حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت که به عنوان حافظه فعال یا اولیه نیز شناخته می شود، به چیزی که در یک لحظه خاص به آن فکر می کنیم مربوط می شود. اگرچه اغلب به جای یکدیگر استفاده می شود، حافظه کوتاه مدت با حافظه فعال متفاوت است. در حالی که حافظه کوتاه مدت به طور موقت اطلاعات را در حافظه ذخیره می کند، حافظه فعال اطلاعات را دستکاری و اولویت بندی می کند، که برخی از آنها می توانند متعاقباً به حافظه بلند مدت تبدیل شوند.

تخمین زده می شود که اطلاعات تنها برای حدود 30 تا 60 ثانیه در حافظه کوتاه مدت نگهداری می شود. همچنین، اعتقاد بر این است که ما می توانیم بین 4 تا 9 مورد را در حافظه کوتاه مدت ذخیره کنیم.

حافظه کوتاه مدت نیز مستعد تداخل است، به خصوص اگر در محیطی هستید که موسیقی یا تلویزیون در پس‌زمینه صدا می‌دهد، یا افرادی که در گوشه گوش صحبت می‌کنند.

“نکات مربوط به حافظه کوتاه مدت:

“می‌توان با گفتن اطلاعات (مانند شماره پلاک یا شماره تلفن) با صدای بلند یا تکرار ذهنی آن، کمی بیشتر به خاطرات کوتاه‌مدت نگاه داشت.

همچنین، سعی کنید اعداد، حروف یا کلمات را به واحدها یا بیت های کوچکتر تقسیم کنید، که به شما کمک می کند حداقل در کوتاه مدت آن را بهتر به خاطر بسپارید.”

حافظه بلند مدت

اکثر متخصصان حافظه بر این باورند که حافظه ها قبل از رسیدن به ذخیره سازی طولانی مدت باید از پردازش حافظه کوتاه مدت عبور کنند. وقتی اطلاعات را بازیابی می کنید، با آوردن خاطره ای به ذهن خودآگاه خود، به اطلاعات بلندمدت دسترسی پیدا می کنید. سرعت یا دقت یک شخص اطلاعات انتخاب شده را به خاطر می آورد ممکن است باعث شود که باور کند که حافظه “خوب” یا “بد” دارد.

در واقعیت، ممکن است تعدادی از موارد وجود داشته باشد که بر میزان بازیابی اطلاعات شما تأثیر بگذارد. شاید در وهله اول آن را به درستی رمزگذاری نکرده اید زیرا در آن زمان حواس شما پرت شده بود. یا اگر به تازگی چیزی را به خاطر آورده اید که در اوایل روز سعی کرده اید آن را به خاطر بیاورید، ممکن است نشانه ای از تضاد بین مراحل رمزگذاری و بازیابی باشد.

اگرچه افزایش سن معمولاً با تأثیر منفی بر حافظه همراه است، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش سرعت پیری مغز انجام دهید. اینها شامل تمرینات زیادی است که می تواند به حفظ حافظه شما در طولانی مدت کمک کند.

“نکات حافظه بلند مدت:

“اگر اخیراً فراموش کرده اید که کلید یا عینک خود را کجا گذاشته اید، یکی از سه مورد ممکن است رخ داده باشد: 1. ممکن است جایی که آنها را گذاشته اید ثبت نام نکرده باشید، 2. ممکن است آنچه را که ثبت کرده اید حفظ نکرده باشید، و 3. ممکن است نتواند به طور دقیق حافظه را بازیابی کند. برای به یاد آوردن محل قرار دادن یک شی، مطمئن شوید که این سه مرحله از فرآیند حافظه به درستی کار می کنند. آموزش وردپرس

استفاده از وسایل کمکی خاص، مانند یادگاری، راهی عالی برای بهبود توانایی شما در به خاطر سپردن چیزها است. به عنوان مثال، هنگام به خاطر سپردن یک لیست، هر مورد را با خنده دارترین یا مضحک ترین تصویری که می توانید به آن فکر کنید مرتبط کنید تا بعداً به یادآوری آن کمک کنید. هیچ کس تصویر را در ذهن شما نمی بیند، پس خلاق باشید و با آن سرگرم شوید.”

اگر با حافظه کوتاه‌مدت یا بلندمدت خود با چالش‌هایی مواجه هستید، یا فقط می‌خواهید مطمئن شوید که حافظه‌تان در طولانی‌مدت قوی می‌ماند، در اینجا چند تمرین انرژی‌بخش وجود دارد که می‌تواند به بهبود مغز شما کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا