عمومی

دهقانی‌پوده: روابط ایران و قطر می‌تواند به عنوان الگویی به بقیه کشورهای عربی تعمیم یابد

مهسا مژدهی: ابراهیم رییسی روز دوشنبه وارد دوحه شد تا اولین سفر خود به یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را ثبت کند. این سفر در حالی انجام شد که دولت سیزدهم از همان ابتدا اعلام کرد که کشورهای همسایه را در اولویت قرار می دهد. در میان کشورهای عربی، هیچ کشور دیگری به اندازه قطر به تهران نزدیک نیست. در سال های اخیر و به دنبال محاصره قطر توسط سایر کشورهای عربی، ایران از دوحه حمایت سیاسی و اقتصادی کرده و روابط دو کشور تقویت شده است. با این حال، به نظر می رسد تمرکز اصلی بر روابط اقتصادی است که می تواند بین ایران و قطر وجود داشته باشد. دوحه ظرفیت سرمایه گذاری بالایی دارد و امید است تیم ایرانی از این مشکل آگاه نشده و به بهبود روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ادامه دهد.

در دکترنامه با حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در قطر درباره این سفر و روابط دو کشور به گفت وگو نشستیم:

کشاورز: تعامل ایران و قطر را می توان به سایر کشورهای عربی تعمیم داد

شما در شرایطی به سفارت ما در دوحه منصوب شدید که تنش ها بین ایران و قطر در حال کاهش است، در چند ماه اخیر در زمانی که شما سفیر ما بودید، چه تغییرات مثبتی در بهبود روابط دوجانبه رخ داده است؟

تاریخچه روابط دو کشور همواره روابط مثبتی داشته و کمترین اختلاف بین تهران و دوحه مربوط به سال های گذشته است. حتی در دوران دفاع مقدس و بعد از آن نیز روابط دو کشور هیچ گاه تیره نبوده و همواره روابط خوبی داشته ایم. در دوره‌ای که قطر در محاصره اقتصادی همسایگان خود بود، ما در کنار دوستان و اقوام قطری‌مان بودیم و روابط گرم‌تر و همکاری‌تر از همیشه شد.

بیشتر بخوانید:

در دیدار وزرای خارجه ایران و قطر چه گذشت؟

جزئیات سفر رئیس جمهور به قطر

رئیس جمهور ایران امیدوار است پس از 10 سال به قطر سفر کند

با توجه به اینکه دولت سیزدهم اعلام کرده است که سیاست محیط زیستی را در اولویت قرار داده است، چنین سیاست ها و دیدگاه هایی چه تاثیری بر روابط ایران و قطر خواهد داشت و آیا دستور کار جدیدی در روابط تهران و دوحه وجود دارد؟

سیاست زیست محیطی یکی از بهترین سیاست های آقای رییسی بوده و هست. وقتی در سمینار سفیران همسایه که برای اولین بار در یک ماه گذشته برگزار شد، این موضوع را مطرح کردیم و از او و مقامات کشوری و وزرای خارجه شنیدیم، سیاست زیست محیطی یک سیاست کلیدی است که آقای رییسی رئیس جمهور است. و تبلور در اهمیت همسایگان و روابط نزدیکتر با آنها و گسترش همکاری ها را می بینیم و می بینیم. نمونه آن این است که در ماه های اول آقای. رییسی، سفرهای متعددی به کشورهای همسایه داشت. از جمله سفر به قطر که برای دوشنبه برنامه ریزی شده است. این اولین سفر او به یک کشور عربی و کشوری در سواحل جنوبی خلیج فارس بود.

البته این سیاست زیست محیطی به زمان بندی سفر و گفتگو محدود نمی شود. از سوی دیگر، روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه از عمق بسیار عمیقی برخوردار خواهد بود، بنابراین یکی از مظاهر این عمق، روابط نزدیک، رایزنی بیشتر، همکاری بیشتر و عمیق تر و افزایش همکاری ها است. روابط بین کشورها ایران و این کشور میزبان. بنابراین سطح رایزنی مقامات دو کشور افزایش می یابد و حتی می توان گفت که سیاست زیست محیطی به این معناست که شاهد رشد و تعمیق و گسترش روابط دوجانبه و منطقه ای با این کشورها در همه ابعاد باشیم و در سطح بین المللی همکاری عمیق تر و عمیق تر.

نقش قطر در روابط اقتصادی دو کشور در منطقه چیست؟ دورنمای لغو تحریم ها علیه ایران و احتمالاً توافق برجام وجود دارد. با توجه به این موضوع، در این شرایط چه ظرفیتی برای توسعه همکاری های ایران و قطر وجود دارد؟

یکی از موضوعاتی که همواره در مورد روابط ایران و برخی کشورها به ویژه کشورهایی که روابط سیاسی بسیار خوبی با آنها داریم، مطرح می شود، این است که روابط اقتصادی ما و این کشورها باید در سطح روابط سیاسی باشد. . معمولاً روابط اقتصادی ما با این کشورها چنین سطح و عمقی ندارد و روابط اقتصادی ما معمولاً کمتر از عمق روابط سیاسی است و باید تلاش کنیم موانع و روابط اقتصادی در این زمینه را که علل و عللی دارد از بین ببریم. حجم وسیع مورد نظر و در سطح روابط سیاسی یا حتی بالاتر.

در آستانه سفر آقای رییسی به قطر هستیم. اهمیت این سفر چیست و پیش‌بینی شما برای نتیجه چیست؟

به نظر من اولین برداشت از سفر آقای رییسی به قطر این است که جمهوری اسلامی ایران و دولت جدید بر نزدیکی روابط با کشورهای همسایه و سیاست های زیست محیطی اصرار دارند و برای اجرای این سیاست ها تلاش می کنند. اجرای سیاست های زیست محیطی سفر دکتر رییسی به قطر به عنوان اولین سفر وی به یک کشور عربی و یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند به همه کشورهای عربی این پیام را بدهد که عملا می توانیم روابط خوب، نزدیک، برادرانه و بسیار خوبی بین دو کشور داشته باشیم. کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه و شمال آفریقا و تعمیم الگوی روابط ما با قطر که با همکاری و احترام متقابل و رایزنی عالی با یکدیگر همراه است به همه کشورهای عربی. به نظر من اهمیت این سفر در این است که ما خالصانه برای اجرای سیاست هایی که اعلام کرده ایم تلاش می کنیم و به دنبال این هستیم که کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان را در بعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر اولویت های خود قرار دهیم. .. بذاریمش.

311112

دکمه بازگشت به بالا