سلامت و دانش

موشک ۳ میلیون دلاری برای هدف ۲۰ هزار دلاری؟ / عکس

به گزارش خبرگزاری دکترنامه، بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند سامانه دفاع موشکی پاتریوت به دلیل عدم آشنایی اوکراینی ها با فناوری این پلت فرم، تعداد محدود، هزینه بالا، پاسخگوی نیاز اوکراین در جنگ کنونی نیست. نگهداری و پشتیبانی

آنیل چاپرا، مدیر مرکز مطالعات نیروی هوایی هند، یکی از آن کارشناسانی است که معتقد است ورود پاتریوت ها تأثیر کمی بر جنگ اوکراین خواهد داشت. او گفت: “پاتریوت از بهترین فناوری آن زمان استفاده می کرد، اما برای پیوستن به سیستم دفاعی فعلی اوکراین با مشکل مواجه است.” به عنوان مثال، آموزش خدمه سیستم چند ماه تا یک سال طول می کشد و به سادگی آموزش خدمه توپخانه نیست. از سوی دیگر روسیه در این جنگ بیشتر حملات خود را با استفاده از موشک های کروز و پهپاد انجام می داد و به ندرت شاهد حضور جنگنده ها در میدان نبرد هستیم. مشخص نیست که پاتریوت در برابر کشتی‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین چگونه رفتار خواهد کرد. به همین دلیل است که من فکر می کنم فرستادن پاتریوت ها به اوکراین نمادین تر است.”

پاتریوت یک سیستم بزرگ متشکل از یک کامپیوتر پیشرفته، رادار آرایه فازی، سیستم کنترل آتش و پرتابگرها است که توسط خدمه ای تقریباً 80 نفره و ساکن اداره می شود.

یک موشک 3 میلیون دلاری برای یک هدف 20000 دلاری؟  / تصویر

هنوز مشخص نیست که اوکراین کدام نسل از موشک های پاتریوت را دریافت خواهد کرد، اما پیشرفته ترین پاتریوت موجود، پاتریوت PAC-3 MSE است که از سال 2016 در خدمت است.

در هر سامانه چهار پرتابگر وجود دارد که هر کدام دارای 4 موشک PAC-2 یا 16 موشک PAC-3 یا 12 MSE آماده شلیک هستند. البته می تواند ترکیبی از لانچرها در سیستم وجود داشته باشد.

حضور کم این سیستم در کنار هزینه های بالای آن برای اوکراین مشکل ساز خواهد شد، روسیه نیز پاتریوت را هدف ارزشمندی می دانست که نابودی آن اثرات روانی و تبلیغاتی زیادی خواهد داشت.

در نهایت همانطور که گفته شد بیشتر حملات روسیه توسط پهپادها و موشک های کروز انجام می شود که هزینه آنها بین 20 تا 100 هزار دلار است و اگر پاتریوت قصد مقابله با آنها را داشته باشد باید 3 میلیون دلار برای آن هزینه کند.

یک موشک 3 میلیون دلاری برای یک هدف 20000 دلاری؟  / تصویر

5858

دکمه بازگشت به بالا