سلامت و دانش

احتمال ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری از سال ۱۴۰۲

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از احتمال ورود واکسن های پنوموکوک و روتاویروس از سال آینده به برنامه واکسیناسیون کشور خبر داد و گفت: تلاش می کنیم در بودجه سال آینده اعتباری برای واردات این واکسن ها دریافت کنیم. و همچنین امکان تولید آنها در داخل کشور این دو واکسن از سال آینده به برنامه واکسیناسیون کودکان زیر یک سال اضافه می شود.

دکتر سید محسن زهرایی در گفت وگو با دکترنامه. وی با اشاره به اینکه پنوموکوک یکی از باکتری هایی است که افراد از سنین پایین با آن مواجه می شوند، گفت: می تواند ناحیه گلو را کلونیزه کند و برای مدتی در دستگاه تنفسی فوقانی وجود داشته باشد. در واقع، مواجهه با آن لزوماً به این معنا نیست که فردی بیمار می شود.

وی با اشاره به اینکه پنوموکوک ها انواع و سویه های مختلفی دارند، تصریح کرد: پنوموکوک ها سروتیپ های مختلفی دارند که ممکن است بیماری زایی متفاوتی داشته باشند. برخی از آنها تهاجمی تر و بیماری زاتر هستند. کودکان زیر 5 سال، افراد مسن بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری های مادرزادی، سیستم ایمنی ضعیف، شکستگی قاعده جمجمه، کسانی که طحال خود را برداشته اند، بیماران پیوندی و غیره در معرض خطر ابتلا به عفونت های پنوموکوکی جدی و شدیدتر هستند. .

چرا وقوع همزمان آنفولانزا و پنوموکوک

وی در خصوص بروز همزمان پنوموکوک و آنفولانزا گفت: احتمال ابتلای دیگر پس از ابتلا به آنفلوآنزا افزایش می یابد. در واقع یکی از عوارض جدی آنفولانزا، بروز پلوریت یا ذات الریه است که می تواند ناشی از خود ویروس آنفولانزا یا عفونت باکتریایی همزمان باشد و یکی از اصلی ترین باکتری هایی که بعد از عفونت آنفولانزا می تواند باعث عفونت ریه شود، پنوموکوک است. . . از آنجایی که طی دو ماه اخیر شاهد افزایش موارد آنفلوانزا در کشور بوده ایم، البته عوارض ناشی از عفونت های تنفسی نیز بیشتر دیده می شود که یکی از آن ها بروز عفونت های پنوموکوکی است.

زهرایی با اشاره به اینکه پنوموکوک ها می توانند عفونت های مختلفی را در بدن ایجاد کنند، گفت: علاوه بر ذات الریه (عفونت ریه) می توانند باعث عفونت خون، عفونت های موضعی در مغز، قلب، مفاصل و … شوند.

انواع واکسن های پنوموکوک موجود است

وی با بیان اینکه 2 نوع واکسن علیه باکتری پنوموکوک وجود دارد، گفت: یکی از انواع واکسن ها پلی ساکاریدها است که سال هاست در دنیا استفاده می شود. نوع دیگر واکسن کونژوگه این است که این واکسن در سنین پایین زیر دو سال قابل تزریق است که ایمنی زایی خوبی نیز دارد. از آنجایی که پنوموکوک ها انواع مختلفی دارند، در واکسن های مزدوج مختلف تولید شده توسط سازنده های مختلف، می توانند تا آنجا که می توانند سروتیپ های مختلف را در واکسن قرار دهند. واکسن هایی که در حال حاضر در بازار ایران و جهان موجود است، واکسن های 10 و 13 پنوموکوک هستند. ظرفیت به این معنی است که، برای مثال، یک واکسن با ظرفیت 13، 13 سروتیپ باکتریایی رایج را پوشش می دهد. مردم با توصیه پزشک می توانند این واکسن وارداتی را از بخش خصوصی خریداری و تزریق کنند.

وی افزود: طبق اطلاعات من برای امسال سه نوع واکسن پنوموکوک وارد شده و در بازار دارویی کشور موجود است.

وی به برنامه وزارت بهداشت برای تولید واکسن پنوموکوک اشاره کرد و گفت: این مهم با هدف تحت پوشش قرار دادن همه کودکان تحت برنامه واکسیناسیون پنوموکوک است و چندین سال است که پیگیر آن هستیم. هر چند می دانیم که در این برنامه با تاخیر مواجه هستیم.

تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس بالاخره به کجا می رسد؟

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری از واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: در بودجه سال 1396 با تصویب شورای اسلامی، 100 میلیون دلار برای تولید دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس مصوب شد که به این واکسن اضافه می شود. . برای برنامه واکسیناسیون کودکان کشور . در پی این مصوبه مقرر شد انستیتو پاستور ایران تولید این دو واکسن را پیگیری کند. بنا به دلایلی تولید داخلی این دو واکسن تکمیل نشده است و می خواهیم به موازات آن بتوانیم واکسن پنوموکوک و روتاویروس را در داخل کشور تولید کنیم که در تلاش هستیم اعتبارات لازم برای این واردات را نیز دریافت کنیم. واکسن ها در بودجه سال آینده از سال آینده این دو واکسن به برنامه واکسیناسیون کودکان زیر یک سال اضافه می شود تا گامی دیگر در جهت ارتقای سلامت کودکان برداشته شود.

وی افزود: در سال های 99 و 1400 عملا درگیر کرونا بودیم و این می تواند دلیل مهمی برای عقب افتادن از برنامه تولید واکسن پنوموکوک و روتاویروس باشد. طبق اطلاعات فعلی من، انستیتو پاستور در سال جاری تلاش زیادی برای تکمیل پروژه تولید این دو واکسن انجام داده است. انشالله از سال آینده بتوانیم این دو واکسن را به برنامه واکسیناسیون کودکان خود اضافه کنیم. با این حال، باید بدانیم که فرآیند تولید واکسن پیچیده است و به فناوری خاص خود نیاز دارد.

وی در تشریح واکسن روتاویروس گفت: روتاویروس عامل اصلی اسهال های ویروسی در کودکان است.

تزریق همزمان واکسن پنوموکوک و آنفلوانزا ممنوع نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان واکسن آنفولانزا، پنوموکوک و کرونا را همزمان تزریق کرد، گفت: نیازی به تاخیر زمانی نیست و امکان تزریق همزمان وجود دارد، در واقع واکسن پنوموکوک این کار را انجام می دهد. با واکسن کرونا و آنفولانزا تداخل نداشته باشد. مصونیت حاصل از تزریق واکسن کونژوگه پنوموکوک طولانی مدت است و به طور کلی نیازی به تکرار تزریق واکسن نیست، مگر برای افرادی که دارای نقص ایمنی یا مسن هستند. در کودکان بزرگتر معمولاً ترکیبی از واکسن کونژوگه پنوموکوک و پلی ساکاریدها توصیه می شود.

کاهش مقاومت میکروبی پس از تزریق واکسن پنوموکوک

زهرایی با اشاره به اینکه تزریق واکسن پنوموکوک در کاهش مقاومت میکروبی موثر است، تصریح کرد: زمانی که بتوانیم با روش اصلی پیشگیری یعنی واکسیناسیون، باکتری های پنوموکوک را درمان کنیم، بار بیماری پنوموکوک به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و طبیعتاً عفونت های ناشی از این بیماری ها کاهش می یابد. باکتری ها نیز کاهش می یابد، در نتیجه، پزشکان به ندرت با این میکروارگانیسم ها در موارد بستری یا سرپایی مواجه می شوند. پس از این مشکل، نسخه های آنتی بیوتیک کاهش می یابد و در نهایت خطر ابتلا به موارد مقاوم به آنتی بیوتیک نیز کاهش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا